Ukrajna
Ukrajna természetesen kevésbé jelentős szereplő az európai autóiparban, mint Oroszország, de jelentősége nem teljesen elhanyagolható. Bár néhány héttel ezelőtt még az autógyártók és jelentős beszállítók beszerzési osztályainak dolgozóin kívül kevesen tudták volna felmérni, hogy mennyire függenek Ukrajnától, mára választ kaptak a kérdésre.
Számos jelentős alkatrész-beszállító, köztük a Leoni – egy kulcsfontosságú kábelköteg-gyártó – működik Ukrajnában, és az ottani gyárbezárások következtében a Volkswagen csoportnak fel kellett függesztenie elektromos modelljeik gyártását a zwickaui üzemben, de mellettük a Mercedes és a Mini is megérezheti az ukrán beszállítók hiányát. A Leoni gyártását máshová helyezik át, így ez a fennakadás viszonylag átmeneti lehet, a hosszú távú problémák az Oroszországgal szembeni szankciók miatt merülnek fel.
Nincs tudomásunk Oroszországból származó alkatrészszállításról, bár az Oroszországon keresztül vasúton szállított kínai alkatrészeket lehetséges, hogy át kell irányítani. A kihívások a Nyugat-Európa – különösen Németország – nyersanyagellátására vonatkoznak, amely nyersanyagok nem könnyen pótolhatók. Nagymértékben függ az európai autóipar Oroszországtól a palládium, és kisebb mértékben a platina és a ródium tekintetében, amelyek a kipufogógáz-katalizátorok kritikus komponensei. Talán ez jelenti a legnagyobb kockázatot a járműgyártásra nézve, bár az egyéb nyersanyagok, például az alumínium, acél és a nikkel szállításának megszakítása ha a gyártást nem is, az árakat valószínűleg befolyásolja.
A leginkább kitett gyártó valószínűleg a Renault az Avtovazban való 75%-os részesedése miatt. Ez különösen azért szomorú, mivel 2008-as első belépésük óta figyelemreméltó fordulatot hajtottak végre az oroszországi üzletben. A Renault már felfüggesztette ottani gyártását és a franciák igyekeznek minél előbb megoldást találni részesedésük értékesítésére. Más gyártók viszonylag csekély mértékben vannak kitéve az orosz piacnak néhány helyi összeszerelő üzem révén .
A kínai márkák nyerhetnek az esetleges fennakadásokon, részesedésük gyorsan 9%-ra nőtt 2021-ben, mivel a nyugati és más ázsiai márkák csökkentették Oroszország iránti elkötelezettségüket már az invázió előtt.
Összességében valószínűnek tűnik, hogy további szállítási késések lesznek egyre több modell esetében, ez elsősorban az ukrán eredetű kábelkötegek hiánya miatt várható. A nagyobb probléma várhatóan az Oroszországra kivetett szankciók miatt lesz, és ez jó eséllyel komolyabb probléma lesz hosszú távon, mint a chiphiány volt – mind szállítási idő, mind áremelkedés tekintetében.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!