kerékpár biztonsága

Lehetsz két kereken is tahó, sőt!

2020.09.11.

Mindegy, hogy négy keréken, kettőn, vagy két lábon közlekedünk, csak a tempó eltérő, a kultúra kevésbé.

                                                                                                        A szerző felvételei

Tó-túra

Az biztos, hogy a kétszáz kilométeres balatoni bringaút Magyarország legforgalmasabbja, színes megoldású szakaszai között van olyan, amelyik csak felfestéssel jelzett, és van olyan, ami önálló kerékpár-pályának van kiépítve, szóval ideális és biztonságos.

Rengetegen tekernek rajta, ezért érdekes statisztikai terep, mely majdnem reprezentatív képet mutat a hazai közlekedési kultúráról, miközben azt is jelzi, teljesen mindegy, hogy kettő, három és négy keréken, vagy két lábon haladók használják. Mert azért a kevert forgalom a jellemzőbb, hiszen sok vegyes szakaszán, vagyis közúton, utcákon a balatoni túra jelentős távolságán együtt bandukolnak a gyalogosok, gurulnak kerékpárosok és száguldanak autósok, motorosok.

Nappali megfigyelés

Jó időben óriási a forgalom a déli parti utakon, vannak akik csak a boltig, vagy a strandra tekernek és vannak, akik komoly túrákat teljesítenek, van aki egyedül, van aki párjával, családjával vagy nagyobb csapatba verődve. Ennek egyik előnye, hogy „szolid” társalgással már messziről figyelmeztetnek, vigyázz, jövök!

Hátránya, hogy felébreszti az egész partot és tönkre vágja a bringázás legnagyobb előnyét, a csendes haladást. Nem kevésbé népes a zenélők és óbégatók mezőnye, melynek tagjai annak ellenére, hogy egymás mellett haladnak, mégis üvöltözve beszélgetnek egymással, szóval nem csak szabálytalanok, de…

MIndenki válasszon ide megfelelő jelzőt, én most tartózkodnék.

SUV-hatás

A bringás trend egyébként tök olyan, mint az autóknál, sokakat elsodort az áramlat és mountain bike-t vesz. Dögös, pontosabban a divatnak megfelelő megjelenésű, terepjárást sugalló kerekek, meg minden, ami ezzel jár. A múlt század végén még sokan vették az irigyelt típust, de aztán elmúlt a megjelenés varázsa, maradt súrlódásból eredő hangos gördülési zaj, ami jó aszfalton állandó. Márpedig a terepbringások többsége ritkán tér le a kiépített utakról, ösvényekről, szóval a kétkerekűeknél is érvényesült az, ami a négykerekűeknél, vagyis is erősödik a SUV hatás. És nem csak a terepes fazon terjedt el a bringásoknál, egyéb autós tulajdonságokat is átültettek a közlekedésbe. Péládul az indexelés mellőzését.

Ovis korban kéne kezdeni!

Nem kéne pedagógusra, rendőrre hárítani a felelősséget, mert egyértelműen szülői feladat a nevelés, melynek része a közlekedési fegyelem, a szabályok ismertetése, méghozzá már óvodás korban. Mert tényleg nem lehet elég korán kezdeni a gyerek védelmét a baleseti sérüléstől, ami nemcsak azt jelenti, hogy megfelelő ülésben és bekacsolt biztonsági övvel autózunk vele, hanem azt is, hogy megtanítjuk okosan közlekedni gyalog és kerékpárral.

Ebből mintha több millióan kimaradtak volna, mert nagyon kevés bringán van visszapillantó, de minek is, mert a kerékpárosok 99 százaléka nem jelzi a kanyarodást, más jármű, vagy gyalogos kikerülését, a megállási szándékot meg szinte senki. Pontosan emiatt szoktak egymásba szaladni családtagok, baráti konvojok, amikor egyikük azonnal blokkol a mobiltelefon csengőhangjára, és úgy áll meg, hogy közben nem gondol a mögötte haladókra.

Igaz, a tekerés közbeni mobilozás sem kevésbé veszélyes.

Világos?

Az utakon sem kevésbé veszélyesek a sötét alakok, mármint bringások, mert alkonyatkor nagyjából a kerékpárok nyolcvan százalékán nincs világítás, vagy nem használják azt, ami a balesetveszély szempontjából tök mindegy. Pontosabban nagyon nem mindegy, hogy sötétben észlelhető-e egy jármű, vagy nem.

Pedig egy első és hátsó lámpából álló szett tényleg nem drága, a kínálat pedig bőséges, sokszor túlzóan is, mert iszonyatos fényerejű első reflektorokat lehet kapni, amivel nincs baj, mert legalább messziről megvilágítják az úthibákat. Ám sokan nem erre használják, hanem villognak vele, ami baromira zavaró a szembejövőknek és azoknak az autósoknak, akik a korlátozásokat betartva nem száguldoznak, viszont „élvezhetik” a mögöttük haladó kerékpáros stroboszkóp műsorát.

Utóirat

Zárásképpen egy kis zsaru-mozi illusztrációnak: biciklisekre is vadásznak már a rendőrség civil autói, de a közkedvelt Pofátlan(TAN)ítás videósorozat 18. részében nem csak a tilos jelzésen történő áthajtás szabálytalan, hanem az irányjelzés mellőzése is:

https://www.facebook.com/watch/?v=441765146723278



 

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.09.30
A CUPRA megkezdi az új Formentor gyártását. Az első, csak a márkának tervezett modell forgalmazása....
2020.09.30
A Magyar Suzuki a modern magyar autóipar leghosszabb sikertörténete. A japán gyökerű vállalat ötven....
2020.09.30
Új logisztikai központot épít a gumiabroncs nagykereskedelmi Marso Kft. Dunaharasztiban, a magyar....
2020.09.30
A Goodyear Tire és a Rubber Company nemrégiben több, mint 4 millió megtett km adatait elemezte az....
2020.09.30
Az Opel több üzemében 2021 végéig marad a Kurzarbeit.  Ezenkívül a gyártó azt állítja, hogy....
2020.09.30
A bíróság elrendelte annak a férfinak a letartóztatását, aki szombaton Csengele külterületén....
2020.09.30
Közös kutatási és ösztöndíjprogramok elindításában állapodott meg a Knorr-Bremse Budapest és a BME....
2020.09.30
A németországi Check24 elemzés szerint a francia Renault gyártó megelőzi versenytársait, a Teslát....
2020.09.30
A Maserati a Bridgestone-t választotta exkluzív gumiabroncs-beszállítójának az új, MC20 típusú....
2020.09.30
15 hónap börtönre ítélték azt a fiatal férfit kedden a bécsi regionális büntetőbíróságon, aki....