használt autó teszt

Használtteszt - Volkswagen Bora 1.6

2020.10.15.

Amikor még presztízs szedán kellett a magyarnak.

Jó régen volt már, mikor nagymamámnál vakációztam, ez talán a 2000-es évek elején lehetett, akkor volt új modell itthon a Bora, ami a harmadik generációs Jetta után nagyon komoly változáson ment keresztül. Szóval az egyik szomszéd beújított egy ilyet, természetesen az akkor divatos ezüstmetál színben, és valóban elég mutatós verdának számított. Azóta eltelt jó pár év, de nem hiszem, hogy közben bárki számára vágyott tárgyá vált volna ez az típus, mégis, így a harmincas éveim derekán járva már el tudnám képzelni, hogy családi autónak egy ilyen kompakt méretű szedánt tartsak, ami nélkülöz minden cicomát, és húsz év után is megmaradt formájában egy klasszikus vonalvezetésű, jó kiállású szedánnak. Kortalan, és szerethető. Persze csak azoknak, akiket nem fertőzött meg az SUV vírus. Mai használt tesztünk főszereplője egy "fapados" Bora, közel 300.000 kilométerrel a kétezres évek elejéről.

Semmi extra, de mégis minden benne van

A tesztelt modell híján van minden manapság sokaknak nélkülözhetetlen extrának, de nekem ez mégis megadja az autó báját. Az ablakot kurblival tekerjük, de van klíma. Utólagos tolatóradar figyel a fényezett hátsó lökhárítóra, de nincs tempomatunk, így a hosszabb utakon nekünk kell tartani a gázt. Van viszont négy ajtónk, amikre jutott klasszikus kilincs, - nem kell keresgélni a rejtett lyukat, - és öt, átlagos méretű ülésünk, illetve egy hatalmas csomagtartónk, szóval négy személynek ideális utazóautó lehet a Bora.

De óvatosan, és csak közepesen hosszú távokra tervezzünk négy fővel, mert a négyes Golf padlólemeze nem enged hátul is végtelen lábteret, és egyébként is az volt a cél, hogy a sofőr helye legyen királyi méretű, bár itt ebben az autóban neki csak műanyag kormány jutott, ami viszont esztétikailag, és tapintásra sem marad el sokkal a bőrözöttel szemben.

Kazettás a magnó, ami lehet, hogy túl retró, de legalább megkereshetjük a kedvenc régi kazettáinkat, és ha meguntuk, akkor kb. 3000 Ft-ért szivargyújtóba dugható transmitterrel hallgathatjuk a digitális muzsikát. A kárpitok, ülések is jól vizsgáztak, nagyobb kopást, vagy kiülést egyiknél sem láttam. Nem életem legjobban párnázott székei ezek, és elférne még egy kis oldaltartás is, de nem hiszem, hogy versenypályán tempózunk majd az autóval, a hosszútávú nyugodt utazásoknál pedig a keményebb tömésű ülések a jobb választás.

Apró figyelmesség az extra napellenző.

Egyébként pedig a kormány, illetve az ülések is jól beállíthatóak a vezetőre. Sajnos a belső műanyagok a szokásos típusbetegségben szenvednek, ami ragacsos mállásban nyilvánul meg, ez ennél az autónál is előjött, viszont a lámpakapcsolón, és a belső ajtónyitón még nem jelent meg a kopás, mindössze a sofőr ajtó kárpitozása kezdi elengedni magát.

De biztos vagyok benne, hogy egy bontóból jelképes összegért lehetne ezt javítani. A fényezés sem kopott meg annyira, ez főleg annak tudatában jó hír, hogy ez a Bora mindig csillaggarázsban állt, és mindig gépi mosóban tisztult, soha nem simogatták fél vasárnapon át a garázsfeljárón. Rozsda persze van, mint minden ilyen korú autónál. Aki ismeri a Volkswagen konszern modelljeit, az tudja, hogy hol kell keresni, például az első küszöbnél, illetve a hátsó sárvédő ívnél.

Nepperek álma.. Ennyire kopott meg a sofőr ülés 

Hűvös, sótlan körítés

A motor egy hagyományos szívó négyhengeres, ezerhatszáz köbcentis erőforrás 105 lóerővel. Az 1,2 tonnás autót nem dinamikusan, de a forgalom tempóját könnyedén felvéve hajtja. Városi fogyasztásnál 9 liter körül nyugodtan lehet számolni, főleg, ha sok a hideg üzem. Alul semmi nyomatékra ne számítsunk, de közép tartományban azért magára talál.

Létezett belőle 75 lóerős 1.4-es is, (amit csak mellékutakra javasolnék, és mélygarázzsal rendelkező tulajnak semmiképpen), meg persze az 1.9 TDI, amit ilyen korban, és ilyen futásteljesítménynél már nagyon nagy rizikónak tartok, de aki arra használja amire kell, és tartalékol a váratlan kiadásokra, nem választhat rosszul ezzel a motorvariánssal sem.  Az autóról kialakult benyomásom az, hogy mindent tud, amire szükségünk lehet, de semmiben nem nyújt kiemelkedőt. Pontosan ilyen egy igazi öszvér. Ha idevesszük, hogy nagy számban fut manapság is útjainkon, akkor bizony kiderülhet, hogy meglesz hozzá a szervizháttér, és az alkatrészárak sem az eget verdesik majd. A szerelők pedig általában megugorják azt a tudást ami a javításához szükségeltetik. Nem ezek  a legfontosabb tényezők egy ilyen korú autó választásánál?

Mire kell költeni, és mi romolhat el?

A Bora technikája összességében nem egy ördöglakat, de ahogy minden ezredforduló környéki autóban, azért a komfortelektronika itt is megviccelheti a tulajdonost. A vezetőoldali ajtózár mikrokapcsolója szeret elromlani, ez extrém esetben akár egy akkumulátor merülést, és mozgásképtelen autót is eredményezhet, mert az autó ilyenkor nem figyelmeztet bennünket a bekapcsolt helyzetjelzőkre. Az átlagosnál is nagyobb lomhaságot kezdésnek egy fojtószelep takarítással érdemes ellensúlyozni, ami hozhat vissza egy kis dinamikát a motorba. Tehát ha alapjárat ingadozást, vagy leállást tapasztalunk a próba során, akkor nincs kizárva, hogy ez javíthat a jelenségen. A váltó hidegen nehezebben veheti az egyes, és kettes sebességfokozatot, erre a váltórudazat zsírozását szokták javasolni a szakemberek.

A váltási érzet átlagos, a tesztelt autóban érződik már, hogy nagyon messze járhat a szalonautó szintjétől. Gyújtótrafóból egy gondos Volkswagen csoportos használt autó tulaj mindig tart egyet tartalékban a csomagtartójában. Mert a "háromhengerezésre" is sokan panaszkodnak, és valóban ijesztő, amikor hirtelen csökkentett módban kell gazdálkodni. A fék, illetve a futómű teljesen átlagos karbantartás igényű (elől MacPherson, de hátul még éppen nem multilink), a rozsdásodási hajlam lehet még költségesebb javítandó tétel, de ha figyelünk a vízelvezetők tisztaságára, és télen egy-egy hosszabb havas menet után nem leszünk restek magasnyomásúval kitakarítani a kerékjáratokat, akkor ezt is elodázhatjuk. Én egyébként minden tavaszi, és őszi nagytakarítás alkalmával leveszem a dobbetéteket, így alaposan kitakarítható, és ha kell rozsdaátalakítóval lekezelhető a rügyezésnek induló karosszériaelem.

Hozza az átlagot, mi mást várhatnánk?

Igaz, hogy méreteivel már nem ellenfele egy mai túlfújt autónak, de nem hiszem, hogy egy behemótnak látszó, de belül mégis aprócska utasterű SUV mellett szégyenkeznie kellene. Mert a Bora megugorja azt a szintet, amit elvárhatunk egy ilyen idős autótól. Vásárlás után egy vezérlés, és folyadékfrissítés mint minden esetben itt is felírható a hivatalos szakszervizben elvégzendő egyéb ellenőrzésekhez. Ezen kívül átlagos karbantartási költségekkel számolhatunk az üzemeltetés során, és megfelelő komfortban utazhatunk a Borában akár 300.000 kilométeres futásteljesítményt meghaladva is.

Ha Ön is Borát hajt, facebook oldalunkon megírhatja véleményét autójáról. És várjuk ajánlásaikat, legközelebb milyen használt autóról olvasnának tesztet az Autószektorban?

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....