Trabant

NDK-s rendszámhoz vettek Trabantot – életérzés

2017.06.28.

Az egyedi rendszám drága mulatság, ám nem kerül plusz költségbe, ha éppen az a betűkombináció van soron az okmányirodákban. A szentesi István Ferenc két éve a Dunántúlra ment az NDK-s rendszámért, s úgy alakult, hogy Trabantot is vett hozzá a régi mellé.

István Ferencnek már az első autója is NDK-s volt, 1971-ben vette használtan az első kocka Wartburgok egyikét, 4 évig használta, 45-50 ezer kilométert tett bele. – Csak egyszer hagyott ott, Hódmezővásárhely és Szeged között megadta magát a vízszivattyú csapágya – emlékezett vissza. Szerencsére nem lett nagyobb baj, a hűtővíz sem forrt fel, olyan hangja lett, hogy azonnal félreállt az autóval.



Az első Trabantját is használtan, 1975-ben vette, akkor 1 éves autóba ült bele. 4-5 évig maradt nála és körülbelül 50 ezer kilométert hajtott az autóba. – A földhivatalban dolgoztam, akkor sok munka volt, jártuk a környéket, kellett a kocsi - mondta és hozzátette, csak azért adták el, mert kellett az építkezésre a pénz.

Ez után 15 évig jobbára édesapjával közösen használtak Ladákat, majd 1994-ben újra feléledt a Trabant-szerelem és munkába járásra vásárolt egy kétüteműt – akkor már Csongrádon dolgozott. Ezt a kocsit 10 évig használta és 140- ezer kilométert tett bele. 60 ezer kilométernél volt egy alapos motorgenerál és az olyan jól sikerült, hogy utána hosszú ideig gond nélkül autóztak vele. – Üzemképesen tettem le, katalizátort nem akartam rá tetetni, sokat kellett volna rá költetni – mondja, hozzátéve, inkább kivonatta a forgalomból, akkoriban elég volt a rendszámot leadni, nem kellett mellé vinni a bontós papírt.



Pont 10 évig volt a Trabant a fészer alatt és csak két éve vették elő, amikor jöttek az NDK-s (Német Demokratikus Köztársaság) rendszámok. – A fiammal közösen tettünk bele akkut, a tankba üzemanyagot, az első pöccintésre még nem indult, de két perc várakozás utána másodikra igen – mondja. Kiderült, egyáltalán nem kellett „köszörülni”. A motorja jó volt – sikerült a 60 ezer kilométernél elvégzett generál - minden más baja azonban volt. Esztétikailag is voltak hibái, a karosszérián kívül is több sebből vérzett az autó. Sok idejük nem volt gondolkodni, mert akkorra már nagyon pörögtek kifelé az NDK-s rendszámok, így stratégiát váltottak.

Kiderítették, hogy Heves és Veszprém megyébe, a Dunántúlra kerültek NDK kezdetű rendszámok. Elhatározták, hogy nekik kell egy ilyen, így a rendszámhoz kerestek egy eladó Trabantot. Sikerült is István Ferencéknek egy most 34 éves példányt vásárolni, egy Veszprém megyei okmányirodába kérték rá az új rendszámot, amiért 8400 forintot fizettek. A járgány mindennel együtt 250 ezer forintjukba került.

– Jobban jártunk így, mert ha a régit pofoztuk volna ki, a forgalomba helyezéssel és minden egyébbel együtt közel 400 ezer forintba került volna – mondta a delmagyar.hu-nak. Az egykori szocialista ország felségjelzését, a DDR táblát a fia müncheni barátja látta meg egy bazárban és meg is vette 5 euróért.



A férfi azt mondja: ez az „ünneplő autójuk", a fia nevén van, jó időben tesznek vele egy kört, évente talán ha 500 kilométert hajtanak bele. Belga barátaik ilyet korábban nem láttak, élvezték is, amikor beleülhettek. – Egyre kevesebb a magyar utcákon a Trabant, nagyon megnézik, ha kimegyünk vele. - Kétütemű, ez az igazi, jobban tetszik, mint a négyütemű, annak nincs semmi karaktere – mondja.

Már két éve van náluk az autó, de semmi baja nincs, igaz, nem is hajtják agyon. Mint ahogy a mellette álló 35 éves Citroën Kacsát sem, mert ilyen autójuk is van – ez is a fiával közösen, de inkább már az övé. Ebbe is csak néhány 100 kilométer megy bele évente. - Szívesem pátyolgatom mindkét autót, megszállott motoros és autós voltam fiatal koromba és ez a évekkel sem múlik el, csak szelídül - mondja

- A neten szereztünk mi is tudomást az NDK rendszámos történetekről, korábban ismereteim szerint felárral nem vásároltak ilyet – mondta portálunknak Muczán Gábor, az 500 tagot számláló Trabant-Wartburg Klub elnöke. Szerinte ennek a betűkombinációnak nincs akkora értéke mint például a TRB, vagy a még drágábban vehető TRABI rendszámnak.



Fotók: Klárik Emese - delmagyar.hu

– A TRB-601-est és a TRABI-1 illetve TRABI-7 tulajdonosait ismerjük, jómagam a DDR-es rendszámot preferálnám, ha épp ilyen úri huncutságokra kívánnék költekezni – válaszol az autoszektor.hu érdeklődésére. Az elnök úgy véli, NDK rövidítés csak itthon ismert – Német Demokratikus Köztársaság –, és nem igazán széles körben.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
Zivatarok alakulhatnak ki, az elsődleges veszélyforrást a villámlás jelenti, emellett esetenként....
2024.04.23
A japán filmtörténet, sőt, a világ egyik legsikeresebb animációs alkotása adott ihletet ahhoz az....
2024.04.23
Izgalmas és világszintű versenyeknek ad otthont a hétvégén a Balaton Park Circuit. ..
2024.04.23
A világgazdaság következő éveit, évtizedeit leginkább az elektromos autóipari forradalom határozza....
2024.04.23
A japán vállalat hivatalosan is bejelentette, hogy a jövő év végéig Thaiföldön mutatja be népszerű....
2024.04.23
A Volvo EX30 elnyerte a rangos Red Dot 'Best of the Best' formatervezési díjat. ..
2024.04.23
Kicsi a világ: szoktuk mondani, amikor egy rég nem látott ismerőssel találkozunk. De ki gondolta....
2024.04.23
Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, idén nyártól már egy hatodik kínai nagyváros,....
2024.04.23
Közel 450 kiállító több, mint 12 ezer négyzetméteren várja a szakembereket 2024. május 7-10. között....
2024.04.23
Súlyos baleset történt az M2-es autóúton Vác térségében kedd délután, a forgalmat megállították -....