járműgyártás
Szerző: Heimer György
A legkorábban őszi szállításra ígért EV6 és több más tisztán elektromos testvérmodell a Hyundai-Kia csoport E-GMP (Electric Global Modular Platform) nevű flexibilis padlólemez-szerkezetén alapszik. Ahogy a többi nagy konkurens is műveli, a dél-koreai autógyártó számára is az a nagy előny e platformstratégiában, hogy az alvázrendszer moduláris szerkezetű, szabványos részegységei leegyszerűsítik a tervezési és gyártási folyamatokat. Vagyis azonos műszaki alapokon többféle felépítésű, hajtásmódú és eltérő teljesítményű modellváltozat építhető. Az E-GMP koncepció alapján a Hyundai már piacra vitte az első ilyen e-modelljét, az Ioniq 5-öt, a Kia pedig minap lépett színre a szintén erre az alvázkoncepcióra tervezett EV6-al.
Mind az Ioniq 5, mind az EV6 kívül-belül merészen dizájnos, technikai megoldásaikban pedig alighanem az elektromobilitás élvonalát képviselik. A padlózatba süllyesztett akkumulátoroknak köszönhetően az utas- és a csomagtér elképesztően tágas. Ezt érzékelteti, hogy a kompakt külső méretek ellenére az EV6 tengelytávja 2,9 méter hosszú, ami a középkategória szabadidős autóira jellemző utasteret kínál. A csomagtartó alaphelyzetben 520 liter (a hátsó üléseket ledöntve 1300 liter), ezen kívül még a jármű orrában is található egy 52 literes csomagüreg (ami összkerékhajtás esetén 20 liter). Mint ahogy a Kia kiemeli, az utastér egyik legkülönlegesebb eleme a nagyméretű, ívelt, egybefüggő audiovizuális és navigációs képernyő. Az ülések vékonyak, könnyűek, huzatuk látványelemként is funkcionál: újrahasznosított műanyagból készített tartós szövet, egy-egy üléshez 111 petpalackot használnak fel.
Az EV6-hoz is többféle elektromos hajtáslánc választható, a kétmotoros, négykerékhajtású csúcsváltozat, a GT menetdinamikai jellemzői már-már sportkocsisak. Összteljesítménye 585 lóerő (430 kW), maximális kombinált forgatónyomatéka 740 Nm, így mindössze 3,5 másodperc alatt fenn van százon. Végsebessége 260 km/óra, a WLTP ciklusban ígért hatótáv – persze szolidabb sebességgel – 510 km. Előremutató az is, hogy a Kia villanyosa – kiegészítő berendezés nélkül – 800 és 400 voltról egyaránt tölthető. Gyorstöltéssel valamennyi, tehát a 77,4 és az 58,8 kWh kapacitású akkucsomagokkal szerelt változat 18 perc alatt 80 százalékra felnyomható, a száz kilométernyi hatótávhoz elegendő e-nafta eléréséhez sem kell 4,5 percnél tovább időzni a töltőoszlopnál. Hasznos szolgáltatás, hogy a töltőrendszer jóvoltából az energiaáramlás visszatáplálható az autó akkujából a hálózatba. Így a kivehető delej 24 órán át elegendő lehet egy tévé készülék és légkondi egyidejű működtetéséhez.
A Kia ugyanakkor az újszerű biztonsági, kényelmi és infotaintment szolgáltatások széles arzenálját is felvonultatja. A vezető előtti, egymással összeépített kijelző- és a középkonzoli képernyő a szokásos menetinformációkon kívül a biztonsági rendszerek figyelmeztetéseit és a navigáció adatait is megjeleníti, az úgynevezett kiterjesztett valóságalapú head-up kijelző a szélvédő alsó részére vetíti ki a legfontosabb menetadatokat. A számtalan vezetéstámogató szolgáltatások közül kiemelésre érdemes a biztonságos kiszállássegéd, amely a hátulról érkező járművekre figyelmeztet kilépéskor. Az autópálya asszisztens (HDA) többi közt arra is képes, hogy ha a párhuzamos sávok egyikében haladó autó túl közel kerülne, a rendszer a kormányzásba is beavatkozva segít elkerülni az ütközést. A HDA előzéskor is segít: elég, ha a vezető a kormányon tartja a kezét és indexel, majd az autó a környező forgalmat felmérve magától sávot vált. Újszerű szolgáltatás a távirányítós parkoló-asszisztens. Ennek segítségével a vezető önállóan is, (anélkül, hogy ott ülne a volán mögött), kocsija közelében tudja mozgatni járművét a ki-vagy beparkoláshoz.
Az új csúcsmodell nemrégiben megtartott világpremierjén (amely megtekinthető a Kia Global YouTube csatornáján) az is elhangzott, hogy az EV6 a 2026-ig megjelenő 11 tagú elektromos modellsorozat első tagja. Az újdonságok közül 7 E-GMP platformján érkezik, 4 pedig a korábbi, már futó típusok műszaki alapjaira épül. Tervek szerint 2030-ra az eladások 40 százalékát az e-, illetve a hibridek teszik ki, ami évente 1,6 millió ilyen négykerekűnek felel majd meg. Az EV6 első példányai legkorábban októberre várhatók a magyar piacon, a Kia hazai importőrétől kapott információk szerint a forintárakat májusban teszik közé. Annyi azonban már most megjósolható, hogy azok 20 millió forint tájékán alakulhatnak.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!