járműipar

Gondolatjel – Autóipari aggodalmak

2021.03.28.

A német médiát böngészve számos cikket találni, amelyekben autóipari szereplők adnak hangot aggályaiknak az EU villanyautós tervei miatt. Az elektromobilitás propagandájának ellenpontjaként nem árt megismerni e véleményeket is.

Kétség sem fér hozzá, hogy földrészünkön a német autógyártásé a vezető szerep, illetve országukban ez a legfontosabb gazdasági ágazat, egyben jelentős munkaadó. Hazánkban is erőteljesen jelen van. Mostanában elbizonytalanodás, aggodalom jellemzi, valamint félelem, az egész társadalomra kiható káros hatásoktól. A Deutsche Wirtschaftsnachrichten, a Frankfurter Allgemeine Zeitung és egyéb médiumok lapozgatása világosan jelzi, hogy nem stimmel valami, konkréten az együttműködés a gazdaság és a politika között.

Járműgyártás pandémia idején. Fotóillusztráció: Daimler

A riadalom oka, hogy a 2025-től bevezetni tervezett új kipufogási határértékek gyakorlatilag ellehetetlenítik a belsőégésű motoros gépjárművel gyártását és kereskedelmét. „Klímaőrületével az EU tökreteszi Európa autóiparát, olyan munkanélküliséget élhetünk meg, amilyenre nem volt még példa. Ha a politikusok átállítják a váltót, befellegzik Németországnak” – festett sötét jövőképet Manfred Schoch, a BMW üzemi tanácsának elnöke, egy müncheni fórumon.

Schoch attól tart, hogy a berlini és brüsszeli vezetők csőlátásban szenvednek, csak a klíma aspektusait veszik észre, semmi másra nincsenek tekintettel, például munkahelyekre, társadalmi jólétre és az individuális mobilitásra. „Óva intem a politikát, hogy ne egydimenziósan álljon hozzá a klímavédelemhez, ne bocsátkozzon hazárdjátékba országunk életszínvonalával“, tette hozzá.

Ehhez persze mi magunk hozzátehetjük, hogy a németek pazar és pazarló jóléte önmagában is nagy szög az élhető világ koporsójában, sőt példaként állítják maguk elé más országok. Nem a villanyautóra átállásból kéne példát mutatniuk, hanem a luxus tobzódásának visszafogásából. Ezzel együtt is helyeselhető, illetve elvárható a valamennyi szempontot józanul mérlegelő célkijelölés, dogmatikus egyoldalúság helyett.

Mi legyen a motorháztető alatt? Az új Mercedes C-osztály. Fotóillusztráció: Daimler

Nem kisebb személyiség, mint a BMW korábbi fejlesztési vezetője, jelenleg az egyik legnagyobb autóipari beszállító, a Continental felügyelőbizottságának vezetője, Wolfgang Reitzle fejezte ki nemrég kételyeit az EU és a német kormány klíma- és iparpolitikai stratégiája kapcsán. Ő egyenesen az autóipar „politikailag elhatározott szétzúzásáról” beszél. Persze lehet mondani, hogy a brancs egyik legnevesebb személyiségeként saját szakterületéhez húz a szíve, de egészen biztos, hogy többet ért a kérdéskörhöz, mint bizonytalan képzettségű és tudású, és kétes szellemi függetlenségű honatyák, honanyák, zöld aktivisták.

Az Euro-7-es norma bevezetése érzékenyen érinti a beszállítókat is. „Minden eddiginél jobban veszélyeztet, közvetlenül vagy közvetve, ötmillió munkahelyet. Brüsszeltől csak tiltást, tiltást, tiltást tapasztalok” panaszkodik Schoch. Mindeközben Kína ésszerű iparpolitikája egyre erősebb helyzetet biztosít neki, a keleti óriás is sokat invesztál korszerű technikába, de nem irtja ki egy csapásra a hagyományosat. Lehet, hogy Pekingben kezüket dörzsölgetve figyelik, ahogy Európa önként enged át pozíciókat.

A német autóipari egyesülés, a Verband der Automobilindustrie (VDA) elnöknője, Hildegard Müller, irreálisként ítéli el az EU javaslatait. Nem mindenki képes, illetve akar a közeljövőben új villanyautót vásárolni, többek között, mert hiányos még a töltő infrastruktúra. „Az a benyomásom, hogy fenntartásainkat osztja a kormányzatunk.“ Bizony, rájuk férne, főképp, mert az ő akaratuk ellenére nem sok minden valósulhat meg Brüsszelben. Felelősségük nemcsak országos, hanem egy kontinensre kiterjedő.

Audi e-tron GT: ráfordultak a tölthető autókra. Fotó: Audi

A Deutsche Wirtschaftsnahrichten évek óta cikkezik arról, hogy egyelőre messze nem piacérett a villanyautó. Természetesen tudjuk, hogy egyre fejlődik, és előbb-utóbb méltó vetélytársa lehet a benzines és dízelmotoros járműveknek, a baj csak azzal a türelmetlenséggel van, amely nem hajlandó kivárni ennek idejét.

A Német Szabaddemokrata Párt (FDP) vezetője, Christian Lindner a jó irányban tett lépésnek minősítené, ha a Szövetségi Környezetvédelmi Minisztérium beismerné, hogy fizikailag betarthatatlan az Euro-7. Szerinte jobb lenne, ha megmaradnának a belsőégésű motoros autók, de klímasemlegesen előállított szintetikus üzemanyaggal járnának. Ennek lehetőségét azonban eleve elvágja az akkumulátoros kocsik privilegizálása.

Szerencsére nincs még késő. A tervezett normát jelentősen megváltoztathatják az Európai Parlamentben a tagországok. Remélhetőleg ebben az irányban hat az autóiparból záporzó kritika, amely szerint, ha változatlanul megy át a szabályozás, az a benzines és a dízelautó betiltásával lenne egyenértékű, mert lehetetlen, vagy csak aránytalan költségekkel lehet végrehajtani. Mindenesetre egyelőre még a tárgyalóasztalon fekszenek az autóipar grémiumának alternatív javaslatai.  

A fő kérdés az, hogy mi szolgálja jobban Németország és Európa lakosságának üdvét: ha ripsz-ropsz kapkodással csökkentik valamelyest a légszennyezést, óriási megrázkódtatások árán, vagy ha fokozatosan, kíméletesebben jutnak közelebb a klímasemlegességhez. Az egészről a magyar téeszesítés jut eszembe, amikor erőszakosan kényszerítették közösbe a gazdákat, akik egy idő múlva maguktól is beléphettek volna, látva a gépesítés és a szociális ellátás előnyeit. Most mintha az EU akarná gumibottal elintézni a váltást az autók hajtásmódja között – és ezt nem én mondom, hanem német ipari tekintélyek. 

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....