rali

Gondolatjel – A Dakar délibábja

2021.01.31.

A világ egyik legnagyobb és leghíresebb autó- és motorversenye, a Dakar-rali, azt a hiedelmet plántálja a hírfogyasztó közönségbe, hogy szériajárművek, némi felkészítés után, alkalmasak sivatagok elképesztő sebességű átszelésére. Valójában egy giga-költségű, természetkárosító marketingakció az egész.

Pályafutásom alatt bejártam a marokkói, algériai, tunéziai és egyiptomi Szahara egy részét, autóztam a Sinai-félszigeten, az izraeli Negev-sivatagban, Ománban, az üzbegisztáni Kizil-kumban és az Egyesült Államok hírhedt Halálvölgyében. Kísérő újságíróként megismerhettem egy Dakar-rali működését, hangulatát, és ültem néhány versenyautóban, a pilóta mellett. Van tehát némi sejtelmem arról, amiről beszélek.

Algériában kategóriákra osztották a sivatagi földutakat, amelyek valójában csak keréknyomok a végtelenségben. A legkönnyebbeken, rövidebbeken, gyakran jártakon, korlátozás nélkül közlekedhetett akárki. A második kategória nyomvonalain elindulás előtt be kellett jelentkezni a csendőrségen, ahol ellenőrizték az autó állapotát, felszerelését és benzin- illetve vízkészletét. Ha rendben volt, útjára bocsátották, és a következő oázisban jelenteni kellett, hogy megérkezett. A harmadik, legveszélyesebb besorolású utakra csak meghatározott minimális számú járművet engedtek el, ki kellett várni, míg összeállt egy karaván, és végig együtt kellett maradniuk. Ha valaki megszegte e szabályokat, és keresni vagy menteni kellett, kiszámlázták neki a kutatórepülések és az egész akció csillagászati költségét.

Óvintézkedések betartásával egyszerű, öreg személyautók is baj nélkül jártak és járnak a sivatagban. Hogyne lehetne, még sokkal jobban, közlekedni ott, modern Minikkel, Mokkákkal, és a többivel? Persze, hogy lehet! De nem ezt mutatják meg, mert nem lenne eléggé érdekes, attraktív, nem érné el az emberek magasra srófolt ingerküszöbét. Ezért vált lelkes habókosok kalandtúrájából professzionális marketingakció.

Először 1986-ban, a rendezvény nyolcadik évében, tehát még „ártatlanságának” korában vettem szemügyre Afrikában a mezőnyt. Jó része teljesen széria járművekből állt, némi extra felszereléssel, például fényszórókkal, a tetőcsomagtartón pótkerekekkel, marmonkannákkal és homokpallóval. Láttam Land Rover alvázra helyezett Jaguar XJ karosszériájú kocsit is… Vigyorgó amatőrök ültek bennük, többnyire el is jutottak a célba, életre szóló élménnyel gazdagodtak. A kocsik nem voltak tele reklámmatricákkal, a részvétel büdzséjét simán ki lehetett hozni egy igényesebb nyaralás árából. Volt valami rokonszenves bája az egésznek. Ma már szédületes, de gondosan titkolt költségvetéssel dolgoznak a nagy csapatok, vegytiszta versenytechnikájú autókat indítanak, amelyeknek szinte semmi közük a szériagyártmányokhoz, mert annyira átalakítják őket. Kipróbált profikat ültetnek a volánhoz, illetve a navigátor ülésébe. Ha úgy vesszük, egy nagy szemfényvesztés az egész.

Baj ez? Annyiból nem, hogy a célközönség észreveszi az ordító különbséget az ő kocsija és a bömbölő, a homokot emeletnyi magasba szóró, láthatárig érő porfelhőt húzó versenygépek között, tehát nem képzeli magát Dakar-hősnek egy Dakar-autóban, vagy ha mégis, hadd szórakozzon! Kérdés viszont, sejti-e, hogy ki finanszírozza ezt a délibáb-mutogatást? Természetesen ő maga, mint az adott márka vásárlója, aki a jármű kifejlesztésének, gyártásának, értékesítésének és a márka fenntartásának, nyereségének költségein túl, fizeti azt a marketinget, reklámozást is, amellyel meggyőzték őt, hogy ezt a típust vegye – például a Dakart. Vajon hányan gondoltak erre, nézve a napi Dakar-tudósításokat?

Még ez sem baj, el lehet intézni egy mosollyal. Annál komolyabb probléma, hogy „zöld” korunkban, amikor lelkesen igyekszik átállni az autóipar a hagyományos, belsőégésű motoros típusokról villanyautóra, mármint idehaza Európában – Afrikába, Dél-Amerikába vagy újabban Szaúd-Arábiába gondolkodás nélkül tol át egy természetkárosító megarendezvényt. Tudni kell, hogy Földünk egyik legérzékenyebb ökoszisztémája a sivatag. A talajból alig kiálló, fekete kis csutka növénnyé virul ki a nagy ritkán érkező esőtől, de ha gyökerestől kiszaggatja egy homokszökőkutakat fakasztó versenyautó, ott hosszú időre kihal az élet. A mélyen bevájt keréknyomok évszázadikig megmaradva üzenhetik az utókornak egy érzéketlen technokrata hadsereg diadalmas átrobogását. Nem tenné hitelesebbé a nagy hangerővel kommunikált magasztos „Európai értékeket”, ha napelemes, villanymotoros, a homokban kevés nyomot hagyó autók, motorok suhannának át a sivatagon, utat mutatva a jövő ottani közlekedésének?

Van még egy aspektus. A Dakar-rali Afrika és Dél-Amerika nem éppen gazdagságukról és magas életszínvonalukról ismert területein vágott át, eléggé tapintatlanul versenypályaként használva vidékeket. Mintha csak fennhéjázva akarta volna az ottaniak orra alá dörgölni, hogy idenézzetek pupákok, míg ti megrekedtetek középkori nívón, ilyen fejlettek vagyunk mi! Csak bámulhattok utánunk, ahogy eltűnünk a horizonton, nektek csak a porfelhő marad mindebből. Netán ez is hozzájárult, hogy a Száhel-övezet nincstelen, de exponenciálisan növekvő lakosságából milliók kaptak a fejükhöz, hogy igen, oda kell költözni, ahonnan ezek az Ezeregy éjszaka meséit homályba borító karavánok érkeznek? A közeljövőben majd ők rendeznek teveversenyt a multikulti jegyében a Brandenburgi-kapunál, a németek meg leesett állal bámulhatják?

Amilyen izgalmas a tudósításokból végig követni egy Dakar-ralit, ugyanolyan érdekes lehet eltűnődni e médiacirkusz mögött meghúzódó jelenségeken. Jó szórakozást kívánok hozzá!

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....
2024.03.27
Új módszerrel küzdenek a gyorshajtók ellen Ausztriában: elkobozzák autójukat. Gondoljunk bele, hogy....
2024.03.27
- A Volkswagen-csoporthoz tartozó tömegmárkák (Core csoport) összesített árbevétele tavaly 21....