autósport

Ismét az e-tron quattro győzött Le Mans-ban

2013.06.23.

Immár második egymást követő alkalommal nyerte meg az Audi hibrid hajtásrendszerű és quattro összkerékhajtású versenyautóval Le Mans 24 órás futamát, tovább írva a világ legjelentősebb hosszú távú versenyén elért diadalai egyedülálló sikertörténetét. A győzelmet idén a Loïc Duval (Franciaország), Tom Kristensen (Dánia) és Allan McNish (Nagy-Britannia) versenyző-trió szerezte meg.


A négykarikás márka összesen 12. Le Mans-i diadala a várakozásoknak megfelelően az egyik legnehezebbnek bizonyult, s rendkívül kemény küzdelmet hozott. Egy átmeneti szabályváltozás következtében a három Audi R18 e-tron quattro átlagosan két körrel kevesebbet tehetett meg egy-egy tanknyi üzemanyaggal, mint legfőbb vetélytársa, a Toyota. Az így adódó plusz boxkiállások időveszteségét gyorsabb körökkel kellett az Audi pilótáinak kiegyenlíteni, mégpedig részben extrém időjárási körülmények közepette.

A drámai verseny során újra és újra esők áztatták a pályát, számos rendkívüli eseményt és összesen 11 safety car szakaszt eredményezve. A pályatakarítási és a különböző javítási munkák következtében a mezőny végül összesen több mint öt órát autózott sárga zászló mellett.

Az elektromos hajtású első kerekekkel készült három Audi R18 e-tron quattro mindvégig a leggyorsabb autónak bizonyult, egyben a leggazdaságosabbnak is: a legtisztább üzemű, leggyorsabb és leggazdaságosabb prototípusok számára kiírt Michelin Green X Challenge díja szintén Ingolstadtba és Neckarsulmba került.

„Márkánk immár 12. Le Mans-i győzelmét tervezőink töretlen innovációs szellemének, az egész csapat feltétlen odaadásának, illetve pilótáink tudásának és idegeinek köszönhetjük. Az Audi nevében mindannyiuknak szívből gratulálok” – mondta Rupert Stadler, az AUDI AG igazgatótanácsának elnöke, aki szokásához híven ezúttal is a helyszínen követte a versenyt. „Ez újabb nagy siker az Audi számára, amely során hibrid hajtásrendszerünk ismét bizonyított. Ezúttal is olyan új technikákat próbálhattunk ki, amelyekből a jövőben ügyfeleink is profitálhatnak majd.” Ezek között említhető a hűtők újszerű megoldása, illetve a kanyarok optimális megvilágításáról gondoskodó Matrix-Beam LED-technikájú fényszórók – döntő előnyként Le Mans-ban.

„Tisztában voltunk vele, hogy az idén – nem utolsósorban a szabályváltozások miatt – rendkívül nehéz dolgunk lesz” – hangsúlyozta Dr. Wolfgang Ullrich az Audi versenyigazgatója. „A Toyota a várakozásoknak megfelelően kemény ellenfélnek bizonyult, ám az Audi R18 e-tron quattro ismét önálló kategóriát képviselt. Köszönet illeti a csapat minden tagját, akik hónapokon át dolgoztak e sikerért.”

Az Audi 12. Le Mans-i győzelmét az első számú rajtkockából induló, 2-es rajtszámú Audi R18 e-tron quattro szerezte meg, Loïc Duval (Franciaország), Tom Kristensen (Dánia) és Allan McNish (Nagy-Britannia) pilótákkal a volánja mögött.

Duval, aki szerdán elhódította a pole pozíciót, ezzel az első, míg Allan McNish már a harmadik győzelmét aratta a francia klasszikus hosszú távú versenyen. Tom Kristensen immár 2005 óta a legendás verseny rekordereként kilencedszer diadalmaskodott itt.

A nagysikerű Audi R18 e-tron quattro mind a 24 órát a legkisebb műszaki probléma nélkül futotta végig. Duval/Kristensen/McNish szombat este 21:43 órakor vette át a vezetést, amit a vasárnap 15 órai befutóig már nem is adtak át másnak. A három Audi-pilóta már viszonylag hamar elérte a döntő egy környi előnyt a második helyezett Toyota előtt, amit – olykor kaotikus körülmények között és özönvízszerű esőzésben – egészen a verseny végéig meg is tartottak.

Pechesnek bizonyult azonban a másik két Audi-legénység, akik röviddel a hetedik versenyóra vége előtt az addigi hármas Audi-vezetésből szinte egyszerre kényszerültek nem tervezett boxkiállásra. Oliver Jarvis egy lassúbb autóval koccanva kapott defektet, amivel közel egy teljes kört kényszerült megtenni, így két kört is veszített. Az izgalmas végjáték során a Le-Mans-i újonc Lucas di Grassi (Brazília), Marc Gené (Spanyolország) és Oliver Jarvis (Nagy-Britannia) alkotta trió az addig harmadikként autózó Toyotát megelőzve, végül sikerrel ért fel a dobogó harmadik fokára.

Marcel Fässler (Svájc), André Lotterer (Németország) és Benoît Tréluyer (Franciaország) a generátor cseréje miatt veszítették el vezető helyüket, s vele együtt összesen 12 kört. Mély benyomást keltő előretörésükkel a 2011-es és 2012-es győztesek a 24. helyről egészen az ötödik helyig hozták fel R18 e-tron quattro versenygépüket.

Halálos baleset vetett árnyékot a Le Mans-i 24 órás verseny idei 90 esztendős jubileumára, amely röviddel a rajtot követően, a GT-kategóriában következett be. „E drámai esemény természetesen nagyban csökkenti az Audi újabb nagyszerű Le Mans-i győzelme felett érzett örömöt, amelyért pilótáink és egész csapatunk 24 teljes órán át dolgoztak extrém nyomás alatt, anélkül, hogy hibáztak volna” – jelentette ki Dr. Wolfgang Ullrich. „Mindannyiunkat mélyen megrendített Allan Simonsen halálhíre, aki Audi R8 LMS géppel is versenyzett pályafutása során. Részvétünk hozzátartozói, barátai, s az Aston Martin csapata számára. Az eset jól mutatja, mindenkor törekedni kell, minden lehetőt megtenni a versenysport biztonságáért. Ez volt az első halálos baleset, amit 15 év alatt megéltünk itt Le Mans-ban, s remélem egyben az utolsó is.”

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..