zöldautó

Mennyire zavarja a pacemakert a villanyautó?

2020.05.29.

Hiánypótló tanulmányt közölt a Müncheni Műszaki Egyetem, amiben a villanyautók szívritmus-szabályozóra gyakorolt hatását vizsgálták.

Van egy nagyon kedves ismerősöm, aki korábban autóversenyző volt, tehát továbbra is figyelemmel kíséri az autóipar változásait, noha nem feltétlenül szimpatizál a villanyautókkal. És nem csak azért, mert mi még abban a korban szocializálódtunk, amikor egy versenyautó csörgött, csattogott, durrogott, noha nyilván ez is közrejátszik. Hanem azért is, mert szívritmus-szabályozóval él. Mint megannyi ember a világon, ő is együtt él egy létfontosságú műszerrel, ami amellett, hogy biztosítja az egyenletes szívritmusát, megakadályozza, hogy újra szívleállása legyen.

Viszont azt is elárulta nekem, hogy a műszer működését tulajdonképpen bármilyen nagyfeszültséggel működő eszköz befolyásolja. Villamos szekrény, villanyoszlop, telefonos átjátszó egységek vagy a repülőtéri biztonsági kapuk. Vagy elég hétköznapibb dolgokra is gondolni, mint a villamos, a troli és a metró. Ezeknek a közelében a pacemaker egyenletlenül működik, így az adott személy képes a rosszullét egyes fázisait is produkálni: kirázza a hideg, vagy elönti a meleg, szinte pillanatok alatt. Bizsergést, lüktetést éreznek, és jobb, ha minél hamarabb reagálnak, különben akár még rosszabbra is fordulhat a dolog.

Pár éve közösen hódoltunk másik közös hobbinknak, a repülőgép fotózásnak, Bécs repülőtéren, amikor hozzám szegezte a kérdést: vajon milyen hatással van egy villanyautó a pacemakerre? Gondoltak erre a gyártók, amikor nagy lelkesedéssel belekezdtek az autóipar reformálásába? Szeretem azt gondolni, hogy mélyen elmerülök az autóipar végtelen világában, így a villanyautózást is igyekszem magamévá tenni, de erre a kérdésre egyszerűen nem voltam felkészülve. Zavart, hogy nem tudom a választ, de akárhogy kutakodtam, nem találtam erről egy mérvadó tanulmányt. Egészen idáig.

Ugyanis a Müncheni Műszaki Egyetem egy kutatócsoportja végre pótolta ezt a hiányt, és megvizsgálták, hogy milyen hatással van nem csak a pacemakerre, de minden egyéb szív- és érrendszeri implantátumra a villanyautó nagyfeszültségű működése. Összeségében arra a következtetésre jutottak, hogy a pacemakerrel élő személyek is teljesen nyugodtan használhatják a villanyautókat, ugyanis az általuk generált elektromos mező annyira alacsony marad, hogy az nem befolyásolja a pacemaker megfelelő működését. Ellenben érdemes körültekintően eljárni a nagyfelszültségű DC gyorstöltők körül.

Összesen 108 villanyautózással kapcsolatos eszközt vizsgáltak meg, hét gyártótól, hogy meggyőződjenek az általuk kibocsátott elektromágneses sugarak hatásáról. A kutatók egyenként elemezték a résztvevők EKG-ját, és két kardiológust is bevontak a kutatásba. „Vezetés és töltés közben sem volt hatással a pacemaker működésére és programozására a villanyautó.” – jelenti ki a kutatócsoport. „Az eredményeink összhangban állnak korábbi kisebb kutatásokkal, amik még hibrid autókon vizsgálták a hatást.” – utalva ezzel egy 2017-es vizsgálatra, amiben egy Toyota Prius volt az alany.

A mostani kutatásban azonban egy első generációs Nissan Leaf-et, egy Tesla Model S P85-öt, egy BMW i3-at, és egy Volkswagen e-Up-ot használtak, tehát valódi, teljesértékű villanyautókat. Állóhelyzetükben, egyenletes gurulás közben, és lepadlózva is vizsgálták őket. Magától értetődően, gyorsítás közben a legmagasabb a elektromágneses sugárzás egy villanyautóban, tempótól függetlenül. Arra is rájöttek, hogy az akkumulátorcsomag az elektromágneses sugárzás legfőbb forrása, ráadásul az inverterek, a kábelezés vagy a kormányszervó csak erősíti a hatását.

Mégsem odabent kell óvatosnak lenni, hanem az autó körül, főleg akkor, amikor nagy teljesítményű töltőt használnának a szívritmus-szabályozóval élők. A kutatók ugyanis jóval magasabb mágneses interferenciát mértek a töltőoszlopoknál, ami abból is adódhat, hogy kevésbé szigeteltek maguk a töltőkábelek. Tehát érdemes megkérni valakit a családból, hogy inkább ő dugja fel a Taycant is Ionityra, amíg te elugrasz egy kávéért az autópálya melletti pihenőben.

„Ahogy növekedett a kábelen átfolyó áram, úgy növekedett a mező is.” – tették hozzá a kutatók, pedig még csak nem is a valódi gyorstöltőket vizsgálták, csupán a 32A-es állomásokat. Összeségében tehát azt állítja a kutatócsoport, hogy „az elektromos autók biztonságosak minden szív- és érrendszeri implantátummal élőnek, és különleges odafigyelés nélkül utazhatnak bennük. Ennek ellenére érdemes óvatosnak lenni az olyan ritka esetekben, mint például amikor gyorstöltővel etetnénk a villanyautónkat.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....