utánpótlás

Használtteszt - Volkswagen Sharan: Ahol értelmet nyer a nagycsalád

2021.10.02.

Nem kell ahhoz három, négy, vagy öt gyerek, hogy élvezzük azt, ha akkora autónk van, amibe lehet pakolni. Amikor úgy nyeli el a csomagtartó a felfújt matracot, hogy aztán keresni kell, vagy amikor minden tesó kisbiciklije velünk utazhat. Szerintem nincs annyival nagyobb járulékos költsége egy kis, vagy közepes kategóriájú autóhoz képest, hogy ne érné meg a tudat, bármikor, szinte bármit cuccolhatunk az autóval, ami valljuk be, a gyerekek számának növekedésével exponenciálisán növekszik. És mindezek mellett az sem utolsó szempont, hogy közben meglegyen a megfelelő komfort, és ne egy deszkán ülve, fogcsikorgatva kelljen kibírni az utat a Balatonig. Ha olyan autót keres, ami nagycsaládhoz is optimális, akkor a mai teszt alanya ideális befutó lehet. Használtan, - tehát bőven tíz éves korában - már az átlag magyar családnak is beleférhet a költségvetésébe. Mit mutat az autó 200.000 kilométerfutás után?

A koncepció változatlan

Nem tervez hosszútávra a Volkswagen a valaha egyik legnépszerűbb modelljével, hiszen az aktuális harmadik generáció után, nem fejlesztik tovább a típust. Pedig pár évvel ezelőtt még volt értelme pénzt tenni a buszlimuzin kategóriába. A kilencvenes évek közepén debütált a Volkswagen/Seat/Ford logóval is kapható széria, amit a megbízható, és elnyűhetetlennek tartott 1.9-es dízelmotorral tényleg masszív, strapabíró szerkezetnek ismerhettünk meg. Az autó bizonyított, hiszen nem területi képviselők jártak vele autópályán napi párszáz kilométert, hanem előbb gyerekekkel, majd kőműves, vagy festőbrigádokkal amortizálódott. Pakolni, na, azt lehetett bele, hiszen méretei, és kialakítása egyaránt alkalmassá tették akár komplett motorkerékpárok szállítására, vagy költözködésre is. Ezzel kapcsolatban nekem is személyes tapasztalásom volt, ugyanúgy, mint a bűvös 1000 kilométeres hatótávval. A nálam lévő második széria még egy fészliftet élt meg, de alapjaiban nagyobb változtatások nélkül búcsúzott. Elődjéhez képest 22 centiméterrel lett hosszabb, és majdnem 10 centivel szélesebb is. Eddig sem volt kicsi, de a parkolóban ránézve látszik igazán, hogy ez egy hatalmas batár. Az egyszeri anyuka, akinek hármas ikrei lettek, és el kell adnia a Ka-ját, bizony megijed majd, hogy innentől egy ekkora dobozzal kell megoldania a napi ide-odát a városban. Aztán amikor beül, és mindent körbe lát, akkor megnyugszik. Az első úton rájön, hogy ez ugyanaz, mint a szomszéd barátnő SUV-ja, mert ugyanazon a magasságon ül, és a méretek ellenére jól átlátható a karosszéria körüli tér. Parkolássegítő extrák pedig már bőven támogatják a szűkösebb helyekre parkolást is. De senki ne legyen annyira naiv, hogy azt higgye, hogy a KA-hoz hasonló egyszerűséggel cuppan majd be a Sharannal a szűk belvárosi parkolóhelyekre, és azért a sötét, és szűk mélygarázsokban is figyelni kell.

Jól titkolja a korát, és szépen a méreteit

A külseje tökéletesen illeszkedett a Volkswagen tíz évvel ezelőtti egyen arcába, ahol a Passat hetedig generációjától a Polo akkori ötödig generációjáig minden modell hasonló stílusjegyeket viselt. De valljuk be, jobban állnak nagyobb formán ezek a vonalak. Határozott, jó kiállású, fektetett ezüst telefonfülke, mégis van benne valami felsőbbrendűség, még így tíz év után is. Tény, hogy jobban takarít a belsőben, mint egy Lodgy, de nem hiszem, hogy ilyen ambíciókkal választanák a fiatal családapák. A belső tér végtelen, és ez szó szerint értendő. Ilyenkor azért mindig elgondolkodom, hogy mennyire kár a kategóriáért, aminek utolsó példányai még új autóként is elérhetőek (Toyota-, Dacia-, Ford- kínálatából) de az Alhambra, és Sharan párosától már búcsúznunk kellett, mert őket elvitte az SUV láz.

Kényelmes helye van a sofőrnek, és nagyon szépen egyben maradt az utastér. Nyoma sincs a 2000-es évek ragacsos gombjainak. 

A technika bírja a strapát?

A másodig generációt már nem a legendás 1.9 dízel mozgatja, de a kínálatban természetesen szerepel gázolajos, két teljesítményszinten, a kisebb 150, míg a nagyobb (a tesztelt autóban is ez van) 170 Le. Ez a motor ideális az autó méreteihez. Minden forgalmi szituációban erős, dinamikus, olykor már a méreteit meghazudtolóan. Én semmiképpen nem választanám a 2015-ös fészlifttől kapható 1.4-es turbós motorral. Az autó karakteréhez egy nyomatékos dízelmotor illik leginkább, ha lehet akkor duplakuplungos DSG váltóval. Ez teszi igazán kényelmessé, és egyszerűvé a mindennapi közlekedést. A fogyasztás a nagy homlokfelület, és súly miatt magas. Városi használatban, extrém rövid távokon 9 liter, a sebességhatár tetején autózva autópályán közelebb lesz a nyolchoz, mint a héthez.

Ha anya be szeretne ülni a két gyerekülés közé, és ragaszkodik a márkához, akkor a Sharan lesz a befutó, mert csak itt van három teljes értékű ülés a második sorban.

Na de, hogy pusztulnak az alkatrészek?

Jogosan merülhet fel a kérdés, hiszen egy tíz év körüli autónál minden előjöhet. A motorban 200.000 kilométeres futás felett a befecskendező rendszer bármelyik komponense megadhatja magát. Mit tehetünk tulajdonosként? Csak megbízható forrásból tankolunk, ha lehet, mindig legyen tele a tank, és minden olajcsere alkalmával, (ami legkésőbb évente (!) esedékes) cseréljünk gázolajszűrőt is. A DSG váltónál 60.000 kilométer a hajtómű olajcsere periódus, én ezt megtisztelném annyival, hogy inkább hamarabb egy picit, mert abból baj nem lehet. És persze végül, de nem utolsó sorban, a felhasználási igényeket figyelembe véve válaszunk dízelmotort, tehát 10 kilométer alatti távra nem érdemes indítani. Akkor inkább maradjon meg anyának a KA, mert városi szaladgálónak bőven kitermeli az árát, mivel egy motor, vagy váltófelújítás a bonyolult technika, és az általános szakszerviz díjszabás mellett a milliós tételt is súrolhatja. A rozsdásodásra is érdemes figyelni, takarítani kell az esővíz elvezetőket, és a doblemezeket bizony le kell venni, hogy a téli időszakban felhordott latyakos sár ne okozzon maradandó károsodást. Általánosságban elmondható, hogy a fő alkatrészek hibája nagyon zsebbe nyúlós lesz, de a kopó/fogyó alkatrészek árai átlagosak, és nagyon jó a választék a nem gyári minőségű alkatrészek piacán, így mindenki anyagi helyzetének megfelelő minőséget választhat.

A verdikt pedig az,..

hogy nem a szívem csücske a márka, viszont azt nem tudom letagadni, hogy a nálam teszten lévő használt Volkswageneket általában úgy adom vissza, hogy nem igazán tudok belekötni, legyen az egy tíz, vagy akár húsz éves modell. De persze mindig mindent a helyén kell kezelni, és nagyon is jól visszaigazolja ezt a kijelentésemet az, hogy minden modellnél jelen van a piac többi szereplőjéhez képest jelentős, 10-30 %-os árkülönbség. Viszont a minőségérzet, és a tartósság ezek szerint mindig is megmutatkozik az árszabásban.

10 millió Ft körül volt az új ára, de a koronavírus miatti használtautó piac átrendeződés okán egy ilyen felszereltségű Sharanért manapság is elkérnek 4-4,5 millió Forintot, pedig már átlépték a 10 éves kort. De elképzelni sem tudnék jobb választást egy igazolható előélettel és szerviz múlttal rendelkező autónál, ha hirtelen sok gyermek szaladna össze, vagy akkor is, ha helyre van szükség. Az autó egy évtized után is stabilan hozza a Volkswagenre jellemző minőséget és hangulatot, így érzelmet, tüzet, pajkosságot nem is kerestem benne.

Adatok:

Teljesítmény: 125 kw (170 hp)

Csúcssebesség: 204 km/h

Gyorsulás 0-100 Km / H: 9,8 s

Hengerűrtartalom: 1968 cc

Tömeg: 1674 kg

Hossz: 4854 mm

Szélesség: 1904 mm

Magasság: 1738 mm

Tengelytávolság: 2919 mm

Ha Ön is Sharant vezet, facebook oldalunkon megírhatja véleményét autójáról. És várjuk ajánlásaikat, legközelebb milyen használt autóról olvasnának tesztet az Autószektoron?

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.12.01
Már a római birodalom idején település állt itt, 2000 évvel ezelőtt a híres Borostyánút is....
2021.12.01
Közúti közlekedés biztonsága elleni bűntett elkövetésével gyanúsít a Dunaújváros Rendőrkapitányság....
2021.12.01
Jövőre is hatfutamos országos bajnokságot rendeznek terepraliban, és a szakágvezetés novemberi....
2021.12.01
A személyautók kötelező gépjármű-felelősségbiztosításának (kgfb) átlagos állománydíja 44 ezer....
2021.12.01
A BMW első, tisztán elektromos meghajtású luxuslimuzinjának prototípusai a hajtáslánc- és futómű-....
2021.12.01
„Autót szerelni menő!” - Interjú Őri Péter felkészítő tanárral. ..
2021.12.01
Közúti közlekedési baleset történt a 4-es számú főút 324. kilométerszelvényében Fényeslitkénél 2021....
2021.12.01
Elindult a jövő évi országos és megyei autópálya-matricák előértékesítése. A vignettákat a Nemzeti....
2021.12.01
A beszállítói fennakadások és a félvezető alkatrészek hiánya miatt jelentős mértékben, tíz évvel....
2021.12.01
A romló járványhelyzet miatt a szervezők lemondták a januárra tervezett kiállítást. 2023-ban....