Németország
Szerző: Heimer György
A felmérés megállapítása alighanem általánosságban is igaz: az autósok tévesen ítélik meg az autózás valós költségeit. Ha vásárlásról van szó, a legtöbbek számára a vételár, az üzemanyag-takarékosság, a teljesítmény és a biztonság kérdései a legfontosabbak. Azt viszont már kevésbé gondolják át, mennyibe kerül valójában járművük fenntartása a kocsi egész élettartartamára vetítve, holott e kiadások az üzemanyagtól az amortizáción át a javító-karbantartásig, az adóktól a biztosításig ugyancsak jelentős tételek.
A fotó csak illisztráció. Forrás: Mercedes
Mégis mi az oka annak, hogy az autósok ennyire nem számolnak a valós költségekkel – teszi fel a kérdést az Euronews. Roppant egyszerű a válasz: a költség csupán az autótulajdonlás egyik tényezője, a másik, az érzelem legalább ilyen nagy súllyal esik a latba. Erre pedig az autógyártók remekül rá is játszanak reklámjaikban. A személygépkocsi ugyanakkor továbbra is a legnépszerűbb közlekedési eszköz az ingázáshoz, még azzal együtt is, hogy gyakorta kell rostokolni a dugókban, tovább tart eljutni A-ból B-be, mint tömegközlekedéssel, továbbá tetemes összeget kell fizetni a parkolásért is.
Mindezzel szemben nagy vonzerő, hogy a négykerekű személyre szabott intim tér, ahol fesztelenül együtt lehet lenni a családdal és a barátokkal, zenét lehet hallgatni, röviden tehát fényesen elszigetelhetjük magunkat a zajos külvilágtól. Ám a Nature tanulmány arra következtetésre jut, hogy ha az autósokat rádöbbentenék a tényleges költségekre, akkor közel 40 százalékuk kiszállna, 8 százalék váltana buszra, 12 százalék vasútra. A tanulmányszerzők szerint – különösen a jelenlegi nehéz megélhetési helyzetben – befolyásolhatná az autóhasználati szokásokat, ha a gépkocsik esetében az értékesítés helyén feltüntetnék az éves költségeket, ahogyan az energia-besorolási címeket a háztartási gépeken. Megjelenhetnének az átlagos üzemeltetési költségek információi az országos reklámkampányokban is. Példa erre az a francia gyakorlat, amely sokféle kampány formájában aktív utazásra ösztönöz: „rövid utazások esetén menjen inkább gyalog vagy kerékpárral”.