OBB

Közlekedik a család: Nádháziék elsőként a döntőben, Skodát nyerhetnek

2014.04.21.

Az országos közlekedésbiztonsági vetélkedő Pest megyei selejtezője az „Alföld Kapujaként” ismert városban a Ceglédi Autóház Kft. telephelyén rendezték meg. A főként ügyességi feladatokból és az elméleti tudás felméréséből álló komplex feladatsor teljesítésében 7 család mérte össze tudását. Az országos döntőre továbbjutó ceglédi család: Nádházi Róbert, Nádháziné Kovács Ágnes, Beatrix és Alexandra. Akár ők is nyerhetik a verseny fődíját, egy vadonatúj Skoda személygépkocsit.

Kép és szöveg: Horváth Miklós

Április 19-én kezdetét vette az idei „Közlekedik a család” versenysorozat területi selejtezője, melynek részvételi szabályzata szerint azon családok jelentkezését várják, ahol az egyik szülő rendelkezik érvényes B-kategóriás jogosítvánnyal, valamint 6-17 éves gyermeket (vagy gyermekeket) nevelnek. A Cegléden megrendezett Pest megyei elődöntőre az előzetes online jelentkezések alapján kilenc család regisztrált, a helyszínen viszont csak hét jelent meg. A résztvevőket Dr. Fekete Csaba rendőr dandártábornok, a Pest Megyei Rendőr-főkapitányság Rendészeti helyettese köszöntötte elsőként, aki egyúttal a Pest Megyei Baleset-megelőzési Bizottság alelnöke is. Ezután Földi László, Cegléd városának polgármestere köszönte meg a résztvevőknek, hogy a húsvéti ünnepre való készülődés mellett a többségében kettő, három vagy több gyermekes családok - példamutató módon – a felkészülésre és a részvételre áldozták idejüket. Végül, de nem utolsó sorban az eseménynek otthont adó Skoda márkakereskedés ügyvezetője, Mentes Nándor kívánt jó szerencsét a csapatoknak, majd ezt követően a kiosztott menetlevél szerint megkezdődött a hét modulból álló feladatsor végrehajtása.

Nem csak az első három helyezett kapott díjat és elismerést - a képre kattintva galéria nyílik

A borús, de szerencsére esőmentes időjárás ellenére vidám hangulatban teltek az órák és a 15:00-ra tervezett eredményhirdetést jóval korábban megtarthatták a szervezők. Az autókereskedés területén kijelölt állomáshelyeken az alábbi feladatok várták a vetélkedő résztvevőit: Kerékpáros ügyességi pálya, személygépkocsis ügyességi pálya, kerékcsere végrehajtása, általános műveltségi kvíz játék, elsősegélynyújtás, bolond feladat és egy városi vezetés, ahol hivatásos gépjárművezető-oktató irányításával egy valódi forgalmi vizsga kritériumai szerinti pontozás szerint kaptak „megfelelt”, vagy „I” minősítést a családok merész sofőrjei. Ez utóbbi feladatot az esetek többségében megfelelően hajtották végre a versenyzők, az elkövetett hibák pedig a rutinból vezetés miatt történtek, szinte mindenkinél – tudtam meg Molnár Lászlótól, az Sulimoped program gépjármű-vezetési szakoktatójától. Jellemzően a STOP táblánál megállást, a jobbkéz-szabályt és a jobbra kanyarodás szabályát vétették el a résztvevők. A vetélkedő egyik legnehezebb és egyben legtanulságosabb feladata a „Bolond feladat” volt. Itt a részegséget és a kábítószer fogyasztás utáni zavart és elmosódott látást imitáló szemüveget viselve kellett 15 perc alatt összeállítani egy puzzle játékot. Akadt olyan anyuka, aki 5 perc után szédülésre és rosszullétre panaszkodott, mi több, azt is bevallotta, hogy a háromdimenziós mozifilm nézése is elviselhetetlen számára. A legjobb csapat 8 perc alatt oldotta meg a feladatot, de több olyan család is volt, ahol a rendelkezésre álló idő nem volt elég a befejezéshez. A feladat moderátora szerint azonban a gyerekek nagyon gyorsan alkalmazkodtak a megváltozott látképhez és nagyságrendekkel jobban tájékozódtak a szüleiknél, de azt is elárulta, hogy sokat segít, ha csak az egyik szemét használja az ember ilyen esetben.

Dr. Ménkű Szilvia r. alez. a PMRFK Közlekedésrendészeti osztályvezetője, Dr. Fekete Csaba r. ddtbk. PMRFK Rendészeti helyettes, Földi László Cegléd Város Polgármestere,  Török Csaba r. alez. Ceglédi RFK vezetője, Dr. Bilisits Péter a Pest Megyei Polgárőrszövetség elnöke és Mentes Nándor a Ceglédi Autóház Kft. ügyvezetője

Megragadva az alkalmat, Dr. Fekete Csaba rendőr dandártábornok úrnak tettem fel kérdéseket a versennyel és a megyére vonatkozó általános baleset-megelőzési helyzettel kapcsolatban. Elsőként a ceglédi helyszín kiválasztására vonatkozó részletek felől érdeklődtem és megtudtam, hogy meglepően sok tényező volt befolyással erre a kérdésre. Elsősorban a 4. számú főútvonal, mint az ország egyik legnagyobb tranzit útvonala és a nagyon sajátos közlekedési kultúrával rendelkező Cegléd városa együttesen szerepelt a döntő érvek listájának pontjai között, de azt is figyelembe vették a döntéshozók, hogy az agglomerációban élőket – a napi bejárásuk miatt – könnyebb és szükséges megmozdítani. A sajátos közlekedési kultúra Cegléd, Nagykőrös és Abony esetében annyit tesz, hogy ezekben a városokban a személyi sérüléssel járó kerékpáros- és gyalogosbalesetek száma az utóbbi időszakban számottevően megnövekedett. Legvégül pedig kiderült, hogy a baleset-megelőzés megyei szervezetének működése decentralizálva lett annak érdekében, hogy a városi kapitányságokon működő bizottságok tevékenysége által a közlekedés azon résztvevőit is elérjék, akiket a centralizált, azaz megyei szervezeti működés során nem tudtak eddig megszólítani.

Második kérdésem a 2014. év első negyedévi baleseti statisztikájára vonatkozott és sajnos azt a választ kaptam, hogy a tavalyi év hasonló időszakához képest nem túl kedvező az első negyed mérlege.  Feltehetően ennek hátterében az enyhe tél és a korán érkezett tavaszi időjárás is közrejátszik, tájékoztatott a Pest Megyei Rendőrfőkapitány rendészeti helyettese, de azt is elmondta, hogy nincs jellemző szabálysértés, ami a balesetek bekövezkezésének hátterében állna. A főként alsóbbrendű utakhoz és lakott területhez köthető baleseteknél azonban egyaránt kimutatható, hogy figyelmetlenségből történtek a szerencsétlenségek gyalogosokkal, autósokkal és motorosokkal egyaránt. A jó hír viszont, hogy az alkoholos befolyásoltság alatt bekövetkezett balesetek száma csökkent és a zéró tolerancia további szigorú alkalmazásának köszönhetően ez a csökkenő tendencia remélhetőleg folytatódik a jövőben is.

A biciklis feladatot minden esetben gyerekek kapták

Folytatva vidámabb témával, egy-két résztvevő családot is megkérdeztem, hogyan készültek, miben jók és milyen motivációkkal vágtak bele a játékszerű versenybe, mindezt persze akkor, amikor már az eredményhirdetésre vártunk. A Vasadról érkezett 5 tagú Guzsván család számára a puzzle kirakás volt a legnehezebb, de a verseny többi momentumára így emlékeztek vissza: „Három gyermekünkkel vettük az akadályokat, együtt oldottuk meg a tesztlapot, amelynek kitöltésében két nagyobb gyermekünk aktívan közreműködött. Ennek örültünk, mert ők már önállóan közlekednek otthon is. Minden nap kerékpárral mennek iskolába. Éppen ezért 10 esztendős Csenge lányunk indult a kerékpáros ügyességi pályán. Talán magabiztosabban ment volna végig, ha a saját bringáját elhozzuk. A műszaki feladatot 9 éves Nándor fiunk jobban élvezte, számára a kerékcsere izgalmasabb volt. Ezzel sem gyakran találkozunk szerencsére a hétköznapokon.

A vasadi Guzsván család

A délelőtt folyamán olyan egyszerű, hétköznapi közlekedéssel kapcsolatos feladatokkal, problémákkal, élethelyzetekkel találkoztunk, amelyek nap, mint nap előfordulnak, s mégsem fordítunk rá elég figyelmet. Míg mi az egyes feladatokon törtük a fejünket, legkisebb fiunk, a másfél éves Dusán egy jót szundított, így mindannyian aktívan versenyezhettünk. Neki valószínűleg a finom sütemények nyerték meg a tetszését, és persze az ajándék reklám lufik!

A Guzsván család Molnár László gépjárművezetési szakoktatóval az édesapa indulása előtt

Nagyon jó, hogy szerveznek ilyen programokat, mert bizony mi sem forgatjuk már a KRESZ könyvet, pedig fontos lenne az ismétlés. Szembesültünk azzal is, hogy gyakran megszokásból vezetünk, nem pedig a megtanult szabályok alapján. Nem nehéz eltéveszteni egy-egy jobbkézszabályt, vagy előzni olyan helyen, ahol azt nem lenne szabad. Megtesszük mi is, pedig sokszor három gyermekünk ül mögöttünk az autóban. Jó lenne, ha az autóvezetőknek a jogosítvány megszerzését követően bizonyos időközönként kiküldenének egy tájékoztatót a legfrissebb változásokról, vagy gyakrabban adnának lehetőséget arra, hogy a közlekedési ismereteiket felelevenítsék. Saját tapasztalat: mi sem oldottunk volna meg feladatsorokat, vagy néztük volna át az elsősegélynyújtási ismereteket, ha nem jelentkeztünk volna erre a versenyre. Összegezve, remekül éreztük magunkat, valamennyire átismételhettük a legfontosabb tudnivalókat. A nap pozitív és negatív eseményei arra ösztönöznek, hogy időnként előkeressük a KRESZ szabályokat, hogy megpróbáljunk még körültekintőbbek és szabálytartóbbak lenni a közlekedésben és persze arra is motivált a verseny, hogy erre tanítsuk majd a gyerekeinket is.”

A közeli Pilisről érkezett Lasán család - Lasán Pál, Lasán Zsuzsi, Lasán Pálné és Lasán Bálint, akinek saját bevallása szerint minden feladat az erőssége volt

A Pilisről érkezett Lasán család mindent bevetett, hogy a fődíjat megnyerjék. Pál, az édesapa, 19 évig volt baleseti helyszínelő a monori rendőrkapitányságon, ezek után kicsit feleslegesnek éreztem feltenni a kérdést, hogyan készültek. Titkolózó mosolygás közben azért elárulták, hogy a tavaly Érden megrendezett (Pest megyei) selejtezőt megnyerték, majd az országos döntőn harmadikak lettek. Ehhez persze célirányosan készültek KRESZ-tesztekkel, két napos egészségügyi tanfolyammal (a maglódi Vöröskeresztnél) és így vágtak bele a vetélkedőbe, nem bízva semmit a véletlenre. Idén is hasonló elszántsággal és magabiztossággal jöttek, de sajnos a puzzle feladat rajtuk is kifogott.

Az országos döntőre továbbjutó ceglédi család: Nádházi Róbert, Nádháziné Kovács Ágnes, Beatrix és Alexandra

Az eredményhirdetésnél a résztvevő családok mindegyike kapott ajándékot a szervezők és a támogatók nagyvonalúságának köszönhetően. Harmadik helyen végzett a Béres család, második lett a Lasán család és első helyen a ceglédi Nádházi család végzett. A bútorasztalos édesapa és az anyakönyv-vezető édesanya elmondták, hogy tavaly lekésték a jelentkezési határidőt, ezért idén folyamatosan figyelemmel kísérték az esemény hirdetéseit. Elmondásuk szerint elsősorban nem a fődíj motiválja őket, hanem az, hogy a gyerekeik egyre nagyobbak, már önállóan is közlekednek és csakis az ismereteik által biztosítható számukra a biztonság a mindennapokban. Ugyanakkor Beatrix és Alexandra gyakran tettek fel olyan kérdéseket az autóban ülve, amikre a szülők nem tudtak egzakt választ adni. Ezért elhatározták, hogy ha a lányoknak elérkezett az idő a tanuláshoz, akkor a felnőtteknek is szükséges az ismétlés és a frissítés. Ha ehhez még egy Skoda Rapid Spaceback nyereményre is szert tehetnek, akkor talán lecserélnék az egyébként hibátlanul működő, 15 éves Peugeot 306-t is.

Következő selejtező helyszíne és időpontja: 2014. április 26. Budapest, Városliget (Rendőrnap), 10:00-13:00 között.

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.11.26
Összeroncsolódott személyautó a II. kerületi Nagykovácsi úton november 26-án, miután a járműre....
2021.11.26
Az FIA Túraautó Világkupa menetrendje szerint 2022-ben ismét 10 versenyhelyszín lesz. ..
2021.11.26
A legtöbb európai országban már kötelező a téli abroncs, van, ahol a hólánc is, de vannak, akik....
2021.11.26
A BMW Group újabb húsz európai városban, így többek között Koppenhágában, Veronában és Toulouse-ban....
2021.11.26
A Bács-Kiskun megyei rendőrök közúti veszélyeztetés bűntette miatt folytattak eljárást, és....
2021.11.26
Az Országos Meteorológiai Szolgálat előrejelzései alapján elsősorban Győr-Moson-Sopron, Vas,....
2021.11.26
A hazánkban már közel 30 éve jelen lévő, a mobilitás ökoszisztémáját alakító Continental vállalat....
2021.11.26
A Kia és új partnere, a BlackRock Global Renewable Power, más részvényesekkel együtt, újabb 700....
2021.11.26
Magyarországon közlekedési balesetben évente mintegy 600-an vesztik életüket. ..
2021.11.26
Két holland fiatalember pár száz euróból kivételesen takarékos autót épített. A sikerből persze az....