haszonjármű

Öreg Prága, nem vén szerviz - ma is szuperál a KGST műhelykocsi 1. rész

2020.04.09.

A szereléseken kívül ív- és lánghegesztést is meg tudják vele oldani a terepen. Az elmúlt évtizedekben csak nagyon ritkán hagyta cserben a szakembereket az esztergagéppel is ellátott, saját generátorral rendelkező, háromtengelyes műhelykocsi. Motorja még léghűtéses!

Pontosan 40 éve vásárolt a Szegedi Vízmű egy kimondottan honvédségi célra készült Praga VS3 műhelykocsit, ami még ma is megbízhatóan szolgál. Klasszikus KGST-gyártmány: az alapgép csehszlovák Praga típusú teherautó alvázra épült szerelő kocsi, a szerszámzat cseh-magyar, az elektromos szerelés pedig Német Demokratikus Köztársaságban készült. A nem mai darabbal simán össze lehet futni Szegeden, és még nagyobb eséllyel az Algyőre vezető 47-es főúton.

Ellenállt a selejtezésnek az öreg műhelykocsi.

– Első felindulásomban én is arra gondoltam, hogy le kellene selejtezni, de munkatársaim meggyőztek az ellenkezőjéről. Évi 1000 üzemóránál sokkal kevesebbet teljesít, még nagyon egyben van, és bemegy olyan szántóföldre, dűlőútra, ahova más teherautó nem merne elindulni – mondja Istókovics Zoltán. A Szegedi Vízmű vezérigazgatója hozzáteszi, a meggyőzésben az is sokat segített, amikor utánanéztek, mennyiért tudnák pótolni. Minimum 40-50 millió forintba kerülne egy Unimog, ám ha a műhelykocsi összes tartozékát, szerszámzatát újra cserélnék, az még további súlyos milliókat jelentene.

A felépítményes teherautónak a vízmű Kátay utcai telephelye az otthona, s amikor bejelentettem a látogatásomat, jelezték, hogy azért előtte egy kicsit lecsapatják, mert mostanában volt bőven eső, meg sár. Így is történt, egy picit még csöpögött is itt-ott, amikor körbefotóztam. Magát a szerelőkocsit Pomázi Zoltán gépészeti üzemvezető és Szűcs József mutatta be, ha nincs szabadságon, akkor az utóbbi úr ül az öreg Praga kormánya mögé.

Pomázi Zoltán gépészeti üzemvezető és Szűcs József.

A kocsiba be van építve egy – saját motorral hajtott – elektromos generátor, ami 20 KW áramot tud termelni, és ez bőven elég az ívhegesztéshez, vagy az esztergagép meghajtásához. Valamint a műhelykocsi bódéjának elektromos fűtéséhez. Ha ehhez hozzávesszük, hogy 1 darab kétszemélyes függőágy is van a tartozékok között, az már maga a keleti kényelem.

A vezetőfülke kevésbé kényezteti a sofőrt, a Praga jármű kormányzásához némi erőnlétre is szükség van, sofőrnyelven szólva ugyanis „kenyérszervós”. Így azután állóhelyben szinte lehetetlen mozdítani a kormányt, ha gurul az autó, sokkal könnyebb. Cserébe viszont nagyon jó a terepjáró képessége, az összkerékhajtás minden nehézségen átsegíti a háromtengelyes, 10 kerekes haszonjárművet.

A kormány nem szervós, a műszerfal nem digitális...

– A gépészeti üzem munkatársai használják a kocsit, a szereléseken kívül ív- és lánghegesztést is meg tudják vele oldani a terepen. Ehhez vannak palackok és önálló generátoros áramellátás – mondja Pomázi Zoltán. Megtudjuk, az elmúlt évtizedekben csak nagyon ritkán hagyta cserben szakembereiket. Egyszer az algyői Irma-majori vízmű telepük mellett a nagy sárban úgy elsüllyedt a közel 10 tonnás nagyvas, hogy a vezetőfülkéből kiszállva nem kellett a lépcsőt használniuk. Szerencsére sikerült kimenteni magukat.

Arrafelé gyakran járnak, szinte ismeri az utat a műhelykocsi. Ezermilliméteres átmérőjű vezeték hozza be a vizet Algyőről Szegedre, ennek vannak csomópontjai az erdőben és a szántóföldön is. Ha ott valamit javítani kell, akkor felül a Pragara a csapat, és indulnak, és igyekeznek mindent magukkal vinni, hogy legyen bármilyen probléma, azt helyben javítani tudják. Ezzel az autóval tényleg nem szaladgálhatnak vissza a szegedi telephelyre.

A porvédő gumiharang olyan, hogy időnként elszakad.

– A legtávolabbi helyszín, ahol a kocsival jártunk, Újkígyós volt. Hazafelé tartva a munkatársak egy fűcsomót kötöttek a kocsi elejére, mint a lovaknál szoktak hosszú úton egy botra, hogy az autó hazataláljon – anekdotázik az üzemvezető. Megtudjuk tőle, hogy a Szegedi Hadiparkban is van egy ilyen Praga, az is hadijármű, de az páncélozott karosszériával és kétcsövű gépágyúval szerelt.

A nagyvasnak az étvágya is nagy. – Száz kilométerre 36 liter gázolaj a normája, ezt azért odafigyeléssel lehet tartani, a generátor pedig óránként 6 litert kér – mondja Szűcs József. A gépkocsit 2013 óta vezető szakember hozzáteszi, az esetek és a kilométerek számát tekintve 90 százalékban ő ül a volán mögött, s ahogy fogalmaz, ezek a régi autók meghálálják az egy gazdát. Azt már az üzemvezető teszi hozzá, hogy a fiatalabbak nem nagyon kapkodnak a lehetőségért. Ezen nincs mit csodálkozni, a „kenyérszervó” mellett ott a duplakuplungolás is, ami meg a vádlit erősíti terven felül – a sebességváltó ugyanis még nem szinkronizált.

Léghűtéses motor az olajtükrös levegőszűrővel.

A műhelykocsi főbb műszaki adatai:

Gyártási év: 1980

Súlya: 9980 kg

Motor: dízel, 7412 köbcentis, soros, hathengeres és léghűtéses

Teljesítménye: 72 KW (98 LE).

Három meghajtott tengelyes futómű,

Fék: elől szimpla, hátul dupla kerekekkel, légfék rendszerű üzemi fékkel

Sebességváltó: mechanikus, 4 sebesség előre és 1 hátra, plusz terep fokozattal

Maximális sebessége: 70 kilométer/óra.

Írásunk második részét itt olvashatja.

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.05.25
A címben feltett kérdésre nincs igazán kategorikus válasz. A választék széles, mint az autók....
2020.05.25
Zhao Yun Sheng Kínából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2020.05.25
Nagy István agrárminiszter a Hungarikum Bizottság 25. jubileumi ülésén, május 21-én csütörtökön,....
2020.05.25
Minden légitársaságot, így a német Lufthansát is letaglózta a koronavírus és az azt követő....
2020.05.25
– Idén márciusban 80 ezer, áprilisban mintegy 50 ezer esetben szabott ki pótdíjat....
2020.05.25
A Volkswagen márka uralta az „Automotive Brand Contest 2020“ versenyt, összesen öt díjat nyert az....
2020.05.25
A tízezret közelíti a vizsgaszervezési tevékenység május 11-i újraindulása óta országszerte....
2020.05.25
Hamarosan kezdődik az Év Magyar Autója verseny második évadja. Sok változás várható a díjakkal....
2020.05.25
Hogyan utazunk a jövőben? Miként változtatja meg a járvány a következő utazásunkat?  Íme a 10 új....
2020.05.25
Az új ŠKODA OCTAVIA az Euro NCAP legmagasabb, ötcsillagos minősítésével kategóriája....