Kína
Bár a kínai autógyártók régóta próbálkoztak megvetni lábukat Európában, korábban kevés sikert könyvelhettek el. 2020-ban Európában a különböző állami ösztönzők hatására megnövekedett a kereslet az elektromos autók iránt és ez a szinte új piac lehetőséget teremtett a kínaiak számára, amit igyekeznek kihasználni.
Bár jelenlétük egyelőre nehezen észrevehető, de már itt vannak és növekedésük figyelemreméltó. A berlini Schmidt Automotive Research felmérést végzett 18 nagy európai piacon, kutatásuk alapján 2020-ban 23.286 darab kínai (elsősorban elektromos) autó talált gazdára, ami tizenháromszoros növekedés 2019-hez képest, így piaci részesedésük jelenleg valamivel több, mint 3 százalék.
De kik is ezek a már itt lévő, vagy a közeljövőben érkező gyártók?
Érdemes lehet figyelni a BYD Auto-ra, ami egy 2003-ban alapított kínai vállalat. Autók mellett gyártanak akkumulátorokat, buszokat, kamionokat és elektromos kerékpárokat is. Tavaly jelentették be, hogy Norvégiával kezdve belépnek az európai piacra. Haszongépjárműveik mellett a Tang elnevezéső SUV-t fogják forgalmazni. Norvégia egyébként kedvelt első állomás az elektromos autókat gyártó kínaiak számára, köszönhetően az elektromos autók iránti óriási keresletnek.
Szintén Norvégiában jelent meg először (2020 év végén) az Xpeng, a G3 elnevezésű elektromos autójukkal. Decemberben első körben 100 darab érkezett a kínai elektromos SUV-ből, amit februárban további 200 darab követett. Bár ilyen alacsony darabszámból nehéz következtetéseket levonni, a hírek szerint az új tulajdonosok elégedettek voltak az autóval, ami jó jel az Xpeng számára, akik további növekedést terveznek Európában.
Kínáról lévén szó, nem meglepő, hogy több, fontos autógyártó is állami tulajdonban van. Ezek közül a legnagyobbakat szokás “big four”-nak nevezni. Ezek a SAIC Motor Co. (a Shanghai Automotive Industry Corporation rövidítése) a FAW Group, a Dongfeng Motor Corp. és a Changan Automobile.
Ezek közül talán a SAIC a legérdekesebb,ugyanis ugyanis több járművet gyárt, mint bármely más kínai autógyártó, több mint 5,6 millió jármű hagyta el futószalagját 2020-ban. Az egyik másik szokatlan dolog a SAIC-ban, hogy az 1940-es évekig nyúlik vissza története - hosszú idő egy kínai vállalat számára. A SAIC tulajdonában van a híres brit MG, valamint Roewe is.
A fenti három gyártó már vagy itt van Európában, vagy hamarosan itt lesz. Bár a kínai piac nyilván óriási, nem hagyhatják ki azt a lehetőséget, amit az elektromos autók tartogatnak. Egy hagyományos autó esetében az átlagos európai vásárló nehezen szánná rá magát egy teljesen ismeretlen, kínai márka modelljére, de az elektromos autózás új terep, természetesek a szokatlan formák, így könnyebben választanak egy jó árú, ígéretes keleti modellt.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!