járműtörténelem

Meglepő autók öngyilkos ajtókkal

2022.11.24.

Ha suicide doors, akkor a legtöbbeknek a Rolls-Royce jut eszébe, ugyanakkor van néhány hétköznapi modell is, amelyik ezt a megoldást használja.

Vannak autóipari trendek, amik rendre visszatérnek, attól függően, hogy merre halad a világ. Így kanyarodtunk vissza a villanyhajtásokhoz is, de vannak olyan megoldások is, amiket csak a figyelem felkeltés miatt alkalmaznak a gyártók. Ilyen a sirályszárnyas ajtó vagy éppen a suicide door is, aminek nincs is igazán magyar megfelelője, úgyhogy legtöbbször csak szabadfordításban öngyilkos ajtónak nevezzük. Utóbbi látványos, és egyébként meglepően praktikus ajtó kinyitási módszer egy időben összeforrt a luxus autókkal, hiszen nincs is előkelőbb, mint hátrafelé nyitott ajtó mögül kiszállni, viszont széleskörben nem terjedt el, hiszen a biztonsági öv elhelyezése problémás a B-oszlop nélkül.

Most viszont úgy tűnik, ismét egyre többször alkalmazzák ezt a hátsó csuklópántos megoldást, hiszen a villanyhajtások térnyerésével megváltoztak a padlólemez és így az utastér kialakítások, egy öngyilkos ajtós megoldás pedig még jobban segít a térérzet javításában, és egyébként sok esetben a beszállás is könnyebb. Nem véletlen, hogy eredetileg lovaskocsikon is ezt a megoldást használták, majd a Rolls-Royce és a Lincoln hozta vissza a köztudatba. Sokan, sokféleképp nevezték: a Mazda szabadstílusú ajtóknak, míg az Opel hajlékonyajtóknak nevezte el a megoldást, én most maradok az öngyilkos ajtóknál.

Ferrari Purosangue

Kezdem is egy friss példával, a Ferrari Purosangue-gal. Talán úgy voltak vele a maranelloiak, hogy, ha egyszer véletlenül több ajtót raknak egy autóra, mint a megszokott kettő, akkor legalább szóljon nagyot. Nos, úgy tűnik, hogy SUV-val piacra lépni a lehető legjobb ötlet volt az olaszoktól, hiszen pár nappal a hivatalos képek bemutatása máris félbe kellett hagyniuk a rendelések fogadását, olyan sok foglalás érkezett. A Ferrari SUV-ja egyébként sokkal többről szól, mint a hátra nyíló ajtók. Teljesít mindent, amiről a gazdag réteg álmodott: ötajtós, tágas, és egy 715 lóerős V12 dolgozik majd a motorterében, miközben kívül-belül vadító Ferrari maradt.

Spyker D8/D12

Azonban nem a Ferrari volt az egyetlen luxus sportautó márka, amelyik megpróbálkozott ezzel a megoldással egy SUV-n. A Spyker már 2006-ban, jóval mások előtt kacérkodott egy ilyen SUV gondolatával. Talán a túl korai időzítésnek köszönhető, hogy végül csak koncepció autó szinten maradt a projekt, és nem lett belőle sorozatgyártás. Ma már nem kérdés, hogy mekkora piaci sikere lenne egy ilyen Koenigsegg V8-as motorral hajtott, meghökkentően ultraluxus gépcsodának. Egyébként később készült belőle egy 6,0 literes, Volkswagen W12-vel épített változat is. A hollandok megelőzték a korukat.

Mazda RX-8

Mind közül a legmeghökkentőbb talán a Mazda RX-8, amiről ordít, hogy két ajtós kupénak készült, de a Mazdának mégis sikerült a suicide ajtók nagyszerű alkalmazásával praktikussá és szexivé tenni egyszerre. Finoman szólva sem szokványos hátsó zsanéros ajtókat látni egy sportkupén, de egyébként sem ez volt az egyetlen tényező, amivel a Mazda már megint külön utakon járt. Ez volt ugyanis az utolsó modell, amit teljesen Wankel-motorral gyártottak. Egy döbbenetesen jól vezethető autó, ami nem a megbízhatóságáról maradt híres.

BMW i3

Nem úgy a BMW i3, ami szintén azon úttörő modellek közé tartozik, amik annyira megelőzték a korukat, hogy a mai napig nem sikerül hoznia a gyártóknak azt a tudást, amit ez az apró villanyautó le tett az asztalra 2013-ban. Minden szempontból újító, teljesen elektromos, megdöbbentő formai megoldásokkal és anyagokkal, amik mára alapelvek lettek az újautó piacon. No, a szénszálas bódé persze nem kúszott le a hétköznapi autók szintjére, hiszen meglehetősen költséges megoldás lenne, és sajnos a kétirányba nyíló ajtókat sem alkalmazzák széles körben, pedig az i3-nak egyszerre kölcsönzött bohókás karaktert, és lett elképesztően kényelmes a beszállás tőle. Egyébként épp mostanában gyártották le a BMW i3 kifutó szériáját, 18 arany modellel. Hiányozni fog a piacról.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.12.02
Nézze meg a videót! ..
2022.12.02
A jelenleg még Slovnaft Polska márkanév alatt működő töltőállomásokkal együtt a Mol csoport csaknem....
2022.12.02
100 millió eurós beruházást terveznek Gubenben – írja az automobilwoche.de   ..
2022.12.02
A HUMDA Zrt. Zöld Busz Program Demonstrációs Mintaprojektjében egy hónapon át elektromos meghajtású....
2022.12.02
Az új ferdehátú limuzin, amelyet a szaksajtó akkoriban a "világ legbiztonságosabb autójaként"....
2022.12.02
Halálos kimenetelű közúti közlekedési baleset történt 2022. december 2-án 11 óra 48 perckor a 4-es....
2022.12.02
Dr. Nagy Gergely soha nem gondolkodott Lexusban. Egyetlen találkozás elég volt azonban, hogy a....
2022.12.02
Az Audi Hungariánál jelenleg egy gyártósoron készülnek az Audi Q3, Q3 Sportback, valamint a TT....
2022.12.02
Eladásainak 12 százalékos novemberi növekedéséről számolt be pénteken a svédországi székhelyű,....
2022.12.02
A Budapesti Rendőr-főkapitányság gazdasági megfontolásból idén nem állítja ki a Teve utcai....