MAN

Oroszlánkölyök

2018.01.10.

Új járműszegmens az MAN kínálatában. Az MAN új területeken is meg kíván jelenni a jövőben, ennek megfelelően a 3-5,5 tonna kategóriában még a tavalyi nemzetközi IAA kiállításon mutatkozott be a nagyközönségnek a TGE típuscsalád. Idén ősszel pedig elérkezett az idő arra, hogy a maga valójában is kipróbálható legyen az új típus, amellyel a müncheni cég a kisáruszállítók piacán kíván megjelenni, teljessé téve az áru- és személyszállítási járműpalettáját.

Az új szegmenst jelentő TGE megjelenésével az MAN 3-44 tonna össztömegig kínál megoldást az áruszállítás területén. Ezen belül is a TGE számos kivitelben készülhet, a rengeteg variációban felépítményezhető alvázastól a legnépszerűbb dobozos furgonok át a személyszállító kisbuszig. A dobozos kivitelek három karosszéria-hosszal és szintén három különböző magassági kivitelben készülnek. A hossz tekintetében 6, 6,8 valamint 7,4 méter, a magasságot illetően 2,34, 2,57 és 2,8 méteres lehet. A legnagyobb ilyen dobozos kivitel raktere 18,4 köbméter, ami egészen kimagasló ebben a kategóriában, amíg a személyszállításra alkalmas kivitelek a népszerű, és még B kategóriás jogosítvánnyal vezethető 9 személyes variációtól az akár 18-20 fős kisbuszig terjedhetnek. A zárt karosszériával rendelkező kivitelekhez a gyártó megrendelésre kis energiaigényű nagy hatékonyságú LED fényforrásokat szerel. A motorok tekintetében több teljesítményszint érhető el, de mindegyik erőforrás új fejlesztésű, nagy igénybevétel elviselésére képes 2 literes, soros négyhengeres dízelmotor, természetesen Euro6-os környezetvédelmi besorolással. A teljesítményszintek, a felhasználó igényeinek függvényében 102, 122, 140 lóerő, a legerősebb választható erőforrás pedig 177 lóerős. A nagy nyomaték leadására képes négyhengeresekhez kétféle sebességváltó rendelhető, vagy hatfokozatú manuális, vagy nyolcfokozatú automata váltó. A mai, kisáruszállítók felhasználásával kapcsolatos igények és variációk is meglehetősen szerteágazóak, hiszen az építőiparban is alkalmaznak ilyen, alacsony össztömegű járműveket számos felépítménnyel. Annak érdekében, hogy minél szélesebb felhasználói kör számára nyújtson jó megoldást az MAN, az új TGE rendelhető elsőkerék-, hátsókerék és összkerék-hajtással is.

A fentiekből is látszik, hogy a fejlesztők egy rendkívül flexibilis, számos variációban és kivitelben rendelhető járművet álmodtak meg, kiszolgálandó a 3-5,5 tonna teherbírási kategóriában a felhasználók nem kevésbé szofisztikált igényeit.

Ugyan relatíve kis kategóriájú járművekről beszélünk, az MAN ebben a szegmensben is kiemelten kezeli a biztonságos közlekedés kérdését. A kötelező vezetéstámogató és biztonsági berendezések mellett minden TGE rendelkezik EBA (Emergency Brake Assist) vészfékező rendszerrel. A berendezés felismerve a jármű előtti akadályokat segít a sebesség hatékony csökkentésében, városi alacsony tempónál le is fékezi a járművet. A biztonságos közlekedés igényének szem előtt tartásával az MAN kifejezetten a kishaszon-járművek vezetők részére is kínálja az MAN ProfiDrive csomagját, amely vezetéstechnikai, takarékos-vezetési, vagy akár rakományrögzítési kurzusokat is tartalmaz.

Amíg a tavalyi szakkiállításon csak csodálni lehetett az új modellt, idén őszig kellett várni arra, hogy azt a maga valójában is kipróbálhassák a tehergépjárműves szaksajtó avatott képviselői. Először Katalónia változatos útjain nyílt lehetőség vezetni a TGE-t kora ősszel, és alig egy hónap után két kipróbálható modell Magyarországra is megérkezett.

A hazai igényekhez jobban igazodó rövidebb karosszériás, magas zárt felépítménnyel készült változatot választottunk, emellett egy platós jármű is rendelkezésre állt. A járműbe közepes teljesítményszitű, 140 lóerős motor került, ami kiváló dinamikával mozgatta a legfeljebb 3 tonna össztömegű járművet. Mindehhez a rendkívül pontosan és könnyen kapcsolható hatfokozatú sebességváltó nyújtott segítséget. A váltókar közel a kis átmérőjű, jó áttételezésű és fogású kormánykerék mellett kapott helyet, így kezelése rendkívül kényelmes. Az vezetőülés testsúlyhoz állítható rugós kivitelű, ergonómiai kialakítása elsőrangú, a kétoldali könyöktámasz teszi komfortosabbá az utazást. A vezető elhelyezkedése kiváló, jó a kilátás a járműből, amelyet az osztott, nagyméretű, fűthető, elektromosan állítható külső visszapillantó tükrök is segítenek. A vezetőoldali lábtér éppen megfelelő, a versenytársakhoz viszonyítva meglehetősen komfortos a vezetőállás, még magasabb termetű, hosszabb lábú vezető esetén is. A háromszemélyes kivitelnél, a kísérő és a harmadik utas is külön ülést kapott, még a középső hely is relatíve kényelmesnek mondható. A kísérők ülése alatt, azok üléslapját felhajtva nagyméretű tároló rekesz található.

A jármű vezetését számos, a kötelezőkön túl beszerelt vezetéstámogató rendszer segíti. A legfontosabb ezek közül a távolságkövető tempomat, az automatikus vészfékező rendszer, a visszagurulás-gátló, a holttérfigyelő mindkét oldalon és a sávtartó asszisztens. Ha a jól méretezett külső tükrök egy parkolási manővernél nem lennének elegek, tolatóradar, hátsó kamera és parkoló asszisztens is segíti a vezetőt a szűk helyeken történő manőverezés közben.

Az új TGE-be rendelhető multimédiás eszköz is, a műszerfal közepén elhelyezett nagyméretű színes kijelzővel. Itt található a navigációs berendezés, a rádió, a kihangosító. A berendezéshez számos külső eszköz is csatlakoztatható. Nagyon ötletes, hogy amikor a vezető a kezét az érintőképernyő fölé helyezi, további menüsor jelenik meg a kivetítőn.

A jármű fő menüje, valamint a tempomat, a kihangosító és a médiarendszer a kormányról is vezérelhető.

A kipróbált modell egy jobb oldali, kézi működtetésű tolóajtóval és hátul kétfelé, akár 270 fokban nyitható dupla ajtóval rendelkezett. A hátsó ajtó kezelése is egyszerű, a karosszéria mellé nyitott ajtókat a doboz oldalán elhelyezett mágneses ütköző bakok tartják a helyükön. Jó szolgálatot tesz a raktér led-es világítása és a rendelhető csúszásgátlós alsó burkolat.

A kipróbált példányt elsőkerék-hajtással szerelték, hátul laprugókon nyugszik a merevtengely. Ezzel együtt kiváló a jármű irányíthatósága, utazási komfortja is jó, nem pattog, még annak ellenére sem, hogy nem teljes terheléssel használtuk a TGE-t.

Aki esetleg komoly hasonlóságot vél felfedezni a járműről készült képeket nézegetve a Volkswagen Crafter járművekkel nem optikai csalódás áldozata. Mindkét márka kisáruszállítói a VW lengyelországi gyárában készülnek, így műszaki paramétereikben rendkívül hasonlatosak egymáshoz. Itthon nem annyira jellemző, de tőlünk nyugatra rendkívül fontos egy áru- vagy személyszállítással foglalkozó vállalkozás megjelenése, megítélése. Ennek egyik felismerhető jegye a jellemzően azonos típusból kikerülő járműflották használata. Sőt a partnerek olykor meg is követelik azt, hogy milyen gyártmányú kocsik jelenjenek meg a beszállítók flottáiban. A TGE kibővíti ezeket a lehetőségeket, hiszen a kiskategóriás haszonjárműveknél megjelent típus jó kiegészítője lehet egy amúgy MAN járművekkel dolgozó vállalkozás flottájának. A TGE a hazai piacon az újév elejétől rendelhető, ekkortól vezetik be Magyarországon. 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....
2024.03.27
Új módszerrel küzdenek a gyorshajtók ellen Ausztriában: elkobozzák autójukat. Gondoljunk bele, hogy....
2024.03.27
- A Volkswagen-csoporthoz tartozó tömegmárkák (Core csoport) összesített árbevétele tavaly 21....
2024.03.27
- Országszerte nagy területen megerősödik a szél csütörtökön, és leginkább a Dunántúlon és az....
2024.03.27
A BMW 8400 eurós bónuszt fizet az alkalmazottaknak – írja az automobilwoche.de.   ..
2024.03.27
Érdemes megtervezni a húsvéti utazást - közölte a vasúttársaság szerdán az MTI-vel a közlekedési....
2024.03.27
A cikk a „bogárhátú korszakot” összeveti az autó fejlődésének kezdeti időszakával.  Elemzi a....
2024.03.27
Kamionnak ütközött egy kisteherautó az M5-ös autópálya 78-as kilométerszelvényénél, Kecskemét....