gumiabroncs

Internetes kereskedelem – megbolydult az abroncspiac

2013.11.20.

Rossz magyarsággal szerkesztett honlapokon külföldi csomagküldő kereskedőktől vásároljuk ismeretlen nevű gyártó új, esetleg használt termékét azért, hogy olcsón megússzuk a gumigarnitúra cserét. Ha rosszul spórolunk, az életünkkel játszunk.

„Gumik, nagyon kicsi áron Európának az 1. Internetkereskedőjétől” – így hirdeti magát honlapján a német gumimulti, amely áfával és szállítási költséggel együtt kínálja annyiért az abroncsot, mint a sarki gumis. Első pillantásra nem is rossz üzlet, hiszen a termék pontosan körülírható, számos méret- és egyéb tulajdonsága nemzetközi normák szerinti. Vagyis aki tudja, hogy mit akar venni, az jó eséllyel nem nyúl mellé.

A gond csak ott van, hogy az abroncsok gyári paraméterei nagyon is szerteágazóak, és ezeket a gumis szakmában ismert rövidítések és csoportosítások segítségével tüntetik fel az abroncsok oldalfalán. Ráadásul feketén feketével – még tapasztalt autósnak is komoly feladat kibogarászni a méretet, a sebesség kódját, a gyártási időpontot. Aki nem képezte ki gumisnak magát, az jobban jár, ha profi segítségét veszi igénybe a kiválasztásnál. Hogy mást ne mondjuk, mi van, ha a megrendelt és leszállított garnitúrát nem lehet feltenni a meglévő felnire?


Az életünk múlhat a jó gumin

De ha a méretet el is találjuk, jó néhány kérdésre kell felelnünk. Sokan esküsznek a téli- és nyári kerék csereberéjére. Ilyenkor mondjuk könnyűfém felnin feszül a sportos nyári papucs, acélon a szolidabb téli garnitúra. Az éppen pihenő sort tároltatni kell, aminek megvan a maga költsége, cserébe a dupla garnitúra abroncs hosszabb élettartamot ígér. A másik véglet a négy évszakos gumik használata. Azoknak ajánlható, akik télen leállítják az autót arra a néhány hétre, amikor megmarad a hó, és nem járnak magas hegyekbe, és egyáltalán kevés kilométert autóznak.

Ha eldöntöttük, milyen típusú gumit veszünk, választanunk kell számtalan gyártó közül. Három kategóriába sorolhatjuk ezeket. Az ismert világmárkák termékei drágák, 100 ezer forint alatt nem ússzuk meg a négy gumit, cserébe nem tévedhetünk nagyot. A „B” kategóriás márkák többnyire a nagyok tulajdonában vannak, és a korábbi modellek még mindig elég megbízható technikáját kínálják, jó esetben féláron. Végül ott vannak a „noname” márkák, köztük sok kínai, távol-keleti, bizonytalan teljesítménnyel. Ezek, valamint a használt vagy felújított abroncsok a legolcsóbbak, egy Golf méretű személyautó esetében kerekenként 10 ezer forint nagyságrendben vehetők meg.

És persze van még egy mód: hogy az autós a nyári gumival próbálja meg átvészelni a telet. (Aki ebben bízik, jó ha tudja, hogy a nyári gumi fékútja hidegben a kétszerese téli abroncsénak.) A Magyar Gumiabroncs Szövetség (HTA) adatai szerint az autósok fele választja ezt a lehetőséget. A téligumi használók jelentős része pedig igyekszik minél olcsóbban megúszni a dolgot. Bármilyen hihetetlen, de az online áruházak kínálnak olyan használt gumit, melynek a profilmélysége csak 1-2 milliméterrel nagyobb, mint a minimálisan szükséges 4. A gumiboltokban pedig komoly hajtóvadászatot folytatnak a megrendelők a sose hallott – hol keleti, hogy angol hangzású – márkanevű abroncsok iránt.

Rábai Dániel, a HTA elnöke, a Continental ügyvezető igazgatója abban bízik, hogy a téli gumik használata 5 százalékkal nő a kommunikációs kampányuk eredményeként. Tájékoztatása szerint az év első hat hónapjában 1,3 millióról 10,1 százalékkal esett vissza a személyautókra eladott gumiabroncsok száma Magyarországon, míg Európában 6 százalékos csökkenést mutattak ki június végéig.

Jámbor Gyula
Magyar Nemzet

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.24
Egy külföldi turistabuszba hajtott hátulról egy energiaitalt szállító kamion az M1-es autópályán, a....
2024.04.24
- A kormány felszólítja az üzemanyag-forgalmazókat, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a régiós....
2024.04.24
A Ford 1965 példányt fog gyártani a Mustangból a debütálás évének emlékére ..
2024.04.24
A bajor prémiumgyártó a tisztán elektromos meghajtású BMW i4 és a BMW 4-es Gran Coupé....
2024.04.24
A második napon, péntek délután már csúcsra járt a HUMDA Zöld Életre Valók komplex e-mobilitási....
2024.04.24
Két, egymástól független flottapiaci szavazáson a Toyota Professional három típusa ért el....
2024.04.24
Keddről szerdára virradó éjjel egy személyautó megcsúszott a tiszai Huszár Mátyás rakparton és....
2024.04.24
Bár az elektromos autók iránti kereslet továbbra is növekszik, a növekedés üteme közel sem olyan....
2024.04.24
Az M0-s autóút déli szektorán, az M5-ös autópálya felé vezető oldalon, a 6-os főúti csomópontnál....