OBB

Közlekedik a család: Nádháziék elsőként a döntőben, Skodát nyerhetnek

2014.04.21.

Az országos közlekedésbiztonsági vetélkedő Pest megyei selejtezője az „Alföld Kapujaként” ismert városban a Ceglédi Autóház Kft. telephelyén rendezték meg. A főként ügyességi feladatokból és az elméleti tudás felméréséből álló komplex feladatsor teljesítésében 7 család mérte össze tudását. Az országos döntőre továbbjutó ceglédi család: Nádházi Róbert, Nádháziné Kovács Ágnes, Beatrix és Alexandra. Akár ők is nyerhetik a verseny fődíját, egy vadonatúj Skoda személygépkocsit.

Kép és szöveg: Horváth Miklós

Április 19-én kezdetét vette az idei „Közlekedik a család” versenysorozat területi selejtezője, melynek részvételi szabályzata szerint azon családok jelentkezését várják, ahol az egyik szülő rendelkezik érvényes B-kategóriás jogosítvánnyal, valamint 6-17 éves gyermeket (vagy gyermekeket) nevelnek. A Cegléden megrendezett Pest megyei elődöntőre az előzetes online jelentkezések alapján kilenc család regisztrált, a helyszínen viszont csak hét jelent meg. A résztvevőket Dr. Fekete Csaba rendőr dandártábornok, a Pest Megyei Rendőr-főkapitányság Rendészeti helyettese köszöntötte elsőként, aki egyúttal a Pest Megyei Baleset-megelőzési Bizottság alelnöke is. Ezután Földi László, Cegléd városának polgármestere köszönte meg a résztvevőknek, hogy a húsvéti ünnepre való készülődés mellett a többségében kettő, három vagy több gyermekes családok - példamutató módon – a felkészülésre és a részvételre áldozták idejüket. Végül, de nem utolsó sorban az eseménynek otthont adó Skoda márkakereskedés ügyvezetője, Mentes Nándor kívánt jó szerencsét a csapatoknak, majd ezt követően a kiosztott menetlevél szerint megkezdődött a hét modulból álló feladatsor végrehajtása.

Nem csak az első három helyezett kapott díjat és elismerést - a képre kattintva galéria nyílik

A borús, de szerencsére esőmentes időjárás ellenére vidám hangulatban teltek az órák és a 15:00-ra tervezett eredményhirdetést jóval korábban megtarthatták a szervezők. Az autókereskedés területén kijelölt állomáshelyeken az alábbi feladatok várták a vetélkedő résztvevőit: Kerékpáros ügyességi pálya, személygépkocsis ügyességi pálya, kerékcsere végrehajtása, általános műveltségi kvíz játék, elsősegélynyújtás, bolond feladat és egy városi vezetés, ahol hivatásos gépjárművezető-oktató irányításával egy valódi forgalmi vizsga kritériumai szerinti pontozás szerint kaptak „megfelelt”, vagy „I” minősítést a családok merész sofőrjei. Ez utóbbi feladatot az esetek többségében megfelelően hajtották végre a versenyzők, az elkövetett hibák pedig a rutinból vezetés miatt történtek, szinte mindenkinél – tudtam meg Molnár Lászlótól, az Sulimoped program gépjármű-vezetési szakoktatójától. Jellemzően a STOP táblánál megállást, a jobbkéz-szabályt és a jobbra kanyarodás szabályát vétették el a résztvevők. A vetélkedő egyik legnehezebb és egyben legtanulságosabb feladata a „Bolond feladat” volt. Itt a részegséget és a kábítószer fogyasztás utáni zavart és elmosódott látást imitáló szemüveget viselve kellett 15 perc alatt összeállítani egy puzzle játékot. Akadt olyan anyuka, aki 5 perc után szédülésre és rosszullétre panaszkodott, mi több, azt is bevallotta, hogy a háromdimenziós mozifilm nézése is elviselhetetlen számára. A legjobb csapat 8 perc alatt oldotta meg a feladatot, de több olyan család is volt, ahol a rendelkezésre álló idő nem volt elég a befejezéshez. A feladat moderátora szerint azonban a gyerekek nagyon gyorsan alkalmazkodtak a megváltozott látképhez és nagyságrendekkel jobban tájékozódtak a szüleiknél, de azt is elárulta, hogy sokat segít, ha csak az egyik szemét használja az ember ilyen esetben.

Dr. Ménkű Szilvia r. alez. a PMRFK Közlekedésrendészeti osztályvezetője, Dr. Fekete Csaba r. ddtbk. PMRFK Rendészeti helyettes, Földi László Cegléd Város Polgármestere,  Török Csaba r. alez. Ceglédi RFK vezetője, Dr. Bilisits Péter a Pest Megyei Polgárőrszövetség elnöke és Mentes Nándor a Ceglédi Autóház Kft. ügyvezetője

Megragadva az alkalmat, Dr. Fekete Csaba rendőr dandártábornok úrnak tettem fel kérdéseket a versennyel és a megyére vonatkozó általános baleset-megelőzési helyzettel kapcsolatban. Elsőként a ceglédi helyszín kiválasztására vonatkozó részletek felől érdeklődtem és megtudtam, hogy meglepően sok tényező volt befolyással erre a kérdésre. Elsősorban a 4. számú főútvonal, mint az ország egyik legnagyobb tranzit útvonala és a nagyon sajátos közlekedési kultúrával rendelkező Cegléd városa együttesen szerepelt a döntő érvek listájának pontjai között, de azt is figyelembe vették a döntéshozók, hogy az agglomerációban élőket – a napi bejárásuk miatt – könnyebb és szükséges megmozdítani. A sajátos közlekedési kultúra Cegléd, Nagykőrös és Abony esetében annyit tesz, hogy ezekben a városokban a személyi sérüléssel járó kerékpáros- és gyalogosbalesetek száma az utóbbi időszakban számottevően megnövekedett. Legvégül pedig kiderült, hogy a baleset-megelőzés megyei szervezetének működése decentralizálva lett annak érdekében, hogy a városi kapitányságokon működő bizottságok tevékenysége által a közlekedés azon résztvevőit is elérjék, akiket a centralizált, azaz megyei szervezeti működés során nem tudtak eddig megszólítani.

Második kérdésem a 2014. év első negyedévi baleseti statisztikájára vonatkozott és sajnos azt a választ kaptam, hogy a tavalyi év hasonló időszakához képest nem túl kedvező az első negyed mérlege.  Feltehetően ennek hátterében az enyhe tél és a korán érkezett tavaszi időjárás is közrejátszik, tájékoztatott a Pest Megyei Rendőrfőkapitány rendészeti helyettese, de azt is elmondta, hogy nincs jellemző szabálysértés, ami a balesetek bekövezkezésének hátterében állna. A főként alsóbbrendű utakhoz és lakott területhez köthető baleseteknél azonban egyaránt kimutatható, hogy figyelmetlenségből történtek a szerencsétlenségek gyalogosokkal, autósokkal és motorosokkal egyaránt. A jó hír viszont, hogy az alkoholos befolyásoltság alatt bekövetkezett balesetek száma csökkent és a zéró tolerancia további szigorú alkalmazásának köszönhetően ez a csökkenő tendencia remélhetőleg folytatódik a jövőben is.

A biciklis feladatot minden esetben gyerekek kapták

Folytatva vidámabb témával, egy-két résztvevő családot is megkérdeztem, hogyan készültek, miben jók és milyen motivációkkal vágtak bele a játékszerű versenybe, mindezt persze akkor, amikor már az eredményhirdetésre vártunk. A Vasadról érkezett 5 tagú Guzsván család számára a puzzle kirakás volt a legnehezebb, de a verseny többi momentumára így emlékeztek vissza: „Három gyermekünkkel vettük az akadályokat, együtt oldottuk meg a tesztlapot, amelynek kitöltésében két nagyobb gyermekünk aktívan közreműködött. Ennek örültünk, mert ők már önállóan közlekednek otthon is. Minden nap kerékpárral mennek iskolába. Éppen ezért 10 esztendős Csenge lányunk indult a kerékpáros ügyességi pályán. Talán magabiztosabban ment volna végig, ha a saját bringáját elhozzuk. A műszaki feladatot 9 éves Nándor fiunk jobban élvezte, számára a kerékcsere izgalmasabb volt. Ezzel sem gyakran találkozunk szerencsére a hétköznapokon.

A vasadi Guzsván család

A délelőtt folyamán olyan egyszerű, hétköznapi közlekedéssel kapcsolatos feladatokkal, problémákkal, élethelyzetekkel találkoztunk, amelyek nap, mint nap előfordulnak, s mégsem fordítunk rá elég figyelmet. Míg mi az egyes feladatokon törtük a fejünket, legkisebb fiunk, a másfél éves Dusán egy jót szundított, így mindannyian aktívan versenyezhettünk. Neki valószínűleg a finom sütemények nyerték meg a tetszését, és persze az ajándék reklám lufik!

A Guzsván család Molnár László gépjárművezetési szakoktatóval az édesapa indulása előtt

Nagyon jó, hogy szerveznek ilyen programokat, mert bizony mi sem forgatjuk már a KRESZ könyvet, pedig fontos lenne az ismétlés. Szembesültünk azzal is, hogy gyakran megszokásból vezetünk, nem pedig a megtanult szabályok alapján. Nem nehéz eltéveszteni egy-egy jobbkézszabályt, vagy előzni olyan helyen, ahol azt nem lenne szabad. Megtesszük mi is, pedig sokszor három gyermekünk ül mögöttünk az autóban. Jó lenne, ha az autóvezetőknek a jogosítvány megszerzését követően bizonyos időközönként kiküldenének egy tájékoztatót a legfrissebb változásokról, vagy gyakrabban adnának lehetőséget arra, hogy a közlekedési ismereteiket felelevenítsék. Saját tapasztalat: mi sem oldottunk volna meg feladatsorokat, vagy néztük volna át az elsősegélynyújtási ismereteket, ha nem jelentkeztünk volna erre a versenyre. Összegezve, remekül éreztük magunkat, valamennyire átismételhettük a legfontosabb tudnivalókat. A nap pozitív és negatív eseményei arra ösztönöznek, hogy időnként előkeressük a KRESZ szabályokat, hogy megpróbáljunk még körültekintőbbek és szabálytartóbbak lenni a közlekedésben és persze arra is motivált a verseny, hogy erre tanítsuk majd a gyerekeinket is.”

A közeli Pilisről érkezett Lasán család - Lasán Pál, Lasán Zsuzsi, Lasán Pálné és Lasán Bálint, akinek saját bevallása szerint minden feladat az erőssége volt

A Pilisről érkezett Lasán család mindent bevetett, hogy a fődíjat megnyerjék. Pál, az édesapa, 19 évig volt baleseti helyszínelő a monori rendőrkapitányságon, ezek után kicsit feleslegesnek éreztem feltenni a kérdést, hogyan készültek. Titkolózó mosolygás közben azért elárulták, hogy a tavaly Érden megrendezett (Pest megyei) selejtezőt megnyerték, majd az országos döntőn harmadikak lettek. Ehhez persze célirányosan készültek KRESZ-tesztekkel, két napos egészségügyi tanfolyammal (a maglódi Vöröskeresztnél) és így vágtak bele a vetélkedőbe, nem bízva semmit a véletlenre. Idén is hasonló elszántsággal és magabiztossággal jöttek, de sajnos a puzzle feladat rajtuk is kifogott.

Az országos döntőre továbbjutó ceglédi család: Nádházi Róbert, Nádháziné Kovács Ágnes, Beatrix és Alexandra

Az eredményhirdetésnél a résztvevő családok mindegyike kapott ajándékot a szervezők és a támogatók nagyvonalúságának köszönhetően. Harmadik helyen végzett a Béres család, második lett a Lasán család és első helyen a ceglédi Nádházi család végzett. A bútorasztalos édesapa és az anyakönyv-vezető édesanya elmondták, hogy tavaly lekésték a jelentkezési határidőt, ezért idén folyamatosan figyelemmel kísérték az esemény hirdetéseit. Elmondásuk szerint elsősorban nem a fődíj motiválja őket, hanem az, hogy a gyerekeik egyre nagyobbak, már önállóan is közlekednek és csakis az ismereteik által biztosítható számukra a biztonság a mindennapokban. Ugyanakkor Beatrix és Alexandra gyakran tettek fel olyan kérdéseket az autóban ülve, amikre a szülők nem tudtak egzakt választ adni. Ezért elhatározták, hogy ha a lányoknak elérkezett az idő a tanuláshoz, akkor a felnőtteknek is szükséges az ismétlés és a frissítés. Ha ehhez még egy Skoda Rapid Spaceback nyereményre is szert tehetnek, akkor talán lecserélnék az egyébként hibátlanul működő, 15 éves Peugeot 306-t is.

Következő selejtező helyszíne és időpontja: 2014. április 26. Budapest, Városliget (Rendőrnap), 10:00-13:00 között.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....
2024.04.25
A Blaha Lujza téri állomáson végeznek műszaki mentést a tűzoltók - írta a Katasztrófavédelem....