Gondolatjel

Gondolatjel - Autós közellenségek

2022.11.19.

Miért vásárolnak, használnak emberek túl erős, nagyteljesítményű autókat? Több oka van a jelenségnek, miként többféle káros hatása is. Kijózanodás egyéni szinten nemigen várható, hatásos ellenszer pedig még kevésbé. Tudomásul kell vennünk, hogy sokan autóznak közellenségként.

Mi az autó? Alapértelmezésben személy- és poggyászszállító individuális (bárhová, bármikor mehetek vele) gépjármű. E funkciójához bőven elegendő száz lóerő, hiszen könnyedén túllépheti az autópálya sebességlimitjét, élénken gyorsul a kocsi, és ha kisplatós, kiviszi a több mázsás big-bag zsákokat a vetőgépekhez, elhúz egy nem túl nagy lakókocsit. Ám vannak egyéb elvárások is, jórészt az emberi természet negatív vonásai miatt, amelyeket felerősítenek a fogyasztói társadalom normái. Kocsim a névjegyem, egyéniségem kiterjesztése, jelzés elért pozíciómról, sportszerem, kedvencem, büszkeségem, jutalmam munkámért, karrieremért.

Az utóbbiakért van igény divatos dizájnra, és hatalmas teljesítményű motorra. Ötszáz lóerős verda nagymenővé avatja tulajdonosát, jóval magasabbra helyezi a szociális ranglétrán. Ugyanakkor antiszociális viselkedésre ösztönöz. Ha nem használná ki sok tízmillióba került föld-föld rakétájának gyorsulási- és sebességpotenciálját, baleknak érezhetné magát, és nyilván azért vette, hogy hallja motorjának felmorajlását, érezze az ülésbe szorító gyorsulást, megelőzhessen bárkit, beleértve hasonló izomautókat. Valamennyi ilyen gép egy világgá kürtölt nyilatkozat: nem érdekel a fenntarthatóság, a közlekedésbiztonság, mások élete!

Túl szigorú megállapítás? Nem! Illegális gyorsulási versenyeken, amelyeket akár meg sem kell különösebben szervezni, csak éjszakánként szinte üres, többsávos út piros lámpájánál állva átkacsintani a szomszédnak, és zöldre már lehet padlógázt adni. Ilyen felelőtlen vetélkedések oltották ki több ártatlan közlekedő életét. A Szentendrei úton egy rokonszenves kajakversenyzőt végzett ki valaki, nagy sebességgel belerohanva álló kocsijába, a Soroksárin karácsony előtt, nyári gumival bravúroskodott egy félnótás, lebombázta egy családanya autóját, aki a helyszínen meghalt. Pécsen fiatal csajok versengtek, egyikük egy szabályosan vezető autóst vitt magával a pusztulásba. Csepelen „szerencsére” csak a kocsiban ülő két „autóversenyző” múlt ki, az eltalált autóbuszban senki.

Akárhogy próbálják elfojtani ezt a sportágnak nem nevezhető illegális őrjöngést a hatóságok, jórészt tehetetlenek, mert hiába a tettenérés, akinek ilyen járgányra telik, mellényzsebből kifizeti a bírságot. Az autó lefoglalása, és ha találnak rajta szabálytalan, a forgalmi engedély érvényességét kioltó átalakítást, akkor elkobzása lehetne a megoldás, de erre nincs jogi lehetőség. Pedig az ilyen kocsik veszélyesebbek egy vadászpuskánál, és azt igenis azonnal elkobozzák a vadorzótól. Megint egyszer deviáns kisebbség érdekei érvényesülnek a derék többséggel szemben, ami az individuum minden határon túlra kiterjesztését pártoló liberalizmus alaphozzáállása.

Mint a Totalcar cikke tudósít, a Magyar Nemzeti Bank idősoros statisztikái kimutatják, hogy az izomautók sofőrjei gyakrabban baleseteznek az átlagnál, a kiskocsisok pedig ritkábban. Baljós tendencia, hogy egyre több a nagyteljesítményű prémiumautó, miközben megcsappan a szerény, józan igényeket kielégítő kicsik állománya. Az utóbbi hat évben közel harmadával csökkent az 50 lóerő alatti kocsik száma, illetve 15 százalékkal az 52-68 lóerősöké, tehát az én kategorizálásomban a „normális autóké”. Még ide sorolom a 69-95 lóerő sávot is, ahol csaknem tíz százalékos a növekedés. Másfélszeresére, 1,4 millióra nőtt e néhány évben a 137-245 lóerős csoport, de aggasztónak tartom, hogy 71 ezer fölé emelkedett a 245-nél erősebb autók száma.

Aggodalmamat alátámasztja, hogy 2021-ben az átlagos kárgyakoriság 2,54 százalékos volt, ezen belül jobban szerepeltek a kisebb teljesítményű autók: 50 lóerő alatt 1,45 százalékos az arány, míg a felső teljesítménykategóriában 2,7, tehát csaknem kétszer akkora. Éppen a drága kocsik tehetős vásárlóinak nem telne magasabb színvonalú vezetéstechnikai tanfolyamra, például a Zsámbék melletti Drivingcamp oktatópályán? És miért nem teszik kötelezővé, hogy egy efféle kurzus ára benne legyen a kocsiéban? 

A helyzet javításához rendet kellene teremteni a fejekben. Elsőként a törvényhozókéban és a bírákéban. Egy gyárilag nagyteljesítményű kocsi megszerzése, illetve egy akármilyen típus motorjának „felhúzása” tudatos, elhatározott cselekmény, amely előrevetíti súlyos szabálysértések, sérülések, tragédiák árnyékát. Ebből eredő „baleset” nem feltétlenül szerencsétlen körülmények összejátszásának eredménye, hanem felfogható korántsem gondatlan, hanem szándékos veszélyeztetésként. Az EU-tól azt várnám el, hogy szabjon limitet a földrészünkön eladható személyautók teljesítményének, mondjuk, 150 lóerőnél. Bele is illene korunk általános spórolásába. Ahogy el lehet viselni, hogy a német autópályák kivételével mindenütt 130 km/óra a limit, ezt is megszavazhatnák túlnyomó többség igényére hivatkozva. Illúzióim persze nincsenek, elképzelni sem tudom, hogy egyes autók túlerejét lenyomhassa a társadalomé, maradnak az ön- és közveszélyes önjelölt autóversenyzők, az ellenük szélmalomharcot vívó rendőrök, és a temetések.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.12.01
A HangZóna mai vendége: Pataki Ádám, a Real Garant értékesítési vezetője. Miben segít a....
2022.12.01
A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren az idén októberben 1 169 679 érkező és induló utas fordult....
2022.12.01
Zseniális gaggel válaszolt azoknak a Mini, akik szeretik távirányítós autóknak nevezni a....
2022.12.01
Az M1-es Tatabánya-Óvárosi lehajtójánál 3 milliárd forintos beruházással 150 férőhelyes, őrzött....
2022.12.01
Legtöbb esetben autóink nagy része már 4-500 ezer kilométer után a bontóban köt ki. Alighanem az....
2022.12.01
Szujó Zoltánt választották meg csütörtökön a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség (MNASZ) új....
2022.12.01
Legalább ketten meghaltak és sokan eltűntek egy autópályát elárasztó földcsuszamlásban Brazília....
2022.12.01
Nevet adunk neki, személyes tárgyakat helyezünk el benne, a vásárlásáról nem egyedül döntünk. ..
2022.12.01
Csütörtöktől kaphatók a 2023-ra érvényes éves országos és megyei autópálya-matricák a Nemzeti....
2022.12.01
Az egész frankofón világ ujjongott és éljenzett, amikor a Citroën bemutatta új zászlóshajóját, a....