portré és interjú

Hogyan lesz a hulladékból érték?

2018.07.26.

A hulladékgazdálkodás rendkívül felelősségteljes szakma. Rajta múlik, hogy a jövőnk és a környezetünk milyen állapotban lesz az új generációk számára. Megnyugtató, hogy a hulladékgazdálkodás olyan szakemberek irányításával történik, mint Dobos Tamás, aki 2009 óta cégvezetőként felel az idén 4,5 milliárd forintos forgalmat tervező Saubermacher Magyarország Kft. kereskedelmi és üzemeltetési tevékenységéért.

A 100 százalékban osztrák tulajdonú Saubermacher Magyarország Kft. 1991 óta tevékenykedik Magyarországon, Nagykanizsán lakossági hulladékgyűjtéssel kezdték az ipart vegyes vállaltként 1993-ban - a házhoz menő szelektív hulladékbegyűjtést ők indították el nálunk. 1998-ban új üzletágban nyitottak a piacra, Kecskeméten azóta gyűjtik be az ipari hulladékot. A kétezres években a cég folyamatosan bővítette telephelyeinek és partner önkormányzatainak a számát, a csúcs időszakban mintegy 700 dolgozóval, 15 telephellyel, 9 leányvállalattal és 17 milliárd forintos forgalommal működtek – többnyire a lakosság szolgálatában. Fontos előrelépést hozott a Saubermacher életében, hogy 2006-ban az anyacég felvásárolta a Rumpold cégcsoportot, beleértve a külföldi részesedéseit, amivel Magyarországon hatalmasat ugrott a cég, a tevékenységi köre a veszélyeshulladék-gazdálkodással bővült, valamint megszerezték a galgamácsai veszélyeshulladék-lerakót, amely hazánk legmodernebb ilyen üzeme volt. Az üzleti sikerek 2012-ben megtorpantak, amikor államosították Magyarországon a lakossági hulladékszállítást. A cég hirtelen, egyik napról a másikra elveszítette megrendeléseinek javarészét, 3,5 millió háztartásban voltak jelen. A folytatás sürgős megoldásért kiáltott.

Újratervezték a tevékenységet

Nagy váltás következett, fókuszba került az ipar. Dobos Tamás ekkor már cégvezetőként dolgozott, így a stratégiaváltás felelőssége és az átszervezés levezénylése a vállaira nehezedett. Áldozatokat és súlyos döntéseket kellett hozni, a vállalatot karcsúsították, tevékenységi köröket, üzletágakat és leányvállalatokat értékesítettek. A folyamat során elengedhetetlen volt a csoportos leépítés is, amit a cégvezető nehezen élt meg. Ezt az időszakot tartja szakmai pályafutása legnagyobb kihívásának. Sikerként könyveli el, hogy átmentették a cég kommunális üzletágban megszerzett tudását, tapasztalatát, szakértelmét és hozzáértését az ipari hulladékgazdálkodás területére. Fiatal vezetőként bebizonyította, hogy a munkatársaival együtt képes volt egy olyan átszervezést lebonyolítani, amely ma dolgozók százainak ad munkát és a legkorszerűbb ipari vállalatokat versenyképesen szolgál ki. 

Az átállást kedvezően befolyásolta, hogy már 2011 óta részt vettek a kecskeméti Mercedes-Benz gyárának hulladékgazdálkodásában. Dobos Tamás büszke arra, hogy mind a négy hazai autógyárral élő üzleti kapcsoltban állnak, a Mercedesnek például komplex hulladékgazdálkodási szolgáltatást nyújtanak, így például a sorról is ők gyűjtik be a selejtet, illetve a hulladéknak minősülő anyagokat, anyagáramokat. Szolgáltatnak a szentgotthárdi Opel-gyárnak, az esztergomi Suzukitól pedig a veszélyes hulladékot gyűjtik be és ártalmatlanítják. Friss ügyfelük az Audi - a győri gyárat már régóta szerették volna házon belül tudni. Külön öröm számukra, hogy ráadásul egy különleges hulladékgazdálkodási megoldással és technológiával győzték meg a győrieket. A fényezőüzemben keletkező mészkőpor hulladék begyűjtését és elszállítását végzik Győrben olyan technológiával, amellyel más hasonló vállalkozás nem rendelkezik. Ezt a hulladéktípust immár melléktermékként dolgozzák fel, ezzel jelentős mértékben csökkentve az üzem hulladék kibocsátását. Dobos bízik benne, hogy más gyárakban is alkalmazzák az eljárást, hamarosan például a Mercedesnél is. Hogy az új, most épülő üzemben is ők lesznek-e a befutók, még nem tudja a cégvezető, de mosolyogva megjegyzi, hogy bízik abban, élni tudnak majd a helyzet adta lehetőségekkel, hisz a jelenlegi gyárban ők a kizárólagos hulladékgazdálkodók. Hozzáteszi: az új gyár nem automatikusan lesz az ügyfelük, azért még sokat kell tenniük. Amikor a Saubermacher előnyeiről kérdezem, elmondja, hogy bár a cég egy nagyvállalat, amely négy országban van jelen, komoly üzletfelekkel és tapasztalatokkal rendelkezik, mégsem multinacionális vállalat. A tudás megvan tehát, ám a multikkal szemben rugalmasak, gyorsak, a döntési folyamatok rövidebbek, nincsenek kőbe vésett szabályok, nem dobozos terméket árulnak, hanem az ügyfelek elvárásainak maximálisan megfelelve egy csepp kreativitással megfűszerezve képesek személyre szabott megoldásokat nyújtani.

Jelenleg három telephelyen (Aszód-Galgamácsa, Kecskemét, Budaörs) 130-an dolgoznak és további hetvenen a két leányvállalatnál Marcaliban és Debrecenben. Fő ügyfélkörük autóipari, fontos ügyfelük még Kecskeméten az SMP lökhárítógyár, a helvéciai Antolin, de jelentős megrendeléseik vannak a vegyiparban is, szolgáltatnak például a Molnak, a GSK-nak és a Sanofinak is.

Felkészülnek a robotizációra

Dobos Tamás a hulladékgazdálkodási szakma kihívásai közül hármat említett meg. Az egyik akut probléma, amely lassan minden gazdálkodó vállalatot érint: ez a munkaerőhiány. Persze ez nem csak hazai gond, Ausztriában, az anyacégnél is küzdenek vele. Itthon elsősorban nem a fehérgalléros munkakörökre nem találnak szakembert, hanem kétkezi munkásból van nagy hiány. A galgamácsai telephelyükre például nehézgépkezelőt keresnek, az sem baj, ha olyan jelentkezik, aki már látott ilyen gépet - teszi hozzá nevetve Dobos Tamás. Már ott tartanak, hogy vállalják a hosszú ideig tartó betanítást is, mert sok a betöltetlen álláshely. Pedig elmondása szerint jó fizetést adnak. Korábban a kukások és hulladékgazdálkodók a fizetési lánc alján szerepeltek, de ma már messze nem ott vannak. Ahhoz, hogy a munkaerőt megtarthassák ugyanannyit kell fizetniük, mint amennyit például az autóipari vagy vegyipari partnereik adnak a dolgozóknak. Legerősebb motivációs eszköze a Saubermachernek a bér, de a munkakörülmények javítása is fontos feladatuk. A cégvezető elmondta, hogy a legmodernebb és legkorszerűbb munkavédelmi eszközöket kapják a dolgozók, a járműflotta új, Euro VI-os, csúcsminőségűek a targoncák, mindent megtesznek azért, hogy a dolgozók ne szenvedjenek hiányt.

A másik kihívás, amire az olyan vállalatoknak, mint a Saubermacher gyors léptékben fel kell készülnie, az Ipar 4.0 technológiák bevezetése. Példaként megemlítette, hogy az osztrák anyavállalatnál már alkalmaznak olyan szenzor rendszert, amellyel emberi közreműködés nélkül képesek szétválogatni a különböző hulladékfajtákat, majd szelektálás után különböző tárolóba helyezik azokat. Magyarországon is zajlanak előkészítő kísérletek a digitalizált hulladékgazdálkodási megoldások alkalmazására. Éppen az egyik innovatív autógyártóval, a kecskeméti Mercedes-Benzzel működnek együtt, de hamarosan olyan okos préskonténereket is használ a cég, amelyek önállóan képesek meghatározni a telítettségüket és amennyiben szükséges, a megfelelő időben jelzik egy szabályos megrendelés útján, hogy esedékes az elszállítás.

A harmadik feladat felkészülni arra, hogy a hazai autógyártók az elkövetkezendő években az alternatív meghajtások irányába fejlesztenek tovább. Ezzel új, tömegében is nagyobb arányt képviselve jelenhetnek majd meg új hulladékáramok, mind a gyártói, mind pedig a végfelhasználói oldalon. Vegyük például a lítiumion-akkumulátorokat, amelyek életútjuk végeztével különleges gyűjtési és kezelést, megoldást követelnek meg. Ezen autóalkatrészek rendkívül értékes ritka földfémeket is rejtenek, amelyek visszanyerése az anyagok körforgásban tartása szempontjából elengedhetetlen. A Saubermacher cégcsoport erre is már ideje korán felkészült, ennek tanúbizonysága, hogy néhány hete adták át a németországi Bremerhavenben Európa legmodernebb  lítiumion-akkumulátor hasznosító üzemét. Ezzel itthoni ügyfeleik számára is egy kézből tudják biztosítani a hulladékká vált akkumulátorok biztonságos és a teljes életciklusukat végig kísérő kezelését.

Puntótól C-osztályig

Dobos Tamás emberközpontú, leader típusú, nem autokrata, humánus vezetőnek tartja magát, a döntésekben meghallgatja a véleményeket, okos és proaktív emberekkel veszi magát körbe, támaszkodik a szakértelmükre. Nem tartja magát tökéletesnek, tudja, hogy fejlődnie kell például abban, miként kezelje jobban a hirtelen stresszhelyzeteket, illetve meg kell tanulnia néha nemet is mondani. Kíváncsi, a világra nyitott, kreatív és megoldás orientált személyként hajlamos a leglehetetlenebb feladatokat is elvállalni, a legkeményebb problémákra is megoldást keresni.

Az autókkal különleges a kapcsolata, az első munkahelye például egy vidéki BMW-szalon volt, ahol értékesítőként dolgozott. Közgazdász diplomája mellé később logisztikai és ellátási lánc szakirányon is képesítést szerzett, mert úgy érezte a logisztika és a hulladékgazdálkodás kéz a kézben járnak az értékteremtő láncban. Első autója egy Fiat Punto I 55 lóerővel. Szívesen gondol rá, mert élete egy meghatározó időszakában volt a társa. Az olasz autók szeretete megmaradt, álma egy Alfa Romeo Spider az I.-II. szériából, de úgy véli későn ébredt, egyre nehezebben elérhető számára ez a modell. Miután sokan ingatlan, részvények, arany és műkincsek helyett veteránautóba fektetik a pénzüket, meglepve tapasztalta, hogy ami számára szerelem, az más számára időtálló befektetés. 13 éve cégautóval jár, jelenleg egy benzines Mercedes-Benz C-osztályt hajt. Ez az első prémium autója. Az autók szeretete mellett egy éve új kihívás boldogítja, kislánya megnyugvást hozott az életében, amelyben ma már a legfontosabb a család.  Minden nap vezet, sokat autózik, évi 50-60 ezer kilométert hagy maga mögött. Biztonságos sofőrnek tartja magát, odafigyel a környezetére, ezt bizonyítja, hogy nem volt még komolyabb balesete. Egyszer valaki belement hátulról az autójába, máskor pedig egy őz szaladt neki.

Örök körforgás

A hulladékgazdálkodásban a Saubermacher és személy szerint Dobos Tamás nem tűr kompromisszumot, az átvett hulladékot 100 százalékosan környezetkímélő módon kezelik, tárolják, dolgozzák fel és adott esetben semmisítik meg. Még a törvényi kötelezettségeken túl is tesznek a környezet megóvása érdekében, a galgamácsai lerakóban például nagy fesztávú mobil tető alatt végzik a hulladékok ártalmatlanítását, hogy sem a szél, sem pedig a lehulló csapadék útján ne terheljék a környezetet. Erre senki nem kötelezi őket, nem előírás, mégis így járnak el. Saját elhatározásból.

A jövővel kapcsolatban Dobos Tamás megerősítette, hogy a logisztikához hasonlóan a hulladékgazdálkodást is átalakítja a digitalizáció, a dolgok internete komoly változásokat hoz, amelyekre időben fel kell készülni. Most ez egy lehetőség, de néhány éven belül mér a túlélés kényszere lesz. A robotizáció a termelés fokozását és hatékonyságának növelését eredményezi majd, a hulladék tekintetében azonban nem várható csökkenés, sőt. Fajlagosan lehet, de, tömegét, volumenét tekintve azonban a fogyasztás emelkedésével bizonyosan nő a hulladék mennyisége- véli a fiatal szakember.

Már csak egy kérdés maradt tisztázatlan, hogyan lesz a hulladékból érték? Dobos Tamás felvilágosít az értékteremtési láncról: a Saubermacher megbízható és szakértő partner minden hulladékgazdálkodási kérdésben. Személyre szabott megoldásokat és teljes körű szolgáltatást kínál, végig kísérve a hulladék útját a keletkezés helyétől az ártalmatlanításig, illetve újrahasznosításig, mindeközben szem előtt tartva a környezet védelmét és a törvényi előírásokat.

Biró Csongor

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.09.26
Egy személyautó és egy segédmotor kerékpáros ütközött össze az 54121-es út egyik bekötőútján,....
2020.09.26
Három darab 3.000 köbcentis dízel Audi a terítéken ..
2020.09.26
Mintegy 411 millió forint értékben 33-35 ezer pár lábbelire írt ki nyílt közbeszerzést a MÁV Zrt.,....
2020.09.26
Antoniono Garci Mexikóból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2020.09.26
Hamarosan törvényt fogadhatnak el, amely megtiltja, hogy magánszemélyek autóbuszt üzemeltessenek –....
2020.09.26
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra kell számítani - írja a BM Katasztrófavédelmi....
2020.09.26
A címvédő és hatszoros világbajnok Lewis Hamilton, a Mercedes brit versenyzője volt a leggyorsabb a....
2020.09.26
Még be sem jelentette kocsija eltűnését a tulajdonos, amikor az őt felkereső egyenruhások közölték....
2020.09.26
Az új ID.4 már nem csak fotókon, tekinthető meg: a Volkswagen videón mutatja be a legújabb, 100%-....
2020.09.26
Nem kevesebb, mint 145 pert indítottak hitelezői a súlyosan eladósodott Emerson Fittipaldi, a Forma....