Geely
Korábban nem vették komolyan, napjainkban viszont már túljutott tízmilliomodik legyártott autóján a legnagyobb kínai magántulajdoni járműipari csoport. A sokadik márka felvásárlása után újakat is kreál a kínai milliárdos, aki beszállt a repülőbizniszbe és taxizásba. Li Shu Fu, a Geely Holding immár dollárban is milliárdos alapítója és elnöke intenzív és sikeres stratégiájáért kiérdemelte már a ManBest címet, mert a kínai Geely márkán kívül cégcsoportjához tartozik már a Volvo Cars, a Proton, a Lotus és a London Taxi, de neki ennyi nem elég.
Li Shu Fu Forrás: Geely Group
Repülő és kamion is kell!
Megszerezte az észak-amerikai piacra repülőautókat fejlesztő és gyártó amerikai Terrafugia céget és jelentős részesedést birtokol az eddig még tisztán svéd Volvo Truck & Bus társaságban, mely a skandináv ország legnyereségesebb vállalkozása. Az AB Volvo része egyébként a Renault Truck, az amerikai Mack és UD.
Repülő autó Forrás: Terrafugia
Kreált márkák
És hogy még gazdagabb legyen kollekciója, újakat is kreált: a Volvo égisze alatt kifejlesztett Lynk & Co és Polstar után tavasszal bemutatta a Zeekr márkát, ami már csak villamoshajtású modelleket, sőt, csak SUV és crossover autókat kínál majd. A Sanghajban rendezett márciusi premieren még csak egyetlen modell állt a színpadon, de a következő évekre legalább hat újdonságot ígér a multimilliárdos, aki kemény villanyautó offenzívát indított a Tesla és a többi elektromos gyártó ellen. A csatába a kínai kormány is segíti azzal, hogy megnehezíti Musk terjeszkedését.
Több márka, azonos műszaki alapokon Forrás: Geely Group
Nem éppen olcsó mini
Az 1997-ben alapított cég a Hao Qing nevű minivel kezdett, ez volt az első kínai magántulajdonú üzemben gyártott autó. Százezer jüanba került, ami akkoriban tízszerese volt az egyéves kínai átlagjövedelemnek, az első évben tízezret, 2003-ban százezret adtak el belőle. A Geely termelése folyamatosan nőtt: 2009-ben 326 ezerre, 2018-ban 1,58 millióra. Az igazi sikert az Emgrand GS és GL Crossover hozta meg, ezekből már több mint hárommillió kelt.
Az első autó Forrás: Geely Group
Exportnevek
A világjárvány jelentősen rontotta a Geely eredményeit: a Zeekr premierjével egy időben hozták nyilvánosságra, hogy cégcsoport 2020-ban 1,32 millió autót gyártott, ami 400 ezerrel kevesebb az előző évinél, miközben nyeresége 32 százalékkal esett, ami még így is 5,53 milliárd jüan, vagyis 850 millió dollár.
A romló mérleg ellenére sem áll le a modellfejlesztéssel a Geely, melynek nem ez az első márkaalapítása: a Polestar mellett a cég néhány éve kezdte a Lynk & Co autók forgalmazását, mindkettő a Volvo technológián alapul, ahogy a Zeekr és a belső piacra gyártott Xing Yue, valamint Bo Yue modellek, melyek azonosak az Emgrand X7-essel és a tengerentúli exportra készülő Azkarra, meg a maláj piacon forgalmazott Proton X70-essel.
Egyre keményebb dizájn Forrás: Geely Group
A Geely Smart
A Zhejiang Geely Holding Group kínai magántulajdonban álló leányvállalata a Geely, mely 2010 óta birtokolja a Volvót. Svéd technológiára és technikára épül a 2017-ben alapított Lynk & CO, melyet a Geely, a Volvo és a Geely Csoport 50-30-20 százalékos arányban birtokol. A márka eddig két crossovert és egy szedánt dobott piacra, mindegyik a Volvo XC40 kompakt crossover CMA platformjára épül.
A Geely bérmunkában gyártja a Daimler konszern néhány modelljét, többek között a Smartot.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!