Mesél a szakértő – Rövid betekintés az Insight-ba | Autoszektor

használt autó vásárlás

Mesél a szakértő – Rövid betekintés az Insight-ba

2022.08.13.

Valami gyanús, inkább hagyjuk.

Új rekord állt be az egy ügyfél által egy vásárlás kapcsán megrendelt járművizsgálatok számában. Egy hölgy ugyanis olyan érzékkel nyúlt bele a „minden baja van” autókba, hogy az nem volt mindennapos.

A vásárlás előtti járművizsgálat így is megérhette neki, hiszen legjobban az a hat vizsgálat érte meg a pénzét, amelyeket végül nem vett meg az ügyfél. E közül a hat autó közül hoztam most el az egyiket.

Körülmények

Ügyfelünk 2,5-3 millió forintot szánt a vásárlásra és a cél egy alacsony fogyasztású, közepes méretű autó volt. Előbbi kritérium miatt a hölgy leginkább a különböző kivitelű hibrid autók között keresgélt. Így jutott el előbb a megbízhatóságáról híres Honda Jazz-hez, egy Toyota Auris kitérő után pedig a Honda Insight modellhez, amire a cikk címében angolosok előnyben próbáltam frappánsan is utalni.

Az Insight egy lágy hibrid kivitelű autó, úgy nevezett IMA (Integrated Motor Assist) rendszerrel. Vagyis a belső égésű motor állandóan jár, tisztán elektromos üzemben nem képes haladni. Egyébként Anyukám is érteni fogja című rovatomban korábban már jelent meg cikk a lágyhibrid rendszerek működési elvéről erről bővebben itt tudnak olvasni.

Az autó

A 2009-es gyártású, 150.000 km-t futott Honda belső égésű motorja 1,3 literes. Import autóknál ritka, de megvolt az autó szervizkönyve, amelynek tanulsága szerint az utolsó karbantartás 2019. decemberében volt, 123.000 km-nél.

A 16 alufelniken futó, metálszürke hibrid a kategóriájához és gyártási évéhez képest viszonylag gazdag felszereltségű volt: ASB-ASR-ESP rendszer, fedélzeti számítógép, négy elektromos ablakemelő, digitális klímaberendezés, MP3 lejátszás Bluetooth kihangosítással, elektromosan állítható és behajtható tükrök, valamint fűthető ülések és esőérzékelő. Jöhet!

Kissé elhanyagolt

Az autó 12V-os akkumulátora tönkre ment, csak külső elektromos táplálás mellett volt indítható. A vezetőülés háttámláján éktelenkedett egy 5-6 centis szakadás, gyakorlatilag javíthatatlan, legalább is gazdaságossági és esztétikai szempontokat is figyelembe véve. A bal láb támasztására szolgáló műanyag taposó felett is kifeslett már a padlókárpit.

A csomagtér padlóburkolata nem csak erősen szennyezett volt, hanem baloldali eleme jobban, jobboldali eleme enyhébben szakadt is. Az összes üléskárpit is koszos, foltos volt. Mindez azért furcsa mert az autó kereskedésben állt, akik általában az ilyen hibákat rendbe teszik, mielőtt kigurítják a murvára a portékát.

Kormos kipufogó és olajszenzor hiba

Egy benzinüzemű autó kipufogójának kormolódása erős okot ad a gyanakodásra: a motor nem működik megfelelően. Öregebb, részecskeszűrő nélküli dízelek esetében még esetleg elfogadható, hogy fekete a kipufogó, de benzines, főleg japán benzines autóknál nem.

A diagnosztikai lekérdezés – amit minden vásárlás előtti vizsgálatkor elvégzünk – alapján tudható volt, hogy a motorolajszint-szenzor működése nem megfelelő. Más tárolt hiba nem volt, és tulajdonképpen a menetpróbán is elég jól teljesített az autó.

Nem is tudtunk egyértelmű összefüggést találni a két jelenség között, meglehet semmi közük egymáshoz, de mégis e két dolog együttes megjelenése nem fordítta pozitívra az autó mérlegét.

És még nem beszéltünk a karosszériáról

A festékréteg mérés eredményei alapján – ami szintén minden vizsgálatnál elvégzünk – az autó teljes jobboldala sérült volt korábban. Inkább a hátsó ajtón és sárvédőn lehetett nagyobb a baj, mert itt 400 és 1300 mikrométer közötti értékek voltak mérhetők a gyári elemeken tapasztalt 120-140-es értékkel szemben.

Egy kis rozsda a bal hátsó kerékjárati ívben, 10+ éves autól beszélünk

De nem csak a külső burkolati karosszéria elemeket érintette a sérülés, illetve a javítás, hanem sajnos a jobboldali C-oszlopot és a küszöb hátsó részét is. A küszöb a mérhető értékek szerint inkább esztétikai okokból volt fújva, de az oszlopon mérhető majdnem 700 mikronos érték alapján egy enyhébb rogyásra lehetett következtetni.

Mit végül az ügyfél?

Aztán csak meglett a megfelelő autó. Még két Insight múlva ügyfelünk rátalált egy 2010-es, 160 ezer kilométeres példányra, aminek ugyan volt két javított eleme, de szerkezeti részei korábban sértetlenek voltak. Utastere sokkal megkíméltebb volt, mint ez a másik, ráadásul ülésein utólagos huzat is volt, így az eredeti üléskárpit jó állapotban maradt fenn.

Végül is az autóvásárlásra szánt pénz 7-8%-át költötte el vásárlás előtti átvizsgálásra, de ennek a 200 ezer forintos nagyságrendű összegnek akár a többszöröse is rámehet egy rossz autó vásárlás utáni javítására, hogy az ezzel járó bosszúságról, kellemetlenségről vagy akár jogi herce-hurcáról már ne is beszéljünk.

További autós tartalmakért kövesse az Autószektor Facebook oldalát!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....
2024.03.27
Új módszerrel küzdenek a gyorshajtók ellen Ausztriában: elkobozzák autójukat. Gondoljunk bele, hogy....
2024.03.27
- A Volkswagen-csoporthoz tartozó tömegmárkák (Core csoport) összesített árbevétele tavaly 21....