e-mobilitás

Gondolatjel – Villanyautók villany nélkül

2021.12.21.

Megdöbbentő hírek: áramkimaradásokra számíthat Németország és Ausztria, miközben lelkesen erőltetik az e-mobilitást. Lehet, hogy újabb Sztálingrádba szaladnak bele? Kötelező nekünk megint utolsó csatlósként velük tartani?

 

Megtörtént az elképzelhetetlen: békeidőben, az ipari-fogyasztói társadalom fénykorában, amikor állandóan növekedni kéne az országok GDP-jének és a cégeknek, illetve emelkedni az életszínvonalnak, két bezzeg-államban, Németországban és Ausztriában komoly, akár egy hétig, sőt akár hetekig tartó áramszünetre készítik fel a lakosságot. A magas színvonalú technikára rászokott, a hagyományos praktikákat elfelejtett embereket jó tanácsokkal látják el, hogyan lehet gyertyával világítani, a kertben rőzsét égető hobó-bádogkályhán főzni, lehűlt lakásban mécses fölé tartott virágcserepet szorongatva elkerülni a megfagyást. Nem árt előkészíteni a kemping-gázfőzőt! Azt is ajánlják, hogy készletezzenek legalább két hétre, járjanak ki elsősegély-tanfolyamot, és legalább félig legyen tele az autó benzintartálya. Utoljára a második világháborúban éltek át tömeges vészhelyzetet az óvóhelyen kucorgók. Azóta viszont sokkal jobban rá vagyunk utalva az elektromosságra, katasztrófahelyzet áll be, ha leállnak a vasutak, liftek, kihuny a számítógépek képernyője, elnémulnak a veztékes- és okostelefonok, leolvadnak a háztartási és nagyraktári mélyhűtők, üzemképtelenné válnak a lélegeztető gépek, hogy csak néhány példát említsek.

Mindehhez, önként és dalolva, újabb áramfüggést vállaltak hozzá Európa vezetői, a villanyautózást. A németeknél jelenleg 440 ezer e-személykocsi fut, és a konnektoros hibrideket hozzászámítva számuk megközelíti a milliót. Vannak még elektromos furgonok, teherautók is. Hogyan állhatott elő ekkora diszkrepancia, a klímacélok elérésének varázsszereként bemutatott e-mobilitás és a lesújtó valóság között? 

Az átállás a fosszilis alapú benzinről és gázolajról elektromos hajtásra csakugyan kiküszöböli a helyi emissziót, de a fenntarthatósági, ökológiai mérlegbe bele kell vonni a villanyautók, akkumulátorok gyártásának hatásait, illetve a töltőáram előállításának módját. Mégis úgy tűnik, hogy átfogó, tudományos igényű hatástanulmányok nélkül, ideológiai alapon avatnak szentté valamit, és ítélnek kárhozatra mást. Például a mostani helyzetben több mint kérdéses, hogy alaposan megvizsgálták-e a villanyautózás elektromosenergia-igényét, és tettek-e intézkedéseket annak biztosítására. 

Pedig voltak előjelek. A Goldman Sachs már szeptemberben rámutatott, hogy a magas energiaárak és földrészünk korlátozott tárolási kapacitása miatt áramszünetek lehetnek egy keményebb télen. Azt pedig senkinek sem kell magyarázni, hogy egyre szélsőségesebbek az időjárás kilengései. Mivel a németek, politikai döntésből, leállítják atomerőműveiket, fokozottan vannak ráutalva hagyományos energiahordozókra, például az idén az eddigi ár sokszorosára drágult földgázra. Ezáltal nemcsak jobban szennyezik a levegőt, hanem nagyon megnőtt a háztartások villanyszámlája, és az ország kiszolgáltatott helyzetbe került a földgázszállítókkal szemben. Bajuk már nemzetstratégiai dimenziójú, de magukkal ránthatnak másokat is. 

Dilemmájuk arra emlékeztet, mikor nagy hetykén, a katonák téli ruházatáról nem is gondoskodva, Hitlerék megtámadták a Szovjetuniót: Őszre leverjük őket! Nagyon ráfáztak… Most meg adottnak vették, hogy távlatilag fenntarthatatlanul magas életstandardjukat az idők végezetéig olcsón kiszolgálja földgázával Oroszország, amellyel politikai okokból izmoznak. Nagy vereség lehet a vége, ha valaki túlzottan a külföldre bízza magát, miközben odahaza kihasználatlanul állnak csillagászati összegekből épített atomerőművei, és a hiányt korántsem oldja meg a nap- és szélerőművek csekély teljesítménye. Energiaválság van, áramhiányok üthetnek be, előre megjósolhatatlanul, kínos meglepetésként.

Nem akarok kéretlen tanácsokat osztogatni az osztrák és a német illetékeseknek, sem az jórészt az utóbbiak vezette Európai Uniónak. Nincs is szükség rá, hiszen minden józanul gondolkodó ember világosan láthatja, hol a baj gyökere, amelyet nem lehet felszíni problémák tüneti kezelésével orvosolni. Túl nagy lábon élünk, ezért túl nagy az ökológiai lábnyomunk. Túl erős, túl gyors, túl sok mindennel felszerelt autókat gyártunk, használunk, ez a fő baj, amelyhez képest másodrendű, hogy ezek a pazarló kocsik hagyományos vagy elektromos hajtásúak. Túl sokat utazunk repülőgéppel, autóval. A földkerekség kőolaj- és földgázkészletei akkor is kifogynak, történelmi távlatban nézve pillanatok alatt, ha száz százalékig átállunk villanyautózásra – különösen, ha a töltőáramot földgázerőművek (is) fejlesztik. 

Összébb kellene húznunk magunkat – és ez ránk, magyarokra is érvényes –, mielőtt túl késő lesz (már túl késő van). És nem kell a németek után loholnunk villanyautó-mániájukban, mert azzal csak kiszolgáltatottságunkat növelnénk egy még nem igazán bizonyított technológiától. Persze nyilvánvaló, hogy így sem kerülhetünk el megrázkódtatásokat. Gyorsan kúszik egyre magasabbra a benzinár, és ha nagyobb gazdasági összeomlást okoz az energiaválság, az kihat a belsőégésű motoros autózásra is, miként az élet minden területére. 

Elbizakodottság, naiv reménykedés a természet erőforrásait szembeötlően felélő berendezkedés fenntarthatóságában csakis rosszul sülhet el. Ne azon rugózzunk, hány év alatt cseréljük le összes benzines, dízelmotoros gépjárművünket elektromosra, hanem törekedjünk minél kevesebbet fölöslegesen furikázni a minél tovább megőrzött eddigi kocsinkkal. 

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!


 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
- Több mint öt hónap és a szakszervezetekkel lefolytatott tizenöt tárgyalási forduló után egyoldalú....
2024.03.29
Az M3-as autópályán, a keleti országrész felé rendkívül erős a forgalom. Gödöllőtől Bagig 20 km-en....
2024.03.29
A megszokott programok, és a felhőtlen jókedv mellett, idén néhány különleges látványossággal is....
2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..