járműtörténelem
Vannak autóipari trendek, amik rendre visszatérnek, attól függően, hogy merre halad a világ. Így kanyarodtunk vissza a villanyhajtásokhoz is, de vannak olyan megoldások is, amiket csak a figyelem felkeltés miatt alkalmaznak a gyártók. Ilyen a sirályszárnyas ajtó vagy éppen a suicide door is, aminek nincs is igazán magyar megfelelője, úgyhogy legtöbbször csak szabadfordításban öngyilkos ajtónak nevezzük. Utóbbi látványos, és egyébként meglepően praktikus ajtó kinyitási módszer egy időben összeforrt a luxus autókkal, hiszen nincs is előkelőbb, mint hátrafelé nyitott ajtó mögül kiszállni, viszont széleskörben nem terjedt el, hiszen a biztonsági öv elhelyezése problémás a B-oszlop nélkül.
Most viszont úgy tűnik, ismét egyre többször alkalmazzák ezt a hátsó csuklópántos megoldást, hiszen a villanyhajtások térnyerésével megváltoztak a padlólemez és így az utastér kialakítások, egy öngyilkos ajtós megoldás pedig még jobban segít a térérzet javításában, és egyébként sok esetben a beszállás is könnyebb. Nem véletlen, hogy eredetileg lovaskocsikon is ezt a megoldást használták, majd a Rolls-Royce és a Lincoln hozta vissza a köztudatba. Sokan, sokféleképp nevezték: a Mazda szabadstílusú ajtóknak, míg az Opel hajlékonyajtóknak nevezte el a megoldást, én most maradok az öngyilkos ajtóknál.
Ferrari Purosangue
Kezdem is egy friss példával, a Ferrari Purosangue-gal. Talán úgy voltak vele a maranelloiak, hogy, ha egyszer véletlenül több ajtót raknak egy autóra, mint a megszokott kettő, akkor legalább szóljon nagyot. Nos, úgy tűnik, hogy SUV-val piacra lépni a lehető legjobb ötlet volt az olaszoktól, hiszen pár nappal a hivatalos képek bemutatása máris félbe kellett hagyniuk a rendelések fogadását, olyan sok foglalás érkezett. A Ferrari SUV-ja egyébként sokkal többről szól, mint a hátra nyíló ajtók. Teljesít mindent, amiről a gazdag réteg álmodott: ötajtós, tágas, és egy 715 lóerős V12 dolgozik majd a motorterében, miközben kívül-belül vadító Ferrari maradt.
Spyker D8/D12
Azonban nem a Ferrari volt az egyetlen luxus sportautó márka, amelyik megpróbálkozott ezzel a megoldással egy SUV-n. A Spyker már 2006-ban, jóval mások előtt kacérkodott egy ilyen SUV gondolatával. Talán a túl korai időzítésnek köszönhető, hogy végül csak koncepció autó szinten maradt a projekt, és nem lett belőle sorozatgyártás. Ma már nem kérdés, hogy mekkora piaci sikere lenne egy ilyen Koenigsegg V8-as motorral hajtott, meghökkentően ultraluxus gépcsodának. Egyébként később készült belőle egy 6,0 literes, Volkswagen W12-vel épített változat is. A hollandok megelőzték a korukat.
Mazda RX-8
Mind közül a legmeghökkentőbb talán a Mazda RX-8, amiről ordít, hogy két ajtós kupénak készült, de a Mazdának mégis sikerült a suicide ajtók nagyszerű alkalmazásával praktikussá és szexivé tenni egyszerre. Finoman szólva sem szokványos hátsó zsanéros ajtókat látni egy sportkupén, de egyébként sem ez volt az egyetlen tényező, amivel a Mazda már megint külön utakon járt. Ez volt ugyanis az utolsó modell, amit teljesen Wankel-motorral gyártottak. Egy döbbenetesen jól vezethető autó, ami nem a megbízhatóságáról maradt híres.
BMW i3
Nem úgy a BMW i3, ami szintén azon úttörő modellek közé tartozik, amik annyira megelőzték a korukat, hogy a mai napig nem sikerül hoznia a gyártóknak azt a tudást, amit ez az apró villanyautó le tett az asztalra 2013-ban. Minden szempontból újító, teljesen elektromos, megdöbbentő formai megoldásokkal és anyagokkal, amik mára alapelvek lettek az újautó piacon. No, a szénszálas bódé persze nem kúszott le a hétköznapi autók szintjére, hiszen meglehetősen költséges megoldás lenne, és sajnos a kétirányba nyíló ajtókat sem alkalmazzák széles körben, pedig az i3-nak egyszerre kölcsönzött bohókás karaktert, és lett elképesztően kényelmes a beszállás tőle. Egyébként épp mostanában gyártották le a BMW i3 kifutó szériáját, 18 arany modellel. Hiányozni fog a piacról.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!