Mini Clubman
Hogy néz ki?
Az új Mini Clubman generációváltás hírnöke a márkánál. Nem a kompromisszumok autója, hanem a mindennapi sokoldalúságé, egyedisége és prémium kialakítása azonban megmaradt. A John Cooper Works (JCW) ezen tulajdonságok mellé még felvonultatja a sportosságot.
Innovatív vezetői segédrendszerekből mindent megad a jócskán felszerelt tesztautó: szélvédő-kijelző, parkoló-asszisztens, tolatókamera, kameraalapú aktív sebességszabályzás, gyalogosérzékelő és ütközésveszélyre figyelmeztető rendszer fékező funkcióval, távfény-asszisztens és közlekedési táblák felismerése, LED-fényszórók ugyancsak LED-technikájú nappali menetfénnyel és hátsó lámpákkal; adaptív fényerő-eloszlás és LED-technikájú kanyarodófény; LED-ködfényszórók, hangulatvilágítás, riasztóberendezés vörös üzemállapot-jelző diódával (LED) az uszony-alakú tetőantennában. A sportülések jól tartanak; a hátsó kétszárnyú ajtó érintés nélküli nyitható, akár láblendítéssel is, kétzónás az automatikus légkondicionáló berendezés; van ülésfűtés; elektromos mozgatású a panoráma üvegtető; online kapcsolódásra is van lehetőség, elektromosan fűthető és behajthatók a külső visszapillantó tükrök; automatikusan sötétednek a belső és külső visszapillantó tükrök; a hifi Harman Kardon. Oxfordban gyártják, a többi modellel azonos gyártósoron, amelyeket a jövevény érkezésére felkészítettek, hisz a Clubman minden eddigi Mininél nagyobb.
Térkínálata és stílusa tekintetében elődjénél jól érzékelhetően érettebb és felnőttesebb karakterű a Mini Clubman. Bár a márka modelljei egyértelműen uniszex modellek, a Clubman és főleg a JCW változat férfias jelenség. Az ötajtóshoz képest 27 centivel hosszabb (4253 milliméter), 9 centivel szélesebb (1800 milliméter), tengelytávja 10 centivel nőtt (2670 milliméter). Öt teljes értékű üléssel rendelkezik, a csomagtér térfogata: 360 liter, a 40:20:40 arányban osztott hátsó üléstámla lehajtásával pedig akár 1250 liter lehet. Újratervezték az utasteret, a központi műszerek is kicsit másak mint, amit eddig megszoktunk, de nagy eltérés nincs, a középkonzol alsó része magasabban van, kissé zártabb a vezető pozíciója. A sima változat LED-fénygyűrűjét kihagyták a sportváltozatból, ebben az autóban inkább a dinamikus haladás kapott hangsúlyt és ennek rendeltek alá minden mást. A tömeget azonban nem csökkentették, így érezhetően komótosabban mozog a Clubman JCW, mint például az ötajtós sportkocsi.
Hogy megy?
A Mini John Cooper Works modellek orrába tervezett 2.0 liter hengerűrtartalmú benzinmotor és az ALL4 intelligens összkerékhajtás legújabb generációja a Clubman modellben dolgozik együtt először. A négyhengeres benzinmotor 170 kW / 231 lóerő maximális teljesítménnyel rendelkezik. Álló helyzetből 100 kilométer/órás sebességre 6,3 másodperc alatt gyorsul fel, a Brembo fékek kiválóan lassítanak. A motor összlökettérfogata 1998 köbcenti, csúcsnyomatéka 350 Nm. Végsebessége 238 kilométer/óra.
Az alapfelszereltség része a dinamikus vonóerő-szabályzással (DTC – Dynamic Traction Control), az első differenciálmű elektronikus záró funkciójával (EDLC – Electronic Differential Lock Control) és az optimális kanyarsebességet biztosító Performance Control teljesítményvezérlő rendszerrel kiegészített dinamikus menetstabilizáló rendszer (DSC – Dynamic Stability Control), de kocsinkban az opcionális extrafelszereltség részeként dinamikus lengéscsillapítás-szabályzást (DDC – Dynamic Damper Control) is beépítettek.
Milyen vezetni?
A BMW új padlólemezén mind a négy kerékre jut nyomaték. Kiválóan kanyarodik az autó, a méretei ellenére megőrizte minis gokart érzetét, futóműve bírja a hirtelen irányváltást. Az úthibákat a feszes felfüggesztés jól csillapítja. Naturális. nyers a vezetése, közel érezzük magunkat az aszfalthoz, a kormány érzékeny és pontos. Sport módban vörösben izzik az utastér, megelevenednek a motor legvégső tartalékai, a kormányzás feszesebb, a gáz érzékenyebb – a világból is kiszaladna ilyenkor. És a hangja, fenomenális. Ahogy durrog, az könnyet csal ki a szememből. Talán ezért sírtam, amikor vissza kellett adnom. Függetlenül attól, hogy kőkemény, hogy ráz és hogy embertelen drága, hatalmas élmény a vezetése. Nehéz kimozdítani a komfortzónájából, de gázelvételre fara kicsit játékra kényszeríthető.
Mennyibe kerül?
Annak ellenére, hogy sportkocsinak szánták, telenyomták kényelmi berendezésekkel. Az ízléses és minőségi utastérnek, valamint a temérdek kényelmi és technikai extrának ára van, a Clubman JCW már alapáron is 11,7 millió forint, de a tesztautónkért a 15,5 milliót is elkérték.
Kép és szöveg: Biró Csongor