technika

Minek benzin és áram, ha levegővel is megy az AirPod!

2022.01.30.

Mint a villanyautóknál: zéró károsanyag-kibocsátásúnak propagálják, miközben tudjuk, hogy csodák nincsenek. Vagy mégis?

Monsieur Négre makacs ember, több mint félévszázada próbálja elterjeszteni levegővel hajtott kocsijait, de lelkesedéséből és tőkéjéből egyelőre csak kisebb szériákra futotta, vagyis a kompresszoros léghajtásúak világhódítására még várni kell.

MDI

Autót hajtani sokféle üzemanyaggal lehet, miért pont a levegőt ne alkalmazhatnánk. A képlet egyszerű: sűrítve tartályba kell tölteni, ami energiaigényes, ám a villanyautóhoz hasonlóan lokálisan tiszta, globálisan már kevésbé.

Ahogy az akkumulátor, úgy a légtartály mérete is meghatározza a hatótávolságot, ezért nem véletlen, hogy leginkább helyi közlekedésre, például taxizásra használják.

A fejlesztő cég a luxemburgi Motor Development International SA (MDI), az ötlet Guy Négre francia mérnöktől származik.

Levegőhajtású koncepció     Forrás: Volvo

Volvo Air Motion

Monsieur Négre 1970-ben kezdett sűrített levegővel hajtott autó tervezésébe, ám az első megbízható prorotípus csak 1998-ban készült el, az első sorozatgyártású levegőhajtású autót a 2009-es genfi autószalonon mutatták be.

Napjainkban már többezer francia MDI modell fut Mexikó Cityben, ahol az ötszemélyes taxi változat a legnépszerűbb. A légből vett ötletnek egyre több követője akadt, immár kombinált – hibrid – formában is.

A Citroen felvette programjában, de dolgozott rajta a Volvo, mely 2012-ben mutatta be a Los Angeles-i Autókiállításon négy személyes ( 450 kg-os tömegű) Air Motion modelljét, mely egy tankolással száz mérföldes útra volt képes.

MDI kollekció    Forrás: LSB

Furgon, pickup

Az Air Motion egyke maradt, az MDI levegőhajtású autó viszont szériamodell lett. A franciaországi Brignoles-ban működő cég sűrített levegővel hajtott autói közül az ötszemélyes volt a lekelendőbb, de az MDI ajánlatában szerepelt kétüléses kisteherautó, dobozos furgon, mikrobusz, sportkocsi és terepjáró is.

Az autók 15, vagy 22 lóerős teljesítményű légmotorja 20 bar nyomásra sűríti a hengerben a levegőt, mely így 400 Celsius fokra hevül, ekkor adagolják a tartályokból a 300 bar nyomáson tárolt hideg levegőt, melynek hirtelen tágulása mozgatja a dugattyút. A 3,8 méter hosszú és 700 kg-os kocsi padlólemezébe négy darab henger alakú szénszálas tartályt építettek: a 300 liternyi és 300 bar nyomású sűrített levegő 200 kilométeres útra elég.

Monsieur Négre kitartó   Forrás: MDI

Mint az elektromosoknál

Ebben a műfajban is meghatározó a hatótávolság és az elérhető töltési lehetőségek száma: a levegőhajtású autók tankolásához is kell konnektor, mert árammal működik a speciális töltőállomás, de tankolni akár házi kompresszorral is lehet, igaz, míg előbbinél 3 perc, utóbbinál 4 óra a töltési idő.

Paraméterek

Az első AirPod modellben a vezető középen ül, mellette két felnőttnek mögötte egy gyereknek, valamint némi csomagnak van helye. Egyetlen ajtaja lecsukva szélvédő is, így nemcsak a beszállás gyors, de a gyártás is egyszerű. A 2,07 méter hosszú és 1,6 méter széles tricikli menetkész tömege 220 kg, és egy feltöltéssel 140-200 kilométeres útra képes, hatótávolsága nagyban függ a forgalmi viszonyoktól. Akár 80 km/órás sebességgel is száguldhat, ami egy ilyen elől keskeny nyomtávú és magas járműnél kockázatos tempó. Az AirPod Standard modell ára bemutatásakor hétezer euró volt.

Levegőt tankol     Forrás: MDI

EV, AV

A jármű előnye, hogy az elektromos autóhoz (EV) hasonlóan a air-jármű (AV) sem bocsát ki káros anyagot működése közben, hátránya, hogy a villanyautókhoz hasonlóan kisebb az egy feltöltéssel megtehető út, és tankolásához, tehát a sűrített levegő előállításához is energia kell, hiszen a kompresszor elektromos áram működtet.

A Volvo Air Motion hozadéka egy érdekes tankolási koncepció: a háromszáz méter magasan működő légturbinák szélerejét elektromos árammá alakítják, ezek hajtják a nagynyomású levegőt gyártó kompresszorokat.

Taxiként már több városban is bevetették    Forrás: MDI

Hibrid technológia

Hogy lehet növelni a távolságot? Kombinálni kell egy másik hajtóművel. Hosszabb útra megfelelőbb a hibrid, melyben a kiegészítő hajtóanyag sűrített levegő. Ez sem új ötlet, hiszen 1958-ban a Citroennél elkészítették a 2 CV, népszerűbb nevén a Kacsa hibrid prototípusát, mely a sűrített levegős rendszerrel társította a belső égésű motort. A sorozatgyártáshoz szükséges technológia és a piaci kereslet hiánya miatt akkor egyke maradt a hibrid, de a franciák nem adták fel.

A PSA és Bosch 2013-as fejlesztésének eredménye a Citroën HybridAir, mely a különböző forgalmi viszonyokhoz alkalmazkodva megpróbál a leghatékonyabban működni: megmenti és tárolja a fékezési energiát, ám hagyományos hibridekkel ellentétben nem villamosságot akkumulál, hanem sűrített levegőt raktároz, amivel akár dugóban is araszolhat.

Az autó Air üzemmódban nulla károsanyag-kibocsátással közlekedik a városban, országúton pedig csak benzinmotorral megy, vegyes üzemmódnál a benzinmotor és a sűrített levegő teljesítménye összeadódik. A C3-asban bemutatott 3 hengeres benzinmotorral szerelt prototípus átlagosan 2,9 litert fogyaszt 100 kilométeren, és károsanyagkibocsátása 69g/km.

Bosch-Citroen hibrid       Forrás: PSA

Indiai változat

Sűrített levegő hajtja a TOP nevű modellt, mely nevét a Taxi Zero Pollution szavak rövidítéséből kapta. Mexikóban már 2002. óta bárki leintheti az utcán és utazhat a nulla károsanyag kibocsátású léghajtású autóval. Hasonlók közlekedtek Nizza és Lyon környékén, a fura formájú autók utasokat és csomagokat szállítanak a repülőtérre.

Az MDI és az indiai TATA Motor közös léghatású minijének tömege kétszáz kilogramm, és egy tankolással 125 kilométerese útra képes. A kétszemélyes és ötszáz literes csomagterű a Baby nevet kapta, az egyszemélyes és ezer liternyi térfogatú, vagy 210 kg-nyi tömegű árú szállítására alkalmas teher változat a Mini Cargo lett.

Globális elterjedésére még várni kell, bár az indiai Tata a dinamikusan fejlődő indiai piacra tömegesen gyártani akarja a sűrített levegőhajtással működő autókat, a közös fejlesztésről már megállapodott a francia MDI csoporttal.

Az első sorozatgyártású AirPod genfi premierje  Fotó: Boros Jenő

Újabb próbálkozások

Az MDI sokáig csendben volt, aztán 2019. nyarán mutatta be két újdonságát Dubajban. A kétszemélyes AirPod 2.0 mini hossza 2,13 m, szélessége másfél, magassága 1,72, tengelytávja kevesebb mint másfél méter, tömege 350 kg. Jóval nagyobb és tizenkét ember szállítására alkalmas az Air Volution busz.

Kukás megoldás

Hogy mennyire nincs új a nap alatt, azt a Bosch korábbi fejlesztése, a kukáskocsi is bizonyítja. A tíz-húsz méterenként megálló, majd újra nekilóduló jármű munkamenete jelentősen rontja a hatékonyságot, amit a fékenergia-visszanyerő szerkezettel lehet javítani, ezen dolgoztak a Magyarországon fejlesztési központot működtető Bosch és a hozzá tartozó Rexroth mérnökei. Három Mercedes Econicot teszteltek 2008-ban Németországban és az Egyesült Államokban, az eddigi eredmények alapján az üzemanyag-felhasználás és a károsanyag kibocsátás 25-40 százalékkal csökkenthető.

A hagyományos autóknál a fékezésnél az energia hővé alakul és elvész, a Rexroth hidrosztatikus regeneratív rendszer (HRB) fékezésnél a szivattyúként működő egység a felszabaduló fékezőenergiát felhasználva hidraulikaolajjal tölt fel egy tartályt, majd a jármű elinduláskor a folyamat visszafordításával a nyomás alatt álló olaj az axiáldugattyús egységen keresztül hajtja a mechanikus egységeket. A rendszer nemcsak energiát takarít meg, de a fék alkatrészeket is kíméli.

Kétkerekű próbálkozás

Az ausztrál Dean Benstead, az RMIT Industrial Design hallgatója 2011-ben mutatta a Yamaha WR240F alapjaira épített sűrített levegőhajtású motorkerékpárját. a O2 Pursuit prototípust az Enginair DiPietro cég légmotorja hajtotta,méghozzá bolygódugattyús megoldással.

AirPod 2.0     Forrás: MDI

Sportot űznek vele

„Amikor megfordul a széljárás, az egyik ember falat épít a szél ellen, hogy annak erejétől megvédje magát, a másik ember szélmalmot épít, hogy kiaknázza a szél erejét.” – ezzel a kínai közmondással rajtolt egykor a Nemzetközi Rexroth Pneumobil sorozat, melyet 2021-ben a XIV. Nemzetközi Aventics Pneumobile Verseny néven rendeztek meg. Az idei InnoVeTAS 2022 időpontja május 13, helyszíne hagyományosan Eger. Részletek: www.pneumobil.hu

Az egyetemistáknak olyan sűrített levegővel hajtott járműveket kell tervezni és építeni, melyek a megadott műszaki feltételek mellett a legnagyobb teljesítményre képesek.

A meghajtáshoz szükséges pneumatikus elemeket, a vezérlő egységeket a hatvani Bosch cég adta, a többi alkatrészt a diákok katalógusból válogathatták össze. A kétszáz bar nyomású tízliteres palackkal a legjobbak tíz kilométernél többet autóztak, olykor 40 km/órás tempóval.

 

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....