Honda

Honda CR-V 1.6 i-DTEC bemutató

2013.10.31.

A Honda középkategóriás SUV-ja a piaci igényekhez igazodik az új egyhatos i-DTEC erőforrással. A sajtóbemutatóval egybekötött menetpróbán azt tapasztaltuk, hogy a nagy helykínálatú szabadidő-autó továbbra is teljesíti a tőle elvártakat.

Szöveg: Horváth Miklós

Fotó: Honda Motor Europe Ltd. MF, Besenyei Gergely

Pedig az első downsizing hírek megjelenésekor sokakban megfordult, hogy a 2.2 literes 150 lóerős gázolajos motor teljesítménye, hatékonysága és étvágya abszolút illik az autó karakteréhez, és versenyképességét nem feltétlen növeli a kisebb erőforrás. Kicsit durvább megfogalmazásban imázsromboló lépésnek is vélte a többség ezt a lépést, mint ahogy a hibrid Audi A8 kétliteres benzinmotorja kapcsán is születtek hasonló vélekedések. Sajnos a drasztikus gyomorgyűrűzés akarva-akaratlanul is azt az üzenetet hordozza, hogy baj van. És tényleg baj van? Ha a szigorodó károsanyag-kibocsátási norma szerint közelítjük meg a kérdést, igen, mert a CR-V egyetlen dízel aggregátjának 149 g/km-es értéke 2015-től már nem elfogadható Európában. 

Az új erőforrás az idén megjelent Civic-ben debütált. Széndioxid kibocsátása 119 g/km

A fogyókúrát ösztönző további tényezők pedig a piaci kereslet változása és a konkurens modellek felhozatala lehetett. Az Unióban az elmúlt évek kimutatásai szerint az eladások csökkenő tendenciája ellenére a szabadidő-autók iránti kereslet folyamatosan nő, sőt az SUV kategória eladások felét  sima, fronthajtásos – a CR-V-hez hasonló – autók teszik ki. Mivel a korábbi dízel erőforrásához csakis 4WD hajtáslánc társult, égető szükség volt az egyszerűsítésre. Szerencsére a Honda kutatás-fejlesztési részlege olyan mértékű szabadsággal és anyagi fedezettel rendelkezik, hogy szinte azonnal rendelkezésükre állt a megoldás. Egyébként az iparág konkurenseinél a nettó árbevétel 3-4 százalékát költik csak kutatási-fejlesztési célokra, a Hondánál 2012-ben a tiszta haszon 6,5 százalékát fordították ilyen célokra.

Teljesítménye 120 lóerő, legnagyobb nyomatéka 300 Nm

„Az új dízelmotor új távlatokat nyitott a szabadidő-autók fejlesztésében”- mondta Kazuhiro Sekine, projektvezető helyettes. A CR-V esetében ez azt jelenti, hogy a fronthajtású SUV-k tortájából kívánnak egy szeletet megszerezni a jövőben. Magyarországon a benzines városi terepjárókat vásárlók 58 százaléka 2WD-vel is beéri, dízelek esetében pedig 32 százalék számára volt elegendő a fronthajtás az elmúlt 5 év statisztikái alapján – tudtuk meg Szabó Gábornak, a Honda Motor Europe Ltd. Magyarországi Fióktelepének Személyautó PR- és Marketingvezető-helyettesének előadásából. Ezt követően Váradi Szabolcs vevőszolgálatért felelős munkatárs ismertette a műszaki részleteket.

Az 50 perces tesztútvonalon próbára tettük a 4,5 literes gyári fogyasztási értéket is. A legjobb eredmény 4,6 lett, de az átlag 5-5,5 literes érték is maximálisan elfogadható.

Az Earth Dreams Technology első európai családtagját úgy mutatták be, mint a kategória legkönnyebb motorját. A komplett motor szárazon 134 kg, ami 47 kg-mal kevesebb a nagyobb hengerűrtartalmú testvérhez képest. A belső súrlódásokat 40 százalékkal csökkentették, továbbá a hatékony energiafelhasználás érdekében optimalizálták a hűtőrendszert, és szabályzott működésű generátort szereltek fel. A könnyebb dugattyúkkal és hajtókarokkal a forgattyús hajtómű lengő tömege csökkent, és ezáltal a tehetetlenségi nyomaték is mérséklődött. A másodlagos kiegyensúlyozó tengelyt elhagyták és a főtengelyt erősebbre, kompaktabbra és könnyebbre tervezték.

Az előadásból megtudtuk, hogy 2012-ben összessen 25,4 millió terméket értékesített a Honda világszerte, ami 3,8 millió autó, 15,5 millió motorkerékpár és 6,1 millió egyéb erőforrás eladását jelenti.

A blokk teljesítménye 120 lóerő, nyomatéka 300 Nm. Széndioxid-kibocsátása 119 g/km (-30g/km), a gyár által megadott átlagfogyasztása pedig 4,5 liter 100 km-ként. A teljes járműtömegből 116 kg-ot sikerült lefaragni, amit több fődarab átméretezésével értek el. A spirálrugók, lengőkarok, lengéscsillapítók, féktárcsák a kisebb tömeg mozgatásához lettek méretezve, de még a motor-váltó elhelyezés is módosult az ideális súlyelosztás érdekében. A menettulajdonságok, kezelhetőség és komfort mérhető adatai szerint az 1.6 i-DTEC aggregáttal szerelt verzió fordulékonyabb, nagytempós haladásnál és oldalszél esetén stabilabb, viszont a rázós útfelületen tapasztalt csillapítása rosszabb a 4WD-s, erősebb kivitelhez képest. Aktív és passzív biztonság, valamint a térkínálat és variálhatóság terén nincs különbség a két modell között.

A fogyókúra utáni versenysúly: 1541-1600 kg

A kereslet adott, hiszen a konkurens modellek (VW Tiguan, Toyota RAV4, Hyundai ix35, Volvo XC60, Nissan Qashqai) esetében 110-136 lóerő közötti teljesítményt 1,6 és 2,0 literes dízelmotorokból nyerve jelentek meg elsőkerék-hajtású változatok a közelmúltban. A Honda csupán a bevezetés időzítésével kerülhet hátrányba a többiekkel szemben, ugyanis Comfort csomagos belépő modelljük 6 899 000 forintba kerül, amivel csak a Hyundai árképzése vetekszik, térkínálatban viszont egyik sem jobb a felsoroltak közül. Házon belül a CR-V azonos felszereltségű 2.0 literes benzinesétől csak 400 000 forinttal drágább a legkisebb fronthajtásos dízel.

Nem mintha a 2.2 i-DTEC nagyon iszákos lett volna, de mostantól mérsékeltebb fogyasztás és károsanyag-kibocsátás mellett kapható a kategória legjobb térkínálatú szabadidő-autója.

A november 8-10. között megrendezésre kerülő országos nyílt hétvégén minden érdeklődő számára biztosított a lehetőség egy próbaútra.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....