vezető nélküli járművek
A fejlesztési terv a következő időszakra javasolja a vezető nélküli járművek tesztelési lehetőségeinek kibővítését, különös tekintettel a zárt területeken végzett vezető nélküli próbautakra. A tervekben szerepel, hogy első körben engedélyezik az önvezető járművek taxiként, illetve csomagszállítóként történő használatát úgy, hogy biztonsági okokból egyelőre egy operátornak a vezető ülésen kell helyet foglalnia.
A tervek szerint az év végére kidolgozzák és elfogadják az autonóm járművek balesetekinek kivizsgálására vonatkozó javaslatokat. Ugyancsak napirenden van legalább két, 5G lefedettségű járműteszt-zóna létrehozása is.
Várhatóan 2021-ben a hatályba lép az autonóm járművek üzemeltetéséről szóló törvény, amely lehetővé teszi a járművezető nélküli kereskedelmi szolgáltatások nyújtását teszt üzemmódban. A tesztüzem után 2022 végére áttérnek a vezető nélküli technológia teljes körű használatára.
Fotó: KAMAZ-1221 SHUTTLE
A Kamaz Tudományos és Műszaki Központ (STC) a tervezet kapcsán óvatosságra int. Az STC szerint a törvényi szabályozás hiányosságai és még nem tökéletes technikai szinergiák miatt a vezető nélküli járművek szabad használata a közutakon jelentős kockázatokat hordoz.
"Amíg az emberek nem szoknak hozzá az autonóm járművek használatához, addig egy hagyományos és egy vezető nélküli jármű ütközése esetén mindig az önvezető jármű gyártója lesz a felelős” - mondta az STC fő szakértője.
Oroszország a meghirdetett Nemzeti Digitális Gazdasági Projekt részeként 2024 végére hatalmas beruházásokat tervez. A 2017-es állapotokhoz képest legalább a háromszorosára akarja növelni a digitális technológiai fejlesztésekre költött összegeket.