közlekedésbiztonság

Hatásvadász közúti oktatás a Csendes-óceánon túlról

2014.01.15.

A rohanó hétköznapokban szerencsére akadnak olyan pillanatok, amik hatására sikerül lelassítanunk és kicsit átértelmezni életünk történéseinek fontosságát, újra elővenni gyakran egy-egy rövid távú célunkért félredobott értékrendünket. A héten ezt az Új-Zélandi Közlekedési Hatóságnak sikerült elérnie egy remek videóval, mely egy megrázó közúti balesetet mutat be olyan valósághűen, hogy remélhetőleg széles közönségnél sikerült átpöccinteni azt a bizonyos kapcsolót a fejében.

A január ötödikén publikált videót már több mint ötmillióan nézték meg. A történet egy kereszteződésben játszódik, ahol egy gyorsan hajtó férfi elé próbál rossz időben kihajtani egy apa, hátsó ülésén gyermekével. A várható becsapódás bekövetkezése előtt azonban megáll az idő, megdermed a tér. Kiszáll a két sofőr és szóba elegyednek, hogy ki hol hibázott a szituációnál. Mire azt várnánk, hogy happy enddel végződjön a történet, visszaszállnak a járművekbe és óriási ütközés következik. A sokkhatást azonnal követi az üzenet: „Mások is hibáznak. Lassítson”. A kampány nem találja fel a spanyol viaszt csupán emlékeztet minket az időnként figyelmen kívül hagyott KRESZ szabályokra és kiemeli, hogy ne kerüljön egy-egy hiba mások életébe. Apróbb figyelmetlenségeket mindenki vét hiszen nem vagyunk gépek, csupán azok irányítói – ezért úgy válasszuk meg sebességünket, hogy az ilyen apróbb hibák ne legyenek fatálisak. Már csak azért sem érdemes gyorshajtásra adni a fejünket, mert hiába kontrollálhatjuk profi módon saját járművünket, mások is követnek el hibát, amit kisebb sebességnél sokkal jobb arányban vagyunk képesek észrevenni és elhárítani.

A videót megtekinthetik a képre kattintva!

A címben elhangzott hatásvadász szót egyáltalán nem a kifordított, szarkasztikus értelmében kell felfogni. Vizsgáljuk inkább nyelvtanilag ezt az összetett fogalmat: hatást vadászik. A szerzők, alkotók által elvárt érzéseket próbálja kiváltani a célközönségben. Ez kissé manipulatívnak hangozhat, viszont olyan fontos területeken, mint a közlekedésbiztonság, szükség lehet efféle eszközökre a társadalom nevelése érdekében. Kiváltképp egy olyan országban, ahol évente kiemelkedően magas a balesetekben életüket vesztő személyek száma. Gondoljunk bele, Új-Zéland lakossága valamivel négy és fél millió fő alatt van és évente 400 ember veszíti életét az utakon. Magyarországon ez a szám szerencsére ’alig’ éri el a hatszázat és egyre csökken, egy majdnem tízmilliós lakossághoz viszonyítva. Mindebből azt lehet következtetni, hogy ilyen szintű mortalitás mellett bizony elkél a beavatkozás.

És az NZTA – azaz New Zealand Transpot Agency – ezt aktívan próbálja is gyakorolni. Stratégiájuk és céljaik megfogalmazása példaértékű és igen szimpatikus. Nem közhelyekben fogalmazzák meg az elérni kívánt mutatókat, hiszen egyik fő motivációjukat azzal a ténnyel támasztják alá, hogy az emberi veszteségek mellett a balesetek magas gazdasági költségeket jelentenek a társadalom és a kormány számára is. Ahogy a hivatalos oldalukon is írják, 1995 volt a vízválasztó év, mikor 600 embernél is több vesztette életét az utakon. Azóta építik hatásos kampányaikat, melyek az új-zélandi médiafelületeken futnak.

"A gyalogosok maradjanak az autón kívül. Vezessen telefon nélkül"

Az általuk érintett témák a legfontosabb balesetet kiváltó okokra mutatnak: vezetés kábítószer által befolyásolt vagy ittas állapotban, gyorshajtás, tapasztalatlan és fiatal sofőrök helyzete vagy éppen a fáradtság… és mind ezek mellett jeln van számos általános helyes közúti viselkedésre tanító üzenet. Olyan eszközökkel is igyekeznek felhívni a figyelmet a veszélyekre, mint a szezonálisan jellemző veszélyforrásokat bemutató naptár és a jogszabályi változásokat is népszerűsítő kampányok – például a közúti ellenőrzés során elvégezhető gyors drogtesztek bevezetése. A hatóság oldalán további érdekes videókat találunk, mint például ez a klip, melyben különböző étkezdék tulajdonosai számolnak be a hozzájuk betérő, vélhetően ’magasan szálló’ sofőrökről. Humoros oldaláról próbálják meg bemutatni azt, ami valójában igen tragikus:

hogyan tud egy ember autót vezetni, ha annyira be van tépve, hogy a bankkártyáját sem képes normálisan használni fizetéskor?

Természetesen nem kell ilyen messzire menni, hogy követendő példát találjunk a kreatív közlekedésbiztonsági eszközök terén. Itthon Tóbiás és Balambér kalandjai már több mint húszezer családban okítják a 3-7 éves korosztályt a biztonságos közlekedésre. Két szempontból is kitűnik ez a módszer a nemzetközi viszonylatban: a gyerekeket játszva tanítják a különböző szabályokra és készítik fel bizonyos helyzetekre, ez által mint egy megelőzve a veszélyt. Így rendkívül hatásos eredményeket lehet elérni. Tóbiás és Balambér hetente jelentkezik az oldalon, eddig megjelent történeteiket is természetesen megtalálják. Vezessenek óvatosan!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.20
Németországnak nem sikerült elérnie kitűzött klímaterveit, úgyhogy egészen szokatlan tervekkel....
2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....