Opel

Opel Zafira Tourer 1.6 SIDI Turbo: indul a kávéház

2013.10.08.

Méretes ablaktáblák mögött kényelmes fotelekben időzhetnek az Opel középkategóriás egyterűjének az utasai. A kiszolgálás készséges és diszkrét, ám a kávélap jobb oldalán olvasható árak - a párnázott enteriőrhöz hasonlóan - nem nevezhetők éppen fapadosnak.

Szerző: Jámbor Gyula

 

Az autózás többről szól, mint egyszerűen eljutni A-ból B-be - legalábbis ezt sugallják az autógyárak marketing-üzenetei, amihez lelkesen csatlakoznak az újságírók is. Talán nem is autó az, amelyikkel nem lehet 120-szal beesni egy szűk kanyarba, amelyik nem hagyja állva a versenytársakat a piroslámpánál. Az autózás kaland, izgalom, játék és még ki tudja, mi minden - ha a reklám-habverésnek hiszünk. Ha a saját tapasztalatainknak, akkor azt hiszem, szíves örömest lemondanánk bizonyos adrenalin-bombákról. Volt részünk benne elég, ha csak a rendszerváltás óta eltelt bő két évtized történéseit nézzük: tízezerszám bedőlt autóhitelek, kaotikus használtautó-piac, átverős matrica-reklám, hamisított üzemanyag, alkatrész.

Mint a filmeken - ám ezeket a fajta izgalmakat talán inkább mégis mellőznénk. Bevallom, jómagam afféle izgalmakra sem vágyom, ami az utcai versenyautózásban, gyorsulási versenyekben lelhetők fel.

Mit várok egy autótól? Legyen megbízható, kényelmes, férjen el benne a család, az autó pedig férjen el a parkolóban, és legyen megfizethető a kelet-európai jövedelmekből is.

Lehet hogy túl merészet álmodtam?

Az Opel Zafira Tourer sok tekintetben közel áll ahhoz, ami az ideális családi autót jellemzi, de egy nagy hibája biztosan van: nem a magyar átlagkeresethez szabták az árát, ugyanis egy budai garzonéval összemérhető. Erről persze nem az Opel tehet, hanem a magyar ingatlanpiac, no meg persze a magyar életszínvonal, de a tény ettől tény marad: 7-9 millió forintot érdemesebb ma lakásba fektetni, mint személygépkocsiba.

No de lássuk a Zafirát, amely a praktikus, 5+2 üléses, nagy belmagasságú kombik prototípusa volt megjelenésekor, az ezredfordulón. Azóta sok hasonló, egyterűnek nevezett jármű készült a nagycsaládosoknak, de ez nem változtat a tényen, hogy a csomagtartó padlójából néhány mozdulattal kihajtogatható két pótülés ma is jól jöhet mondjuk egy háromgyerekes családnak, ha a nagymama is velük utazik, és nem nagyon hosszú az út.

A fenti képességeket jól leplezett mikrobusz-forma kocsiszekrény hordozza. Gondolom, a formatervezőknek azt a házifeladatot adták az Opelnél, hogy faragjanak a nagy, széle-hossza-egy alakzatból lendületes, személyautós kinézetű járgányt. A mutatvány sikerült, és bár a belső teret valósággal mértani síkok határolják, a látvány rajzolatokban gazdag, mozgalmas, szinte könnyed.

A Tourer esetében már a fent említett két felnőtt, három gyerek esetén teljes értékű utazóautóról beszélhetünk, hiszen bőséges a fejtér, az ülések mögött koncertteremnyi a csomagtartó. Ha azonban csak négyen használják, a Zafira megmutatja rejtett arcát: igazi kényeztetős, relaxálós pullmann vasúti kupé, sőt, maga az étkezőkocsi szellemét véljük feltámadni. Vagy ha jobban tetszik, egy békebeli pesti kávéház, a Central vagy a New York folteljeibe képzelhetjük magunkat. A nagy nyílásokon - köztük a hosszított szélvédőn és a majd egy négyzetméteres tetőablakon - ömlik be a fény, a bőrgarnitúra pihenteti a derekat, és ha márványasztal nincs is, a hátsó sor középső ülését karfává hajtogatva kényelmesen böngészhetjük a híreket rotációs vagy e-papíron. Tényekre lefordítva ez azt jelenti, hogy a drágább verziókban bőrborítású ülések tág határok közt testre szabhatók. Az első ülések oldaltartása emberes, a comb alátámasztását szolgáló párna megtoldható, s a hátsó sort kétülésessé varázsolva felnőttek számára is fejedelmi lábteret kapunk. A belső szélesség és a belmagasság még tán túlméretes kosarasoknak is elegendő, az átlagos termetűeknek pedig szellős teremként hat a Zafira.

A négyülésessé alakított gördülő társalgó három utazónak biztosítja, hogy stresszmentesen érkezhessenek meg akár félnapos túra után is. A negyedik utasnak, aki a jármű vezetését végzi, pedig azzal jár a kedvében, hogy igyekszik minél több apró elintéznivalót magára vállalni helyette. Igaz, ehhez alaposan meg kell ismerni a műszerfal kezelőszerveit, amelyekből regimentnyi van. A Tourer sofőrje jól teszi, ha indulás előtt hosszasan tanulmányozza a kezelési könyvet, mi több, éjszakára a párnája alá rejti. Így a nagy sietségben sem felejtkezik el róla, hogy a menetfényt automata állásban szürkületkor maga gyújtja-oltja az elektronika, a sztrádán tempomat nyomja a gázt, a pirosnál start/stop kapcsolja ki a motort, tolatáskor a számítógép a műszerfali monitor kameraképére rajzolja a kanyar ívét, miközben csipogva figyelmeztet a közeli kiszögellésekre. Szól, ha foglalt a szomszéd sáv, és ha sikerül kitanulni a navigációs berendezés ravasz gyűrűjének kezelését, akkor a helyes utirányt is közli, méghozzá minden utcasarkon. A vezető választhat háromféle futóműbeállítás közül is, bár a sportállásban sem lesz utcai harcos a cirkálóból. Hogyan lehetne, hiszen az üresen is másfél tonnás, több mint négy és fél méteres, testes és magas kocsit autópályás haladásra szánták. Mi több, a varázsszőnyeges suhanást utasainak minden körülmények között, még a lépcsőzetes felületű pesti utcákon is igyekszik biztosítani. Ebben nem csak a változtatható karakterisztikájú futómű és lengéscsillapítás partner, hanem a remek hangszigetelés is.

A gördülő kávéház mozgatásáról esetünkben a szentgotthárdi gyártású vadonat új 1,6 literes, soros, négyhengeres, közvetlen befecskendezéses turbós benzinmotor gondoskodott. A teljesítményre nem volt panaszunk, a 170 lóerő és a 260 Nm forgatónyomaték kellő vehemenciával lendítette a másfél autónyi tömeget. Ha a cél a tempós haladás, és nem a streetfight, nem lehet hiányérzetünk. Az üzemanyagfogyasztás területén azonban kissé kijózanító a szentgotthárdi erőmű. A vegyes fogyasztásra adott 6,6 liter/100 km-es gyári ígérethez képest a fedélzeti számítógép a dimbes-dombos horvát autópályán nem ritkán 20 litert jelzett, és az átlag bizony - megterhelve, a légkondicináló erős igénybevétele mellett - 8 és 9 liter között alakult. Mindez persze nem meglepő, ha tudjuk, hogy a Tourer egy kombinak kinéző kisbusz, amely hatalmas homlokfelületével fúrja bele magát a levegőbe, ami autpálya-tempónál alaposan növeli a fogyasztást. Egyebekben nem lehet panasz a magyar gyártmányú motorra: járása csendes, kigyenlített, turbólyuknak nyomát sem találni. Tíz másodperc körül százon van és 200 fölé kergethető vele a Zafira. Mindamellett azok számára, akik gyakran használják autópályán, hosszabb utakon, dízel, akár a szintén hazai 1,6-os, akár a kétliteres, 165 lóerős CDTI jobb választás lehet. Nem túl sikerült szerkezet a hatgangos kézi váltó, már csak a cirkáló-érzet biztosítása érdekében is érdemes beruházni az automatára. Ami a járgány vezethetőségét illeti, méretéhez képest meglepően személyautós, kezes: szűk helyen tilitolizni vele nem leányálom még elektronikus segédlet melett sem, ezt leszámítva könnyen megszokható. Vezetője bakarasszal a forgalom átlagos szintje felett ülve jól áttekintheti a helyzetet, tágas kormányállásból navigálhatja a “vezérhajót”.

Összegezve: a Zafira Tourer jó alapadottságokal megáldott, szellemesen alakítható, igényesen kidolgozott, kellemesen vezethető, praktikus családi autó. Az igényesség azonban arányosan magas árral párosul, ezért megjósolható, hogy bármennyire is vonzó, a jármű nem lesz a magyar családok tipikus házi kedvence.

Opel Zafira Tourer 1.6 SIDI Turbo

Motor:  170 LE, 260 Nm, 1598 cm3, soros, benzines turbómotor, közvetlen befecskendezéssel

Futómű elöl/hátul: MacPherson/Csatolt hosszanti lengőkar, Watt-rúd

Hossz/szél/mag(mm): 4658/1884/1685

Csomagtér 5 üléssel: 710 liter

Alapár: 7,2 millió Ft

Tesztautó ára: 9,9 millió Ft

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....