autóvásárlási szokások

Milyen autókat vásárolnak a fiatalok?

2022.09.19.

Teljesen természetes, hogy a fiatalok másmilyen autókat keresnek a piacon, mint a középkorú, vagy idősebb korosztályok, azonban a legnagyobb eltérés nem a márkák, vagy modellek, hanem az autók életkora között van. A fiatalok sokkal szívesebben vásárolnak használtautót, mint újat, amelynek fő indoka az árazás, de nem ez az egyetlen befolyásoló tényező.

  Európában és az Egyesült Államokban is egyre csak növekedik az utakon furikázó autók száma, miközben a sofőrök átlagéletkora csökkenni látszik. Hazánkban, és a legtöbb európai országban 17 éves kortól kaphat gépjárművezetői-engedélyt valaki, amely határ elérése után sokan egyből a volán mögé ülnek. Viszont milyen autóhoz tartoznak ezek a bizonyos volánok? Milyen autókat vásárolnak a friss jogsis tizenévesek és milyeneket a húszas-harmincas fiatal korosztály képviselői?

  Rengeteg felmérés és kutatás foglalkozik azzal a kérdéssel, hogy milyen módon változik az autóvásárlók ízlése és preferanciája a nem, életkor, iskolai végzettség vagy egyéb tényezők hatására. A korosztályok közötti eltérés tűnik a legeltérőbbnek, mivel a fiatalok motivációi igencsak eltérnek az idősebb vásárlók autóvásárlási indokaitól. A Vezess.hu tavalyi felmérésében a hazai autóvásárlási szokásokat vizsgálta, amelyből kiderült, hogy a hazai piacon továbbra is az Opel, Ford, Suzuki, Volkswagen, Toyota és Skoda modellek dominálnak. Ezen kívül az utakon leginkább a 2000-es években gyártott autókból furikázik a legtöbb, majdnem minden kilencedik autó 2000 előtti és kevesebb, mint minden negyedik autó 2015 utáni, valamint csupán százból négy olyan autó van, amely két évnél fiatalabb. De hol helyezkednek el ezen belül a fiatalok?

A hazai autóállomány legnagyobb számú képviselői az Opel, a Volkswagen, a Suzuki, a Toyota és a Ford is. (Forrás: Pixabay)

  Az Opinio piackutató applikáció gépjárművásárlási szokásokra koncentráló felmérése hasonló adatokkal szolgált, mint a Vezess.hu közvéleménykutatása, azonban itt az is kiderült, az egyes korosztályok milyen autókat választanának. A 15-29 évesek teljesen más márkákat keresnek, mint az átlag. A felmérés szerint ezen korcsoport számára a Subaru, Fiat, Lexus, Seat és az Alfa Romeo modellek lennének a legkeresettebbek autóvásárlás esetén. Ugyanezen felmérés szerint a megkérdezettek több, mint fele használtautóban gondolkodik és az idősebb generációk azok, akik inkább vásárolnának új autót.

  Az elmúlt időszakban a szállítási problémák és gyártási elmaradások miatt sokkal többet kell várni egy-egy új autóra, emiatt sokan a használtautó-piac felé fordultak, amely viszont hatalmas árnövekedést eredményezett. Ennek hatására a használtautókat keresők számára már nem a márka és modell válik elsődleges szemponttá, hanem az ár-érték arány, a fenntartási költség és a műszaki állapot az első, amelyet figyelnek és csak ezután nézik meg a márkajelzést vagy éppen a gyártó országot.

  A fiatalabb generációk között is van eltérés. A 20 év alattiak teljesen másként kezelendők, mint a 20-29 éves csoport. A friss jogsis fiatalok többsége egyből saját autót szeretne, amelyet vagy szülői segítséggel vagy önerőből vásárol meg. Ilyenkor szinte csak használtautó jöhet szóba, elsősorban az ár és olcsó szervizköltségek a döntő kritériumok, azonban megjelenik egy olyan faktor is, amely más, idősebb korosztályoknál kevésbé mérvadó: a teljesítmény. A 20 év alattiak olyan autókat keresnek, amelyek kevés pénzből elérhetőek, jól néznek ki és emellett jól is teljesítenek. A legkedveltebb ilyen autó a Volkswagen Golf, amely kicsi, megbízható, olcsó, mind vételár, mind fenntartás szempontjából, emellett a teljesítménye is szembetűnő, de általánosságban elmondható, hogy a Golfhoz hasonló hatchbackek népszerűek a fiatal vásárlók körében, legyen szó Hondáról, Fordról vagy akár Suzukiról. Ezek az autók az ezredforduló tájékától a 2000-es végéig tartó időszakból származnak, amely egybeesik az átlag magyar autóállomány móduszával. Míg a legújabb Golf kezdőára 10 millió forint környékén mozog, addig a hármas, négyes és ötös széria modelljei egy-másfél millióért elérhetőek, de a fő indok nem is feltétlenül a vételár, hanem az alkatrészek cseréje, amely egy új autónál az első pár évben nem jelentkezik, ha azonban mégis, többszázezres tétel is lehet, ezzel szemben egy tíz-húszéves autónál bár többször kell javítani, a szervizdíj sokkal olcsóbb.

A 2000-es évek eleji modellek sokkal vonzóbbak a fiatalok számára, mint a mai évjáratok, főképp a teljesítmény és fenntarthatóság miatt. (Forrás: VW Archívum)

  Azonban a 20-29 éves korosztály teljesen másképp gondolkozik, mint a pár évvel fiatalabb társaik. Az egyetemista, pályakezdő, vagy éppen családot tervező fiatalok többsége sokkal inkább keres új autót, amely részben köszönhető a családalapítást támogató állami segélyek, de az a tény is, hogy a fiatal felnőttek számára nem feltétlenül tényező a teljesítmény vagy akár a kinézet, mint inkább a biztonság vagy a tárolóhelyek nagysága.

  A hatchback kivitel itt is népszerű, de megjelenik az SUV is, amely az elmúlt években egyre inkább meghódítja az európai utakat is. Ernst & Young Tanácsadó Kft. kutatása szerint a korosztály új autó vásárlása esetén akár egy évet is hajlandó várni annak érdekében, hogy a kívánt felszereltséget kaphassa meg, ellentétben az idősebb generációkkal, akik inkább készletről választanak autót. A használtató-vásárlási szokások is eltérőek, a fiatal felnőttek nagy hányada dönt másodkézből származó gépjármű mellett, de ilyen esetekben is inkább márkakereskedéstől vagy hivatalos viszonteladótól vennének kocsit, magánszemélytől nem.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....
2024.04.25
A Blaha Lujza téri állomáson végeznek műszaki mentést a tűzoltók - írta a Katasztrófavédelem....
2024.04.25
Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-....
2024.04.25
Július 1-jétől Achim Grewe Dr. Patrick Heineckétől veszi át az igazgatóság Pénzügy, IT, Beszerzés....
2024.04.25
Súlyos közlekedési baleset történt az A4-es autópályán Bruck közelében a magyar határ felé vezető....
2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..