környezetszennyezés

Mikor tilthatják ki az öreg dízelautókat Budapestről?

2021.07.31.

Már a tervezettnél jóval korábban, jövőre meg kellene kezdeni a légszennyező, az Euro 5-ösnél alacsonyabb környezetvédelmi besorolású dízeles járművek kitiltását Budapestről – szorgalmazza a Levegő Munkacsoport nevű civil szervezet Karácsony Gergelynek, Budapest főpolgármesterének minap címzett levelében.

Szerző: Heimer György

Eszerint az egészségkárosító gázolajosok fokozatosan, már 2022 július 1-től nem hajthatnának be a főváros úgynevezett védett területeire (mindenekelőtt a Vár és Margitsziget környéke), 2023-tól a Nagykörút és a Budai körút által határolt rész lenne tilalmi zóna, 2024-től kezdve pedig már az egész főváros lenne dízelektől óvott övezet. Mindez a gyakorlatban azt jelentené, hogy 2024-től a 15 évesnél idősebb dízelautók nem közlekedhetnek Budapesten, majd két évvel később már a 11 évnél idősebbek sem (új autók esetében 2009 szeptemberétől kötelező az Euro 5, 2015 szeptemberétől pedig az Euro 6). A Levegő Munkacsoport ugyanakkor átmeneti mentességet adna azoknak a helyi autósoknak, akiknek járművei nem felelnének meg az előbbiekben körvonalazott előírásoknak.

A dízelesek kitiltását néhány hete a Greenpeace Magyarország 45 ezer budapesti által aláírt petíció átadásával követelte a főpolgármestertől. Szerintük legkésőbb 2026 szeptemberéig kellene kiebrudalni a szennyező dízeleket, legfőképpen a BKV matuzsálemi buszait és ezzel párhuzamosan hathatós lépéseket tenni a fenntartható közlekedés fejlesztéséért. Jóllehet Budapest zöldítése összkormányzati ügy, Karácsony főpolgármester azt mondta, hogy még ebben az évben kíván konkrét céldátumot előterjeszteni a fővárosi közgyűlés elé, és szerinte a szennyező járművek korlátozása reálisan 2030 tájékán jöhetne szóba.

A Levegő Munkacsoport levelében megjegyzi, hogy már csaknem 300 európai városban hoztak létre úgynevezett alacsony kibocsátási övezeteket, ahol csak meghatározott környezetvédelmi követelményeket teljesítő járművekkel lehet közlekedni. Egy reprezentatív közvélemény-kutatás szerint az európai lakosság túlnyomó többsége, ezen belül a  magyarok 76 százaléka egyetért ilyen intézkedéssel.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....
2024.04.25
A Blaha Lujza téri állomáson végeznek műszaki mentést a tűzoltók - írta a Katasztrófavédelem....
2024.04.25
Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-....
2024.04.25
Július 1-jétől Achim Grewe Dr. Patrick Heineckétől veszi át az igazgatóság Pénzügy, IT, Beszerzés....