autóbuszgyártás

Idővel válik magyarrá a Volvo busz

2014.04.05.

Akár 50 százalékosnál nagyobb hazai hozzáadott érték is megvalósulhat hosszabb távon a Rába-Volvo stratégiai autóbuszgyártási együttműködés során, miközben a magyar beszállítóktól a nálunk eladott buszok értékének 100 százalékáig fogad be terméket vagy szolgáltatást a Volvo - mondta el lapunk kérdésére Szatmáry Kristóf.

Szerző: Jámbor Gyula

Apró lépésekkel lehet megvalósítani a Rába-Volvo autóbusz-gyártási programot - mondta el lapunk kérdésére Szatmáry Kristóf.

A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) gazdaságszabályozásért felelős államtitkára szerint a magyar gazdaság más módon is profitál a kiterjedt nemzetközi kapcsolatrendszerrel bíró Volvo és a többségi állami tulajdonú Rába együttműködéséből: a győri gyártó a minap mutatta be a Renault-val közösen fejlesztett tűzoltóautó prototípusát, és közismert, hogy a Renault Trucks a Volvo csoport tagja. De más előnyök is származhatnak még ebből a kapcsolatból, például hogy a két cég harmadik piacon jelenik meg a közös termékkel.

Lapunk felvetésére, miszerint sokan nem értik, miért örvendetes az Magyarországon, az Ikarus szülőföldjén, ha svéd fejlesztésű, Lengyelországban összeszerelt buszokat vásárolnak a Volán társaságok, az államtitkár kifejtette: olyan konstrukciót kellett kidolgozni, amely egyszerre felel meg a honi közösségi közlekedés igényeinek, a hazai gyártóipar és mérnöki kapacitás lehetőségeinek, és nem utolsó sorban a hazai és európai uniós közbeszerzési előírásoknak. Az államtitkár hangsúlyozta, hogy mint XVI. kerületi lakos, korábban önkormányzati képviselő, teljes mértékben átérzi az Ikarus-örökség megmentéséért küzdők igazát. Azonban az utóbbi húsz évben többször megkísérelték, hogy összeegyeztessék a hazai autóbuszgyártók és az állami-önkormányzati társaságok érdekeit, de, mondta Szatmáry Kristóf, vagy az ár, vagy a minőség nem volt megfelelő. Az uniós csatlakozás, 2004 óta pedig a döntéshozóknak akár az európai bíróságokon is meg kell tudniuk indokolni, hogy miért ezt vagy azt a terméket választották. Amikor a jelenlegi kormányzat nekifogott, hogy kidolgozzon egy Nemzeti Autóbuszgyártó Programot, akkor figyelembe kellett vennie, hogy ami a környező országok némelyikében a rendszerváltás utáni években sikerült, vagyis patrióta gazdaságpolitikával, állami megrendelésekkel kinevelni egy honi járműgyártó ipart, az a jelenlegi jogi helyzetben nem működik. Az államtitkár elmondta, ezért választottak olyan piaci alapú konstrukciót, ami kis lépéseken keresztül, de fenntartható módon teszi lehetővé, hogy a még meglévő buszgyártási szakértelmet és kapacitást becsatornázzák egy kooperációs gyártásba.

A meglévő járműipari cégek közül a Rába volt az egyetlen, amely szerteágazó nemzetközi jelenléttel és finanszírozási háttérrel rendelkezett, valamint olyan menedzsmenttel, amely képes egyszerre képviselni a cég tulajdonosainak az érdekét, fenntartani, illetve növelni a piaci jelenlétét, és eközben megvalósítani a csatlakozást egy nagy nemzetközi cég gyártási programjához. Az az állapot, amelyben a Rába szinte teljesen kész Volvo buszokat hoz be és értékesít, átmeneti. Hamarosan elkészül a cég továbbfejlesztett futóműve, amelyet majd beszerelhetnek a Volvo buszokba, és további magyar gyártmányú alkatrészek minősítése is folyik. Ezek révén megvalósul majd a 30 százalékos hazai hozzáadott érték, de ez nem a végcél - hangsúlyozta Szatmáry Kristóf.

A cél az, hogy további magyar alkatrészek, részegységek kerüljenek be a kooperációba. Végső soron a motoron és a hajtáslánc főbb elemein kívül minden egyéb elkészíthető Magyarországon, amelyek révén a hazai hányad meghaladhatja az 50 százalékot. Lapunk kérdésére, hogy ezt mikorra látja megvalósíthatónak, az államtitkár elmondta, azért kell kis lépésekkel előre haladni, mert közben a Rába működését, jövedelmezőségét folyamatosan biztosítani kell, és a terméknek a versenyképességét minőségben és árban fenn kell tartani.

A Rába-Volvo buszoknak minden egyes közbeszerzési eljárásban fel kell venniük a versenyt a világ legjobb gyártóival és termékeivel. Az ellentételezési konstrukció pedig biztosítja, hogy azok a magyar járműgyártó vállalkozások, amelyek piacképes termékkel, szolgáltatással rendelkeznek, bejuthatnak a Volvo globális beszerzési körébe, egy olyan nagy piacra, amiről a itthon nem is álmodhattak.

Megjelent a Magyar Nemzet 2014. 04. 04-i számában

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Frontálisan karambolozott egy busz és egy személyautó Sopronnál, a 8518-as út 26-os....
2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....