autósport

A hazai autósport története, VII. rész: Új alapokon (1961-1967)

2021.07.28.

Míg az 1950-es években a gyorsasági szakág fejlődött, az 1960-as éveket a ralik és túrakocsi-futamok jellemezték. Az évtized közepére sikerült eljutni olyan szintre, hogy el lehetett tűnődni az autósport tömegsporttá alakításán.

Az 1960-as év fordulópontnak tekinthető a hazai autósport történetében. A második világháborút követően először haladt át Magyarországon hosszú távú autóverseny, a Tour dé Europe. Majd júniusban a Szovjet Központi Automobil Klub meghívására - a Közlekedés- és Postaügyi miniszter engedélyével - 12 hazai résztvevő is megjelent az első Békéért és Barátságért rallye versenyen, amelyet a kb. 3000 kilométeres Moszkva-Varsó-Berlin-Prága útvonalon tartottak. Ez az évtizedekig fennálló versenysorozat a FIA tudomásával, de nem az egyetértésével túra- és pályaversenyzésben, majd rallyeban, gokartban és autocrossban is évente került kiírásra a régióban. A Béke és Barátság kupának köszönhető a Formula Easter kategória is a pályaversenyzésben.

Szintén 1960-ban a Magyar Automobil Klub felvette a Nemzetközi Autósport Szövetséggel a kapcsolatot, amelynek eredményeként 1961. június 11-én a Ferihegyi repülőtéren megrendezésre került egy nemzetközi autóverseny. Kilenc nemzet összesen 29 járművel nevezett a rendezvényre. Az eseményen megjelentek finn, kelet- és nyugatnémet, francia és osztrák csapatok is, s természetesen hazai versenyzők is rajthoz álltak. A 22 körös futamon a finn Curt Lincoln haladt át elsőnek a célvonalon Cooper versenyautójával. Őt a német Kurt Ahrens (Cooper) és a francia Jacques Callés (Stanguellini) követte. Ezt követően a keletnémet Melkus műhely példáját követve Magyarországon is készült néhány Formula Junior versenyautó, de az 1960-as évek közepére ez a szakág lényegében megszűnt

Az 1961-es ferihegyi futam díjátadója (Forrás: Dvorszky Nándor)

Ugyan az 1950-es években már sor került néhány túraútra (pl. József Attila Emlékverseny), de a túrabajnokság az 1960-as években erősödött meg igazán.

1961 októberében került sor az első olyan hazai versenyre, amely már nevében is hordozta a „rali” megnevezést; a Magyar Ruggyantaárugyár támogatásával megvalósított Cordatic Rally-ra. Zastavák, Trabantok, Wartburgok, Skodák és Moszkvicsok mellett elenyésző számban a Vasfüggönyön túlról érkezett autók is rajthoz álltak. A győztes Nagy László lett Volkswagen „Bogarával”.

Nagy László az 1961-es Cordatic Rally-n (Forrás: Nagy Gábor)

1962-ben már több nemzetközi túraversenyen is indultak hazai résztvevők, s a Béke és Barátság Kupa is Magyarországon, Balatonföldváron ért célba.

Ahogyan a gyorsasági szakág háttérbeszorult, a túrabajnokságban résztvevő „normál” gépkocsiknak megfelelő pályát kellett találni. 1962-1963-ban a Ferihegyi Repülőtér betoncsíkján is tartottak túrakocsi futamokat, s a Városligetben is 1964-ig még zajlottak futamok. Ám ugyanebben az időben egy új helyszín is egyre nagyobb hangsúlyt kapott: a Népliget, ahol korábban, 1936-ban a Magyar Nagydíjat tartották. Néhány éven át ez a park adott otthont a legismertebb futamoknak.

Túrakocsik a ferihegyi betoncsíkon 1962-ben (Forrás: Dvorszky Nándor)

1963. őszén még a Nemzetközi Autósport Szövetség által kiírt gyorsasági Európa Kupát még a Városligetben tartották. A szabályok lehetővé tették, hogy olyan kisautók mint a Fiat 600-as és a Mini versenyezzenek olyan nagyobb autókkal mint a Mercedes-Benz 300SE és a Jaguar Mark 2. A 4,2 km-es városligeti pályán az abszolút győzelmet egy Lancia Flaminiával a Cabella, Facetti versenyzőpáros nyerte meg 424.8 km-es teljesítménnyel. Kesjár János egy Fiat 1500-assal kategóriájában a 3. helyen fejezte be a versenyt.

Az Európa Kupát később Európa-bajnokság szintjére emelték. 1966. szeptember 18-án már a Népligetben rendezték meg az ETCC 4 órás budapesti futamát. A beszámolók szerint 100 ezer néző volt kíváncsi a viadalra. Az élen három Alfa Romeo 1600 GTA végzett. A Pinto, Giunti olasz kettős 471 km-t teljesítve nyert, nem volt ilyen szerencsés Andrea de Adamich, aki két és fél órás versenyzés után baleset miatt kénytelen volt feladni a versenyt. Hollós István (Steyr-Puch) abszolút ötödikként nyert a divízió I-es kategóriában.

Alfák a Népligetben (Forrás: Dvorszky Nándor)

1967-ben az ETCC 6. futamát 64 kört teljesítve, az előző évben balszerencsés Andrea de Adamich nyerte meg Giorgio Panta (Porsche 911) és Nanni Galli (Alfa Romeo 1600 GTA) előtt. A kitartó Hollós István a 15. helyen ért célba a kis Steyr-Puch-kal. 1970-ben rendezték az utolsó ilyen futamot Budapesten.

A Magyar Autóklub, a nyugatnémet ADAC és az osztrák ÖAMTC klubokkal közösen rendezte a három város (München-Wien-Budapest) rallyet. A három város rallye 1963-tól másfél évtizeden keresztül hagyományos verseny volt és 1965-tol EB futamként jegyezték hosszú éveken keresztül a sportnaptárban.

1966-ban hangzott el először olyan nyilatkozat, amelyben meghatározták az autósport tömegsporttá fejlesztésének irányát. „Az 1967. évben az lesz a legfőbb célunk, hogy az autósportot tömegsporttá tegyük. Reméljük, hogy az autóbehozatal további növekedése ezt lehetővé teszi… Sokan 3-4 éves, sőt még régebbi kocsikkal autóznak, amelyek nemhogy nemzetközi, de még hazai versenyeken sem érik el a kívánt minimális teljesítményeket”. Míg az 1950-es években a motorkerékpársportra összpontosultak az erőfeszítések, az 1970-es években a hangsúly az autósportra helyeződött át.

Körverseny Győrben kb 1967-ben (Forrás: Tóth Ferenc)

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....
2024.04.25
A Blaha Lujza téri állomáson végeznek műszaki mentést a tűzoltók - írta a Katasztrófavédelem....
2024.04.25
Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-....
2024.04.25
Július 1-jétől Achim Grewe Dr. Patrick Heineckétől veszi át az igazgatóság Pénzügy, IT, Beszerzés....