járműgyártás
Ez meglehetősen paradox módon hangzik: bár a szállítási szűk keresztmetszetek és a chipek hiánya szinte minden autógyártót arra késztet világszerte, hogy ideiglenesen leállítsa a gyártósorokat, jelenleg többet keresnek, mint valaha. Amint azt az Ernst & Young (EY) elemző cég bejelentette, a világ 16 legnagyobb autógyártója az utóbbi időben minden eddiginél nagyobb nyereséget ért el. Ennek megfelelően ezeknek a cégeknek a működési eredménye több mint 11 százalékkal, csaknem 23,1 milliárd euróra emelkedett 2021 harmadik negyedévében. Ez egy "új rekordszint".
VW: kitünően túlélte a chipválságot az EY szerint Fotó: Volkswagen
Az eladásokat tekintve jelentős, 16 százalékos veszteséget könyveltek el a cégek - 13 gyártó adott el kevesebb autót, mint az előző év azonos időszakában - ismertette az EY. A 16 cég összforgalma ezért 1,6 százalékkal 371 milliárd euróra zsugorodott.
Ennek ellenére a vezető autógyártó cégek, köztük a VW, a Mercedes, a General Motors és a Honda „kitűnően túlélték a félvezetők válságát” – magyarázták az EY szakértői: a szűkös chipeket főként „magas árú, magas haszonkulcsú járművekbe építik be”. Ráadásul a kereslet nagyobb, mint a kínálat – ezért nincs szükség a gyártók akciós kampányaira.
A vizsgált cégek többsége az év során növelni tudta piaci értékét. Az EY adatai szerint az év eleje óta 41 százalékkal, összesen 2 billió dollárra (1,8 billió euróra) nőtt – csak egy billió az amerikai elektromosautó-gyártó Tesla számlájára írható.
Az EY negatív hatásokra számít
Az EY szerint a chipválság az év vége felé valószínűleg erősebben érintette a gyártókat. "A fertőzések számának egyes országokban tapasztalható meredek emelkedése és a kemény ellenintézkedések ismét komoly megrázkódtatásokhoz, további termelési leállásokhoz és logisztikai fennakadásokhoz vezethetnek" - áll a közleményben. A helyzet Kínában különösen nehéz. Ott az eladások a közelmúltban 26 százalékkal csökkentek.