CES

Hiánypótló vagy felesleges a virtuális napellenző

2020.01.18.

Több kijelző, több funkció? Nem feltétlenül, a Bosch most mégis tovább gondolt egy olyan alapvető alkatrészt is, mint a napellenző, amit LCD-panelre cserélnének a jövőben.

Nem is olyan rég írtunk róla, hogy a visszapillantó tükröket is sikerült újragondolnia az Aston Martinnak, most pedig ismét egy olyan alapvető autóalkatrész fejlesztéséről számolhatunk be, amiről soha nem gondoltunk volna, hogy új funkciója lehet. Naná, ezért nagyszerű időszak, amikor megnyitja kaput a las vegasi CES, a világ legnagyobb technológiai kiállítása, ahol már évek óta egyre nagyobb szerepet kapnak az autógyártók is. Mostanra nem ritka, hogy új modelleket mutatnak be itt, illetve a beszállítóknak is lehetőséget ad, hogy sziporkázzanak a nagyközönség és a szakmai elit előtt. Mindez nem csoda, ha azt nézzük, hogy évről évre egyre nagyobb szerepet kapnak az autókban a különböző digitális kütyük. Mind a felszínen, mind alatta. Amik éppen annyira szolgálják a bizonságunkat, mint a kényelmünket, vagy éppen a szórakozásunkat.

Ha azt gondoltuk, hogy már így is túl sok kijelző felület van az autónkban, akkor nem egyezik a véleményünk az autóipari trendekkel. Ugyanis a Bosch éppen most mutatta be a napellenzők – szerintük – reménybeli új generációját. Az innovatív technológia mesterséges intelligenciát használva gátolja meg, hogy a zavaró napsugarak a sofőr szemét elvakítsák. Természetesen itt is LCD panelt használnának. A napfényt és a sofőrt egyaránt monitoroznák különböző arcfelismerő és arckövető technológiákkal, és persze a sofőr felé irányított kamerával. Ezek állapítanák meg, hogy a napfény éppen hol éri a sofőr arcát. Egy algoritmus elemezné, hogy a sofőr merre tekint és folyadékkristályos technológia segítségével elsötétítenék azt a részt, ahol gátolni kell a napsugarakat. A napellenző további részei átlátszóak maradnának.

Az már más kérdés, hogy mennyire zavarja egy fentről belógó méretes LCD panel a sofőr kilátását, mikor a hagyományos, tehát plexire vetítő head-up display-ek zavaróak tudnak lenni bizonyos helyzetekben. Ennek ellenére a Bosch virtuális napellenzője megkapja az idei Best of Innovation díjat, amit minden évben kiosztanak a las vegasi CES-en. A magyar fejlesztő és gyártó központokkal is rendelkező autóipari beszállító cég már el is kezdte a tárgyalást a különböző márkák képviselőivel, hogy a technológia minél előbb sorozatgyártásra kész legyen, és felvehessék az autók kínálatába. Azt még nem tudni, hogy van-e érdeklődő, illetve, hogy vannak-e pontos tervek a szériagyártásban való bevezetésre.

Hosszú-hosszú utat tett meg az elmúlt 120-130 évben az autózás, sikerült néhány tényleg rendkívül hasznos fejlesztést eszközölni, ami megkönnyíti a hétköznapjainkat, vagy éppen megvédi a családunkat, viszont van néhány olyan részlet, amihez senkinek sem jutott eszébe hozzányúlni, mert annyira alapvető a működése. Ilyen például a napellenző is, aminek egész idáig oly egyszerű funkciója volt, hogy lehajtottuk apró ujjainkkal, ha szembe sütött a nap. Ennek most vége lehet, ahol a Panamerában elköszöntek a hagyományos légfúvó lamella állítástól, vagy ahogy a visszapillantó tükröket is digitális képek váltják. Lassan az a csoda, hogy még ablakokon nézünk ki a külvilágra, pedig engem gyerekként még arra neveltek, hogy a sok képernyő nézés káros a szemünkre. Biztos, hogy ez a jó irány? Biztos, hogy szükségünk van ennyi kijelző gyártására, hogy az autók környezeti lábnyoma még nagyobb legyen?

Egy biztos, a villanyautók beköszöntével, és az infotainment rendszerek fejlődésével egyre jobban függnek a technológiai cégóriásoktól az autógyártók. Az igényre egyre nagyobb: mindenki szeretne tűpontos felbontású, gyors háttérszoftverrel ellátott rendszert látni az autójában, miközben hátterbe szorulnak az olyan műszaki szempontok, mint a jó karakterű motorok, a gyorsan kapcsoló automataváltók vagy éppen a magabiztosan tartó, mégis komfortos futóművek. 2019-ben ez a trend már nagyon szembeötlő volt, hiszen míg kényeztetésben, a fedélzeti rendszerek fejlettségében valóban lenyűgöztek az új tesztautók, addig egyre kínosabb hibákat lehet felfedezni a lemezek alatt. Addig is megyek, letekerem az ablakot, lehajtom a napellenzőt, bekötöm a biztonsági övet, és jól rátámasztok a kedvenc kanyarjaimra a Fiesta feszes futóművével. Mert én még az autóvezetésbe szerettem bele, nem a világító képernyőkbe.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....