ablakemelő

Miért nem lehet teljesen lehúzni a hátsó ablakokat? A válasz meglepő lesz

2023.02.05.

Nem az a magyarázat, amit sokan rávágnának erre az egyszerűnek tűnő kérdésre.

 

Az első autókat még ablak nélkül tervezték. Karl Benz Patent Motorwagenjétől még több évtizednek kellett eltelnie, hogy a kocsikat szélvédőkkel és oldalüvegekkel szereljék fel.

Karl Benz Patent Motorwagen, 1886 (Forrás: group.mercedes-benz.com)

Az utakra elsőként kikerülő járművek nem voltak különösebben gyorsak, de ez nem jelentette azt, hogy a sofőröknek ne okozhattak volna sérülést a felverődő kövek és bosszúságot a repülő rovarok. A veszélyeknek és kellemetlenségeknek a kivédése vezetett a szélvédő feltalálásához. A találmány 1908-ban debütált és nem volt sokkal több, mint egy üveglap, ráadásul még csak a Ford T-modellekhez kínálták extraként.

Ford T-modell, 1908 (Forrás: designindex.it)

1915-ben fordult a kocka, amikortól az Oldsmobile modelljeit alapfelszereltségként szélvédővel és tetővel együtt árulták. Persze, ekkor még kézi tekerős ablakokról beszélünk.

Oldsmobile Model 44, 1916 (Forrás: hemmings.com)

Az első elektromos ablakemelőket az 1940-es Packard 180-as sorozatú autókban vezették be.

Packard Super-8 One Eighty, 1940 (Forrás: supercars.net)

És bár ma már alapfelszereltségnek számít az elektromos ablak, a legtöbb modellben van egy olyan furcsaság, hogy a hátsó ablakokat nem lehet teljesen leengedni. Vajon miért?

Hát a biztonság miatt – gondolják sokan –, hogy a gyerekek ne tudjanak túlzottan kihajolni. Csakhogy az a 10 cm nem oszt, nem szoroz ebben a tekintetben. Más a magyarázat.

Nos, ez valójában a hátsó ajtók kialakításának köszönhető: a hátsó ajtónak van egy íves alsó sarka, hogy illeszkedjen a kerékjárati ívhez. Ez a forma megakadályozza, hogy az üveg teljesen leereszkedjen.

Ezért soha ne erőltesse az ablakok leengedését, nehogy károsítsa az elektronikus rendszer működését.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.20
Azt gondolta, jó ötlet felmászni a méregdrága szupersportkocsira. ..
2024.04.20
A negyedik helyről rajtoló Max Verstappen, a Red Bull címvédő és háromszoros világbajnok....
2024.04.20
Németországnak nem sikerült elérnie kitűzött klímaterveit, úgyhogy egészen szokatlan tervekkel....
2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....