MAN
Az új, Euro6-os motorokat és azok jó tulajdonságait már megismerhettük idén tavasszal, a TG teherautók új típusainak bemutatóján Münchenben. Az új aggregátok egyik kiemelkedő tulajdonsága, hogy a rendelkezésre álló legnagyobb nyomatékot, jelen esetben 2100 Nm-ert ezek a hathengeresek már valószínűtlenül alacsony, 980-as fordulat környékén képesek leadni. Ez egyet jelent a takarékos üzemeltetéssel és jó menetdinamikával. Mindez párosítva az automatizált váltóval, különösen egy autóbuszban páratlan vezetési és utazási élményt jelenthet. Ugyan a kipróbált tesztjárművön nem volt próbaterhelés, az azonban már az első kilométerek után érezhető volt, hogy az új motor ereje bőségesen elegendő a jármű dinamikus mozgatásához.
Az új Lion’s Coach belső tere és a részletek igényes kidolgozása is meggyőző. A vezetőállásban visszaköszönnek a TG teherjárművek műszerei. A hagyományos instrumentek jól átláthatóak, minden – még a klímaberendezés állító gombjai is – kézre esnek. A gépkocsivezető ülése pedig telitalálat. Ennyire kényelmes vezetőülésben jómagam még nem ültem, jól tartja a hátat, oldaltartása is kiváló. A kormánykeréken, amelynek fogása, kialakítása is első osztályú minden fontos, a fedélzeti rendszerekhez kapcsolódó funkció egyujjas kapcsolással elérhető. A középső konzolon kapott helyet a GPS-el integrált Hi-Fi berendezés. A gépkocsivezetőnek is van saját mikrofonja, egy kézi eszköz pedig az első lépcső fölé hajtható utaskísérő üléséről érhető el. A 12 fokozatú automatizált váltó a márkánál megszokott „mosógéptárcsával” kapcsolható. A váltó folyamatos haladásnál hihetetlen módon észrevétlenül dolgozik. A vissza- és felváltások folyamatos menetben egyszerűen nem érezhetőek, csak a fordulatszámmérő mutatóján látszik, hogy váltott a TipMatic. A vezetőállásból jól körbelátható a jármű, mind kívül, mind belül, a tükrök jó elhelyezésének és kialakításának köszönhetően. A kényelmes utazás tehát adott, már ami a hajtást illeti.
Az utastér belső kialakítása precíz, nem nyüszög, nem nyikorog semmi. A félbőr bevonatú ülések is kényelmesek, az utasokat LED-es belső világítás, két monitor, minikonyha, a kipróbált típusban WC és több italhűtő is kényezteti. A jármű futása is rendkívül csendes, még a hátsó traktusban is.
Az utasok csomagjainak elhelyezésére 10 köbméteres rakodótér áll rendelkezésre, amely jól átlátható, a csomagtérajtók manuálisan nyílnak. Hátrébb, a motortér jobb oldalán megtalálható a már szinte kötelező automata tűzoltó berendezés is. A hátsó kerekek külső félborítást kaptak, ma már fontos szerepet kap a buszoknál is a légellenállás csökkentése.
Ma már nem állja meg a piacon a helyét olyan haszonjármű, amelyben az elmúlt években óriási fejlődésnek indult vezetést támogató közlekedésbiztonsági rendszerek ne lennének meg. Az MAN ebben is kiválóan szerepel, így a már kötelező ABS és ESP és EBS mellett, az adaptív sebességtartó automatika, a vészfékasszisztens, a Xenon fényszóró ebben a járműben is helyet kapott.
A baj csak az volt, hogy mindössze egy délután állt rendelkezésre a jármű kipróbálására. Szívesen vezettem volna még sok száz kilométeren keresztül ezt az autóbuszt, kellemes tapasztalatokkal szálltam ki a vezetőülésből.
A típus hosszabb háromtengelyes változatokban is rendelhető, 13,26 illetve 13,8 méteres hosszal.
(A cikk az AutóKözlekedés 2014. januári számában jelent meg)