járműtörténelem

A legenda születése

2015.11.09.

A Dodge Power Wagon egy könnyű négykerékmeghajtású teherautó volt, amit 1945-től gyártottak 1980-ig. Korai verziója a Dodge háromnegyed tonnás katonai teherautójának szériáján alapult, amit a második világháborúban gyártottak és vetettek be. Hétköznapi változata a Power Wagon.

A Dodge Power Wagon 1946-ban került bemutatásra. Eredetileg arra szánták, hogy felvegye a kesztyűt Ford/Marmon-Herrington 4×4-es katonai teherautóival, olyannal, mint például a Brushbreaker vagy a , katonai GMC. De emellett kiemelten fontos volt a civil vásárlópiac is. Az alapokat tehát a háromnegyed tonnás katonai teherautó alváz adta, amire egy úgynevezett „civil” fülkét és egy 2,5 méter hosszú teherfelépítményt szereltek.

Tengelytávolsága 3200 mm volt, egy hathengeres motor hajtotta, amihez kétsebességes osztómű és négysebességes manuális váltó csatlakozott. A névlegesen 1 tonnás Power Wagon össztömege 3,2 tonna volt, maximális terhelhetősége pedig közel 1,2 tonna.

A nagy blokkos V8-as motorok 1967-től voltak jelen az autóban. 1961-től 1971-ig a felépítményt „sweptline”-nak hívták. 1972-től sokkal modernebb megjelenésűvé tették, amit különböző hűtőrácsokkal és egyedi fényezéssel dobtak fel. Az 1980-as gazdasági válság hatására a hajtásláncból kivették a kétsebességes osztóművet, és csak a négykerékmeghajtás maradt meg. A Power Wagon volt az első olyan autó, ahol a ezető a kormány mögül tudta kapcsolni az összekérékhajtást.

Családi változat

A „Club Cab” verzió megjelenése nagyot lendített az eladásokon, mivel ez a változata igen népszerű lett a családok és a lakókocsizók körében. A négy ajtós „Crew Cab” messze nem volt ilyen népszerű, ezért ezek a restaurátorok igen kívánatos célpontjai lettek mára.

Hasznossága és funkcionalitása páratlan volt a többi versenytársával szemben, ugyanúgy, mint a vontatásban a terhelhetőségében és a havon nyújtott teljesítményében. A Power Wagon a 1980-as év végi modellváltással fejezte be gyártási pályafutását. Számos mérnöki és designfejlesztést hajtottak végre rajta, de meglepő módon az alapcsomag mindig ugyanaz maradt. Egyedül csak 1972-ben volt egy nagyobb felépítményváltozás a pályafutása során.

Változatok egy témára

Az első könnyű felhasználású Power Wagonok 1957-ben jelentek meg, a W100és W200 pickupok formájában. Ezeknek hagyományos fülkéjük volt és lemezfelépítményük, amelyeket a kétkerék-hajtásúakra is tettek.

Az 1 tonnás W300 könnyű/civil felhasználású Power Wagon 1958-ban került a piacra. A következő tíz évben a Power Wagon modellpaletta a következőkből állt: katonai stílusú: W300M, és a W100, W200, W300 „civil típusú” Power Wagons.

A kéttonnás W500 Power Wagon (csak fülkés alváz készült) 1956-ban került bemutatásra, ami egészen 1971-ig gyártásban volt. Ezt váltotta le 1972-ben a W600, melyet 1977-ig gyártottak, amikor az összes közepes méretű Dodge teherautónak bealkonyult. Hogy a hiányt kompenzálják,1977-ben bemutatták a medium duty W400-at.

Új korszak

A Power Wagon névtábla gyártása végleg leállt, amikor 1981-ben bemutatták a Dodge Ram-et. A négykerékmeghajtású változatok ugyanakkor 1993-ig „Power Ram” néven kerültek forgalomba. 1989-től 1993-ig új opciós motor is került bele, egy 6 hengeres Cumming Turbo Diesel formájában.  

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.16
A világ egyik legdrágább Mercedese, egykori magyar állam- és kormányfők autói, Fenyő János utolsó....
2024.04.16
Forgalmi és nosztalgiajárművek, vezetett csarnoklátogatás és szakmai érdekességek is várják a....
2024.04.16
A hétfő esti vihar villámai két repülőgépet is telibe találtak, az osztrák Austrian Airlines....
2024.04.16
Az új lifestyle-termékek formanyelve az új MINI Cooper stílusjegyeit idézi. A kollekció a ruházati....
2024.04.16
Sokan nagyon igényesek autójukkal, de magukkal már nem annyira. Elgondolkozva tükörbe nézhetünk, és....
2024.04.16
A BMW Group a „FUTURE OF JOY” fantázianévre keresztelt kiállítással képviselteti magát a Milánóban....
2024.04.16
Körözött autót foglaltak le Bátaszéken – jelentette a Tolna Vármegyei Rendőr-főkapitányság. ..
2024.04.16
Elszállították hétfőn az 1000-es sorozatú, 1061-es pályaszámú és az UV3 típusú, 3414 pályaszámú....
2024.04.16
A német autóipar szakmai képviseleti szervezete, a VDA ellenzi a kínai elektromos autókra kivetni....
2024.04.16
Az időjárás-előrejelzésektől kezdve a forgalomtervezésen át a tőzsdéig az emberek mindig előre....