beach buggy

Hűtsd le magad Európa legmenőbb tengerparti autóival

2021.09.13.

Naná, hogy minden beach buggy szülőatyja Bruce Meyers Dune Buggy-ja, amit még a 60-as években alkotott egy rövidített Bogár alvázára, hogy így szolgálja ki az egész évben napfényes Kalifornia tengerparti közösségének, többek között persze a szörfösök igényeit. Egyedi, kézzel megmunkált üvegszálas bódéja mostanra ikon lett az autóipar szerteágazó történelmében. Sőt, a Baja kultúra, és a világ legnehezebb tereprali versenyei is Bruce Meyers alkotásától indultak. Ugyanakkor Európa is kacérkodott a tengerparti járművek gondolatával, és noha nálunk nem ennyire idilli az időjárás, azért az öreg kontinensen is készültek egyedi autócsodák.

Fiat 600 Jolly

Nos, igen, az olaszok már a 40-es években is tudták, hogy mitől döglik a légy. És persze voltak tehetős olaszok, akik nem akartak holmi Fiat 500-zal, Pandával, vagy Topolinoval közlekedik a olasz partokon. Számunkra született a 600-asból átalakított Jolly. A karosszériamunkát a Ghiára bízták, akik eltávolították az ajtókat, a tetőt pedig egy megkérdőjelezhetően igényes terítőre cserélték, ami vékony pántokon állt. Még az üléseket is kicserélték fonott faszékekre, hogy megadják a kellő hangulatlöketet, amikor az olasz felsőszáz éppen a jachtjához sietett a tengerparton. Készült egyébként az 500-asból, a 600 Pandából, sőt, még a Renault 4CV-ből is hasonló változat akkoriban.

Citroen Mehari

A gyorsaságáról ismert dromedár tevéről elnevezett Citroen Mehari végül nem a gyorsaságáról lett híres. Sokkal inkább arról, hogy rendkívül könnyű és rendkívül olcsó volt. Mindez többek között a műanyag külső elemeknek volt köszönhette, amit még a SEAP tervezett a Dyane 6 alvázra, ami közeli rokonságban áll a 2CV-vel, csakúgy, mint a 602 köbcentis, léghűtéses motor. A műanyag külsőnek köszönhetően nem hajlamos a rozsdásodásra, nemúgy, mint az alváz, ami viszont könnyen elfogy, de gyorsan és könnyen cserélhető. Mégsem emiatt lett legenda, hanem az elképesztő szabadság miatt, amit nyújtott. Lehetett ponyvatetős, de lehetett kabrió is, lecsatolható ajtókkal, és dönthető szélvédővel. Ráadásul a legzordabb terepekkel is könnyedén elbírt a nagy rugóútnak köszönhetően.

Renault 4 Plein Air

Ugyanakkor nem a Mehari volt az egyetlen Franciaországban, amely a francia riviérára vágyókat igyekezett kiszolgálni. A Renault is rendelkezett egy mindenessel az R4 személyében, úgyhogy partnerséget kötöttek a Sinpar off-road műhellyel, hogy megalkossák annak tengerparti változatát. A Plein Air szintén a minimalista vonalat lovagolta meg, persze ajtók és tető nélkül. Sajnos a Citroen termékével ellentétben a Renault kabriója két év után csendben eltűnt a kínálatból, hogy aztán a Rodeo váltsa. Utóbbit 27 éven keresztül kínálták, és a világ minden részén megjelent.

Felber Ferrari 365 GTC/4

Kevésbé volt ismert és sikeres, viszont annál betegebb elképzelés a svájci Felber karosszériaműhely alkotása. Valamiért úgy gondolták, hogy egy Ferrari 365 GTC/4 nagyszerű beach buggy alap lehet. Úgyhogy felkérték Giovanni Michelotti formatervezőt, hogy alkosson egy teljesen új dizájnt az olasz sportautó tengerparti változatára, vagy úgy is mondhatnánk, hogy rondítsa el az olasz remekművet. Azért a végeredmény így is tipikus 70-es évek, csupán ajtók és tető nélkül. Nélkülük viszont nem bizonyult elég merevnek a kaszni, ezért egészen a küszöbökig át kellett alakítani az autót, ami persze növelte a költségeket. Nem véletlen, hogy nem lepték el a monacoi kikötőket és az alpesi síparadicsomokat.

Volkswagen 181/Safari

Ahogy a legtöbb hasonló céleszköz, a Volkswagen 181 (vagy Safari, ahogy Mexikóban hívták, Amerikában például szimplán The Thingnek nevezték) eredetileg harcászati célokra készült. Szintén a Volkswagen Bogár alapjait használták fel, hogy egy valódi mindenes csapatszállítóval lássák el a német hadsereget a II. Világháború alatt. Azonban a háború után sem dobták kukába a terveket, inkább alkottak egy valódi hippiszállítót, amiben egyszerre fért el a szörfdeszka, a gitár és a virágos nyaklánc. Ősi recept szerint lecsatolható ajtókkal és szélvédővel készült, és számtalan tetőkialakítás létezett hozzá, hogy minden életkörülményhez alkalmazkodni tudjon. Összesen 90 883 darab épült belőle, aminek a fele a hadsereg kezében landolt.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....
2024.03.27
Új módszerrel küzdenek a gyorshajtók ellen Ausztriában: elkobozzák autójukat. Gondoljunk bele, hogy....