miki házhoz megy

Miki házhoz megy: a Spindler család története - 1. rész

2014.01.25.

A családi vállalkozást bemutató sorozat első része két emberről szól. Egy apáról - aki ezt mondta: „Fiam, ha elmegy az autó a ház előtt, akkor neked a hangjából ítélve meg kell mondanom, hogy mi a baja, mert ebből fogsz megélni” – és egy fiúról, aki mindezt megfogadta.

Szöveg: Horváth Miklós

Fotó: Besenyei Gergely, Spindler archívum

Spindler Tibor az édesapja műhelyében töltve gyerekkorát nemcsak műszaki értelemben fertőződött meg, hanem a versenyzés iránt is olthatatlan vágyat ébresztett benne az ott zajló szerelés és tuningolás. Hazai és külföldi Rallye-versenyeken 1973-78 között kimagasló tehetségről tett tanúbizonyságot, mint pilóta és mint tuningmester egyaránt. A versenyautó sajátkezű felkészítése és persze az apától örökölt kiváló műszaki érzék idővel rengeteg gyümölcsöt termett. 1979-től önálló kisiparosi tevékenységet kezdett, majd tíz évvel később már a Megyei Mestervizsga Bizottság tagja. 1989-től az Oroszlányi Ipartestület elnöke, 90-től pedig az Ipar Kiváló Mestere. 1991-96 között az Autójavítók és Autókereskedők Szakszövetségének elnöke és 1992-től Oroszlány Város Önkormányzat Gazdasági Bizottságának (külsős tag) tanácsadói posztját is Tibor kapja. Az eddigiek még kiegészülnek az Ipartestületek Országos Szövetségének alelnöki (1993) és a Komárom-Esztergom Megyei Kézműves Kamara alelnöki teendőivel (1994). 1996-ban a Megyei Mestervizsga Bizottság tagsági státuszát elnökire váltja. 1998-tól a város területfejlesztési Bizottságának tanácsadójaként részt vesz Oroszlány fejlődésének tervezésében és koordinációjában, eltávolodva ezzel a korábban megszokott bizottsági és elnökségi tevékenységektől, azonban szakmai tapasztalatait, kapcsolatait és elkötelezettségét alapító-elnökként az Autószerelők Országos Egyesületében kamatoztatja tovább (1999-től napjainkig).

Spindler Tibor jelenleg az Autószerelők Országos Egyesületének elnöke - képre kattintva galéria nyílik

Mielőtt a raliversenyző, vállalkozó és közéleti ember életútjának különböző állomásait vennénk górcső alá, szeretném megosztani olvasóinkkal az édesapa, Spindler Ferenc történetét, hiszen minden, az általa 1934-ben elindított egyszemélyes vállalkozással kezdődött. Azóta 80 év telt el és ma már az unokák (harmadik generáció) foglalkoznak azzal, amit egykor a nagyapjuk csinált. A Spindler család történetében kulcsszerepet játszó nagypapa idén lenne 100 éves.

Spindler Ferenc gépjárművezető igazolványa  - Kelt: 1939

Tibor édesapja 1914-ben született a Fejér megyei Lovasberényben egy szegény parasztcsalád tizedik gyermekeként. Spindler Ferenc számára szakmát tanulni, iskolai képzés keretein belül, szinte lehetetlen volt. Ennek három nyomós oka volt: a hely, az idő és a család anyagi helyzete. Lovasberényben a kiegyezés után megindult polgári fejlődést az első világháború és az azt követő forradalmak nagymértékben visszavetették, ezáltal kitörésre ebben a környezetben egykék számára sem volt nagyon lehetőség, nemhogy egy nagycsalád utolsó gyermeke számára. A szűk esztendők és a család nehéz helyzete ellenére Spindler úr – mesébe illő módon – egy kovácsmesternél dolgozott és ennek köszönhetően 22 éves korára annyi szakmai tapasztalatot és félretett pénzt sikerült felhalmoznia, hogy saját lakatosműhelyt nyithatott. Ebben a műhelyben gyakorlatilag, mint „ezermester” tevékenykedett, ugyanis idővel kiderült, nem csak a fémekkel dolgozni tudó, ügyes kezű szakemberrel volt dolga a településnek. Kezdetben a kerékpárok és motorkerékpárok javítása mellett szeszfőzdei berendezések javítására is sor került a lakatosműhelyben, de szükség esetén a település egyetlen automobilját is megszerelte Ferenc, a körzeti orvos nagy örömére. Az 1936-ban megkezdett vállalkozás szépen épült, mígnem megérkezett a katonai behívó (1942). Az 1943-as kurszki csata idején Spindler Ferenc éppen eltávon volt, és a visszatérés közben tudta meg, hogy a századból egyetlen bajtársa élte csak túl az ütközetet. Azóta tudjuk, hogy a világtörténelem egyik legnagyobb erőkkel vívott páncéloscsatája volt ez, és a Vörös Hadsereg vesztesége jellemzően három-nyolcszorosa volt a német hadtest veszteségének, ezért a „leigázott” fél embertelen és kegyetlen módszerekkel vágott bele az újjáépítési munkálatokba csakhogy továbbra is erősnek tűnjön. Az 1944-45 fordulóján kiadott parancs értelmében 32 ezer német nevű férfit hurcoltak „malenykij robotra” Magyarországról, és köztük volt Spindler úr is. Mindez azt követően történt, hogy Ferenc megházasodott és első gyermeke (Tibor nővére) még csecsemőkorú volt. A közel 5 évig tartó kényszermunka – szerencsére – épségben hazatéréssel zárult. Ha megkérdezhetnénk Ferenctől, hogy szerinte minek köszönhető, hogy túlélte a háborút és a kényszermunkát, valószínű azt mondaná, hogy az isteni gondviselésnek. Azonban aki közelebbről ismerte, valószínűleg azt mondaná, hogy kitartó volt és nem adta fel. Valóban nem adta fel, talán mert otthon várta egy feleség, egy már majdnem 5 éves kislány és a műhely, amiről ma már tudható, hogy több generáció életét alapozta meg.

Spindler Ferenc és felesége, Cserháti Margit egy háború után készült képen

A lovasberényi visszatérés után alig egy évvel megszületett Tibor (1951) és ismét beindult a műhely. Ezúttal főleg kerékpárokat készített és javított Ferenc, amihez repülőgépek alkatrészeit használta fel. Tibor édesanyja is besegített és a kisiparosi tevékenység adminisztratív feladatai mellett a kézügyességet igénylő küllő-fűzést is ő végezte. Pár évvel később Spindler úr gyerekkori barátja, aki esztergályosként dolgozott az oroszlányi szénbányában, felvetette, hogy azon a településen nincs senkinek műhelye, és igencsak elkélne egy ügyes kezű szerelő, miért nem költöznek oda. Több se kellett Spindler apukának, kikémlelte az ígéret földjét majd - némi gondolkodást követően - 1957-ben a családot és a műhelyt egy az egyben áttelepítette az egyébként egy jól irányzott köpésnyi távolságra lévő Oroszlányba. A másik lehetőség egyébként Székesfehérvár lett volna.

A régi műhely homlokzata - Oroszlány

A Spindler család mindennapjai a hatvanas évek derekán már a megszokott mederben folytak. A költözés jó oldala abban mutatkozott meg, hogy a folyamatosan fejlődő bányászvárosban bőven akadt munkája Tibor édesapjának, olyannyira, hogy a megvásárolt telken bővítésre is sor kerülhetett volna. Mivel a ház kisajátítási területen volt, az ilyen irányú törekvéseket kellő körültekintéssel lehetett csak kivitelezni. Az Oroszlányban töltött első 20 év úgy telt el, hogy csakis mozdítható dolgokba fektetett pénzt Spindler úr, miközben a területet jobban kihasználva és az épületet bővítve tudott volna hatékonyabban előre lépni. Végül 1976 tavaszán lezárult a tortúra és a jelenlegi helyre költözött a család. Spindler Ferenc egyik gyerekkori barátja, aki egy lovasberényi illetőségű, motorokat szerető erdész volt, rendszeres látogatója volt az oroszlányi műhelynek. Ferenc és Márton nevű erdész barátja az akkortájt népszerű és ismert motorokat (Csepel 125, Danuvia) kezdték kísérleti jelleggel tuningolni és Spindler úr leleményességének és jó műszaki érzékének köszönhetően ezek a reszelgetések olyan jól sikerültek, hogy a híres Tihanyi motorversenyeken több alkalommal indulhatott és célba is ért az említett erdész barát.

A méltán büszke apuka és a Pannónia - Lovasberény

Motortuning terén tehát innen származott a gyakorlati tapasztalata az édesapának és a tizenéves Tibornak. Az ifjú Spindler 1969-es bevonulásáig ebben a műhelyben volt segédje, majd tanulója édesapjának. Természetesen nála sem maradhatott el a motortuningolás, az akkori 50 ccm-es segédmotorokat (Simson, Berva moped) rendre megpiszkálta és ezáltal nyílt lehetősége a szárnyait próbálgatni. A katonaság idején abban a szerencsés helyzetben volt, hogy viszonylag sok időt tölthetett otthon, így folytathatta a tapasztalatszerzést és sokat segített édesapjának. Leszerelését követően Tibor egy 850-es Fiat Coupe-t kapott édesapjától, aminek kardinális szerep jutott a későbbi versenykarrier elindításában. Azonban bejelentése, hogy az autósportban szeretné kipróbálni magát, meglepő atyai tiltást szült. A majdnem 60 éves mester azt mondta fiának, hogy amíg az én asztalomnál eszel, fiam, addig erről szó sem lehet. Mivel az elhatározás szikrája nemcsak egy szalmalángot keltett életre, Tibor számára egyértelmű volt, hogy álmai megvalósításához lépnie kell. A megoldás a nősülés volt. Leendő feleségével megbeszélte, hogy frigyük feltétele a versenyzés jóváhagyása. Az események némiképp felgyorsultak ezután. 1973-ban az esküvőt követően Tibor eladta a Fiat Coupét és az árából egy Trabantot és egy Wartburgot szerzett. Minden átalakítást saját kezűleg végzett, amihez édesapjától természetesen megkapta a szükséges elméleti és tárgyi (műhely és szerszámok) hozzájárulást. 1974-ben már rajthoz állt Tibor a túraautó bajnokságon, ahol második helyen végzett, majd egy évvel később már az ÁFOR versenyzője és a magyar válogatott tagja.

A folytatásban Spindler Tibor versenyzői karrierje következik.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
A megszokott programok, és a felhőtlen jókedv mellett, idén néhány különleges látványossággal is....
2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..