logisztika

Hödlmayr: külföldi munkavállalók enyhítik a magyar sofőrhiányt

2020.03.17.

A sofőrök hiánya nem csak Magyarországon okoz gondot, hanem egész Európában, Ausztriától Németországon át Angliáig – fogalmazott portálunknak adott interjújában Iván György, a Hödlmayr International AG magyarországi leányvállalatának ügyvezetője. 

Iván György

A győri székhelyű Hödlmayr Hungária Logistics Kft. 350 munkatársa közül 175-en gépkocsivezetők. Autógyárakból és kikötőkből hozzák az új autókat a győri telephelyre, majd szállítják ki a közép-kelet-dél európai kereskedésekbe. A sofőrhiányról és a megoldási lehetőségekről Iván Györgyöt kérdeztük.

Ha egy tíz fokozatú skálán értékelni kellene a sofőrhiányt, milyen számot mondana?

Ha a tizes a legnagyobb, akkor egyértelműen ezt nevezem meg.

Azt mondta, európai probléma.

Igen, ez így van. A nyugat-európai országok ugyanúgy küzdenek a gépkocsivezetők hiányával, mint mi. Annyiban könnyebb a helyzetük, hogy a magasabb ottani bérekkel könnyebben csábítanak el sofőröket a mi régiónkból.

A logisztika mint iparág nő, a sofőrök száma csökken. Mi lehet a megoldás?

Ha ezt tudnám, nem szenvednénk tőle. Ebben a helyzetben mi is azt csináljuk, mint Nyugat-Európa, megyünk keletre. Ukrajnából tudtunk sofőröket hozni, a közel 180 gépkocsivezetőnkből jelenleg körülbelül 30-an ukránok. A győri Bercsényi-iskola segítségével elindult a sofőrsuli, az eredmény még nem igazán látszik. A rendszerváltás előtt kamionosnak lenni irigyelt szakma volt, mert mentek Nyugatra. A presztízs azóta elveszett. De van egy másik ok is. 10-15 éve egy nemzetközi szállítmányozásban dolgozó sofőr 30-40 százalékkal többet tudott keresni, mint egy itthoni szakmunkás. A különbség azóta elolvadt.

Nehéz élet a nemzetközi sofőrség?

Értékes rakomány

Ez nem kérdés. A fuvarszervezéseinket úgy tudjuk megoldani, hogy a sofőrjeinket minden második hétvégére hazahozzuk. Vagyis két hétig nem a saját ágyukban alszanak, nem látják a családjukat, folyamatosan úton vannak. Úgy látjuk, hogy az elvándorlás fő oka most már az, hogy minden nap szeretnének otthon lenni. Miután nemzetközi fuvarozást végzünk, ezt nem tudjuk garantálni.

Pénzzel sem lehet ellensúlyozni az otthoni ágy hiányát?

Azzal valószínűleg lehet. Az én generációm még azt tanulta politikai gazdaságtan órán, hogy ha a munkaerő árát a munkaadó megfizeti, akkor az emberek dolgoznak nyolc órában is, meg túlórát is vállalnak, akár hétvégén is.

Gyakran elhangzik, hogy a magyar sofőrök annyit keresnek, mint Nyugat-Európában? Ez igaz vagy túlzás?

A jelenlegi magyar árbevételekből senki sem tud annyit fizetni, mint Nyugaton. Igaz, az itthoni sofőrfizetések egyre jobban kezdik megközelíteni a nyugat-európai átlagot. A fő probléma azonban nem ez, hanem az, hogy a sofőrök szeretnének nyugat-európai bérekkel minden nap otthon aludni. Magyar terítő fuvarozással azonban nem tudunk olyan árbevételt elérni, amelyből a nyugat-európai bérek finanszírozhatóak lennének. A nemzetközi fuvarozásban részt vevők bére ezért tudja megközelíteni az osztrák béreket, mert napidíjat is kapnak, s két hétig nincsenek itthon.

Az osztrák anyavállalatán keresztül rálát az osztrák vagy éppen a német helyzetre. Ők hogyan oldják meg a sofőrhiányt?

A győri telephely

Nem tudják megoldani. A teherautó sofőrök hiányára a nyugat-európai országoknak sincs receptjük. Megoldást a technika jelenthetne, az önvezető autók azonban sokkal inkább a távoli jövőt jelentik, mint a közelit. A nyomás pedig nagy. A profitnövelés miatt folyamatosan helyezik keletebbre a gyártási kapacitásokat, a fuvarozandó áru mértéke nő, a sofőrök száma pedig egyre csökken.

Jelen pillanatban hány sofőrt tudna felvenni?

Huszat biztosan, de ha negyven lenne, akkor kapnánk hozzá kamiont is az osztrák anyavállalattól.

Mennyi az önöknél dolgozó sofőrök átlagéletkora?

45,3 év. Az átlag persze csalóka. Van olyan sofőrünk, aki 25 éve itt dolgozik, s olyan is, aki csak néhány hónapja.

Az egy négyzetkilométerre jutó új autók számában a győri telephely magyarországi csúcstartó. Honnan hoznak ennyi vadonatúj járművet?

Az autógyárakból és a tengeri kikötőkből hozzuk a kocsikat, itt tároljuk, s elosztás után szállítjuk a kereskedőkhoz. A Benelux-államokban napi szinten jelen vagyunk, de biztosan volt olyan sofőrünk, aki Svédországból vitt Volvókat Spanyolországba.

Mennyire nyomasztja a sofőröket, hogy több száz milliós rakományt visznek?

Volt olyan sofőr, aki ezért mondott fel. Azt mondta, nem bírja az idegi terhet, hogy a 300 ezer eurós a rakomány. Előtte a Nokiánál 44 raklap telefont szállított, aminek nagyobb az értéke, mint a trélerre felférő autók értéke. Erre azt válaszolta, hogy azt a ponyva eltakarta.

Említette, hogy mennek kelet felé sofőrért. Van még tartalék?

A Hödlmayrnak van leányvállalata Ukrajnában, s ott különböző közvetítő cégek segítségével folyamatosan dolgozunk a sofőrhiány enyhítésén. De más, tőlünk keletebbre lévő ország is a látómezőben van.

Amikor elkezdtük az interjút, éppen akkor jött ki egy koronavírusról szóló megbeszélésről. Járnak a trélereik Észak-Olaszországba?

Anyavállalatunk korlátozza ezeket az utakat. Az olasz autók nagy része vasúton érkezik. Pánik nincs, felhívjuk a dolgozók figyelmét a fokozott higiéniai rendszebályok betartására. A nagyobb probléma az autógyártóknál lesz/van, mert a kínai beszállítók nem vagy késve tudnak csak szállítani.  Igaz, ez kicsit később, de ránk is lehet negatív hatással.

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.04.02
A kompromisszumoktól mentes aktív pihenés jegyében megtervezett kétkerekű modellel a BMW és a 3T a....
2020.04.02
A Kia XCeed Red Dot díjat nyert a ‘Termékdizájn’ kategóriájában, s ezzel immár a Ceedcsalád....
2020.04.01
Mario Rosanda Ros Brazíliából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2020.04.01
Különös korban élünk, amikor az információtechnika vívmányai mindenkinek lehetőséget adnak....
2020.04.01
Wolfgang Reitzle, a Continantal felügyelőbizottságának elnöke szerint új stratégiára van szükség a....
2020.04.01
Októberben rendezték volna meg Párizsban a kétévente esedékes autókiállítást, a szervezők azonban....
2020.04.01
Elhunyt Fazakas Szabolcs, a Horn-kormány ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi minisztere kedden. A....
2020.04.01
Törvénymódosítást követelnek az A3 meghosszabbítása ellen. A burgenlandi Zöldek és az SPÖ is az A3-....
2020.04.01
Werner Eichhorn veszi át áprilistól az Audi Kína vezetését. Ezt megelőzően az Egyesült Államokban....
2020.04.01
A fagyos reggeleken és a hűvösebb napokon az autósok hajlamosak arra, hogy túltolják a légkondi....