adat

Harc a személyes adatokért: győznek a biztosítók?

2022.05.01.

Szervizek és biztosítók lobbiznak az uniós döntéshozóknál, hogy megszerezzék a hozzáférést az autók és autógyártók által gyűjtött személyes adatokhoz. Az autósok persze ezt nem szeretnék. Ki fogy győzni ebben a harcban?

 

Az Európai Unió területén 2018-ban eladott új autók 85 százaléka vezeték nélküli adatokat szolgáltatott, ez az arány ma már megközelíti a 100 százalékot. De ki az adat tulajdonosa és ki férhet ezekhez hozzá? Az Európai Unió ebben a témában nyilvános egyeztetést kezdeményezett, hogy az összes szereplő által kompromisszumos megoldásként elfogadott szabályozást vezessen be a közeljövőben. A személyes adatokért máris megindult a harc: egyik oldalon a járműgyártók hada, a másikon a biztosítók sorakoztak fel.

Hálózatba kapcsolt járművek

Az Európai Bizottság által közzétett 2018-as összegzésben az is szerepel, hogy Európa, Kína és az Egyesült Államok útjain 2025-re több mint 470 millió hálózatba kapcsolt gépjármű közlekedik majd. A jelenleg hatályos uniós adatvédelmi szabályozás nem terjed ki eléggé az autók által gyűjtött és megosztott adatokra, amelyeknek a jövőbeli szabályozása figyelembe kell, hogy vegye a piaci szereplők jogát a tisztességes versenyhez.

Az autógyártók a végsőkig, mondhatni foggal-körömmel ragaszkodtak, ahhoz, hogy ne legyenek széles körűen megismerhetők ezek a részben személyes, részben iparági előnyöket jelentő adatok. Ha az adatot a gyártó birtokolja, akkor ő határozhatja meg, hogy melyik biztosító, illetve melyik független szervizhálózat milyen mértékben és milyen áron férhet ezekhez hozzá. Az autósok, szervizesek és biztosítósok szerint azonban az autósnak kell döntenie arról, ki férhet hozzá az adataihoz, például ahhoz, hogy milyen sebességgel szokott közlekedni. Ha az emberek hatáskörébe teszik a döntést, az egyenlőbb versenyhelyzetet teremthet egyes iparági véleményvezérek szerint. Konkrétan meghatározhatnánk, ki és milyen adathoz fér hozzá.

Egyénre szabott szolgáltatások

Nagy-Britanniában és Olaszországban egyes biztosítók alkalmazásaikon keresztül nyújtanak szolgáltatásokat ügyfeleiknek, de olcsóbban és könnyebben kínálhatnák egyénre szabott megoldásaikat, ha az autóik által szolgáltatott adatok alapján tehetnék meg ajánlataikat. Az ACEA által tömörített európai autógyártók és -forgalmazók ezt azzal utasítják vissza, hogy ezek az adatok sokkal inkább személyesnek számítanak, mint közérdekűnek, így kizárnák harmadik fél hozzáférését. Szerintük az adatvédelem mellett, az utasbiztonság és a szektor versenyképessége is csorbát szenvedhet a túl nagy nyitással. Folytatás a következő években...

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.23
A cseh versenyhatóság engedélyezte, hogy az AutoWallis felvásárolja a Stratos Auto BMW üzletágát, a....
2024.04.23
A japán csapat megszerezte az első győzelmét a 2024-es Hosszútávú-világbajnokságon annak....
2024.04.23
Közzétette az egyhetes ROADPOL akció eredményét az ORFK Kommunikációs Szolgálata. ..
2024.04.23
Egy eddig soha nem látott koncepciót húzott elő a Peugeot a tarsolyából.  ..
2024.04.22
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.22
Alig futott és egy fűtött garázsban pihent mintegy harminc éven át az a Honda NSX szupersportautó,....
2024.04.22
Összeütközött két személygépkocsi Budapest I. kerületében, a Hegyalja úton, a Sánc utcánál hétfő....
2024.04.22
Az ABB Motion legújabb, „Körforgásos jelleg: Nincs vesztegetni való idő” című jelentése szerint az....
2024.04.22
A felajánlóval, Ferencz Zsolt autótörténésszel és autóival május 18-án Felnémeten is találkozhat....
2024.04.22
A magyar után a német gyártószervezeti tanúsítványt is megkapta a pécsi Magnus Aircraft Zrt. A „....