Németország

Mennyibe kerül az autó(használat)?

2022.10.11.

A német autósok jócskán alábecsülik járgányaik üzemeltetési költségeit, e kiadások a vélelmezettnek mintegy kétszerese – írja a Nature magazin egy korábbi elemzése alapján az Euronews tévécsatorna írásos online változatában. 

Szerző: Heimer György

A felmérés megállapítása alighanem általánosságban is igaz: az autósok tévesen ítélik meg az autózás valós költségeit. Ha vásárlásról van szó, a legtöbbek számára a vételár, az üzemanyag-takarékosság, a teljesítmény és a biztonság kérdései a legfontosabbak. Azt viszont már kevésbé gondolják át, mennyibe kerül valójában járművük fenntartása a kocsi egész élettartartamára vetítve, holott e kiadások az üzemanyagtól az amortizáción át a javító-karbantartásig, az adóktól a biztosításig ugyancsak jelentős tételek.

A fotó csak illisztráció. Forrás: Mercedes

Mégis mi az oka annak, hogy az autósok ennyire nem számolnak a valós költségekkel – teszi fel a kérdést az Euronews. Roppant egyszerű a válasz: a költség csupán az autótulajdonlás egyik tényezője, a másik, az érzelem legalább ilyen nagy súllyal esik a latba. Erre pedig az autógyártók remekül rá is játszanak reklámjaikban. A személygépkocsi ugyanakkor továbbra is a legnépszerűbb közlekedési eszköz az ingázáshoz, még azzal együtt is, hogy gyakorta kell rostokolni a dugókban, tovább tart eljutni A-ból B-be, mint tömegközlekedéssel, továbbá tetemes összeget kell fizetni a parkolásért is.

Mindezzel szemben nagy vonzerő, hogy a négykerekű személyre szabott intim tér, ahol fesztelenül együtt lehet lenni a családdal és a barátokkal, zenét lehet hallgatni, röviden tehát fényesen elszigetelhetjük magunkat a zajos külvilágtól. Ám a Nature tanulmány arra következtetésre jut, hogy ha az autósokat rádöbbentenék a tényleges költségekre, akkor közel 40 százalékuk kiszállna, 8 százalék váltana buszra, 12 százalék vasútra. A tanulmányszerzők szerint – különösen a jelenlegi nehéz megélhetési helyzetben – befolyásolhatná az autóhasználati szokásokat, ha a gépkocsik esetében az értékesítés helyén feltüntetnék az éves költségeket, ahogyan az energia-besorolási címeket a háztartási gépeken. Megjelenhetnének az átlagos üzemeltetési költségek információi az országos reklámkampányokban is. Példa erre az a francia gyakorlat, amely sokféle kampány formájában aktív utazásra ösztönöz: „rövid utazások esetén menjen inkább gyalog vagy kerékpárral”.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.20
Azt gondolta, jó ötlet felmászni a méregdrága szupersportkocsira. ..
2024.04.20
A negyedik helyről rajtoló Max Verstappen, a Red Bull címvédő és háromszoros világbajnok....
2024.04.20
Németországnak nem sikerült elérnie kitűzött klímaterveit, úgyhogy egészen szokatlan tervekkel....
2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....