Volkswagen I.D. R
Érdekes egybeesés, hogy pár éven belül két Pikes Peak rekorder autó is feltűnt az Automobil és Tuning Show-n: 2014-ben a Bocsi Attila tervezte Peugeot 208 T16-ost lehetett megcsodálni, amellyel Sébastien Loeb 2013-ban megdöntötte a 156 kanyarból álló, 19,99 km-es kolorádói hegyi felfutó rekordját. A kilencszeres rali világbajnok 8:13-as idejét pedig pontosan az a Volkswagen ID.R adta át a múltnak öt évvel később (Romain Dumas-val a volánnál), amelyet az érdeklődők az idei AMTS-en akár meg is tekinthetnek a Volkswagen standján, a Hungexpo "E" pavilonjában.
A 100 százalékig elektromos hajtású versenyautó 7:57-es Pikes Peak idejét a mai napig nem tudták megdönteni. De Dumas és a Volkswagen ID.R nem állt le az első siker után sem: 2019 júniusában 6:05.336 perces időeredménnyel mintegy 40 másodperccel megdöntötték az elektromos autók korábbi körrekordját a Nürburgring-Nordschleifén is, közel 205 km/h-s átlagsebességgel, és maximális 3,49 g-s oldalgyorsulással. A Zöld Pokolnak hívott pálya abszolút listáján most csak a hibrid Porsche 919 prototípus előzi meg a villany-Volkswagent, amelynek ideje így is jobb, mint a 27 évig megdönthetetlennek hitt, Stefan Bellof által egy Porsche prototípussal felállított 1983-as rekord (6:11).
A következő kihívást az ID.R számára a Goodwood Festival of Speed jelentette. Dumas már elsőre megdöntötte az elektromos autók rekordját a „Hill climb” eseményen 2018 júliusában. Egy évvel később pedig még magasabbra tette a lécet: 39,90 másodperces időeredményével 1,7 másodperccel túlszárnyalta Nick Heidfeldnek a McLaren MP4/13 Forma-1-es autóval futott, 20 évvel ezelőtti abszolút pályacsúcsát. Amerika, Németország, és Anglia után végül Kína felé vette az iránt az ID.R és Dumas, ahol szintén minden eddiginél gyorsabban, 7:38.585 perc alatt teljesítették a Tianmen hegység 10,9 km-es, 99 kanyarból álló útját.
És hogy milyenek az adatai ennek a karbon karosszériás, óriási hátsó szárnnyal ellátott csodaautónak? A két villanymotor összesen 680 lóerős, és az 1100 kg tömegű ID.R mindössze 2 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100 km/h-ra, ami a Forma-1-es autók szintje. Szintén az F1-es képességekre utal a nyitható hátsó szárny (DRS), amivel az egyenesekben növelhető a gyorsulás és így érhető el a 270 km/h-s végsebesség is. Persze az utcai ID modellekhez a meghajtás típusán kívül nincs sok köze, csak az orrára rajzolt fényszórók, valamint az aerodinamikus felnik formája hasonló.
Érdekesség, hogy a 8 cellás lítium-ion akkumulátor töltéséhez szükséges energia előállításához a Volkswagen Motorsport innovatív módszerrel rukkolt elő: a külső helyszíneken használt generátor motorja nem a szokásos dízel üzemanyaggal működik, hanem glicerin hajtja. Ez a folyadék - ami kémiai szempontból alkoholos cukor, amelyet például a biodízel előállítás melléktermékeként nyernek -, égésekor gyakorlatilag káros kibocsátásoktól mentes, és maradék anyagok nélkül ég el.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!