Forma-1 Azeri Nagydíj

Forma–1 hétvége: utcai harcok és indulatok

2020.06.06.

Ismét egy múltidéző F1-es hétvége előtt állunk: egy több szempontból vízválasztó szezon egyik, ha nem a legjobb versenyét ismételi az M4 Sport.

 

Ezen a hétvégén újabb korábbi emlékezetes verseny kerül képernyőre: vasárnap délután 13 óra 55 perctől a három évvel ezelőtti, fordulatos, botrányt és meglepetéseket is hozó Azeri Nagydíjat ismétli az M4 Sport. A futam évére, 2017-re több szempontból a jelen kezdőpontjaként is tekinthetnénk, így a visszatekintés egyfajta számvetésre is remek lehetőség.



Ez volt az új, nagyobb, szélesebb és mindenekelőtt másodpercekkel gyorsabb autók, valamint a nagyobb méretű gumik bevezetésének éve. A hibridkorszakában csak a rosszat látó, identitásválságba került királykategória döntéshozói az azt megelőző években arra a következtetésre jutottak, hogy a sportág imázsának javításához a jobb köridők és a versenyzők számára nagyobb terhelést jelentő autók vezetnek. Azt mondták, a versenyzők újra gladiátorokká válnak, a tempó pedig ámulatba ejti majd a közönséget - írja az m4sport.hu.





Sokan figyelmeztettek már akkor, tévút is lehet ez a sorozat számára. Pat Symonds ma már a Forma–1 azon technikai csapatát irányítja, amely a három éve elkövetett hibákat próbálja kijavítani. Ő már 2017-ben jelezte, a leszorítóerő növelésével és a szárnyak méretének módosításával talán gyorsabbá és szebbé teszik az autókat, de még jobban megnehezítik az előzéseket, aminek összességében inkább lesz negatív a hozadéka a versenyek minősége szempontjából. A vasárnap visszaidézendő verseny nem ezt támasztja alá, ám tudhatjuk, összességében igaza volt, az előzés és a másik autó követése minden korábbinál nehezebb manapság, és ezen még a 2019-es szabálykorrekciók sem segítettek.

De 2017 más tekintetben is fordulópontot hozott. Ez volt az az év, melynek elején bejelentették, hogy Bernie Ecclestone azonnali hatállyal távozik a sportág éléről. A hatalmat az F1-et már 2016 őszén felvásárló Liberty Media és annak triumvirátusa, Chase Carey, Sean Bratches és Ross Brawn vette át. Az amerikai szemléletmód beköltözött az F1-be. A média terén számos pozitív újdonságot hoztak, nyitottabbá tették a kissé ódivatúvá vált sportágat. Az viszont már nem mindenkinek tetszik, hogy sportszempontból a show-csinálás is teret hódított a bajnokságban: egy szórakoztató iparból érkező vállalat ragadta kezébe a kormányt, és a szórakoztató ipar felé tekerte azt.



Hogy merre tart ez a száguldás, azt egyelőre nehéz lenne értékelni. A nagy megújulás még javában tart, a bő egy évtizede halogatott költségvetési plafon csak most fog érkezni, ahogy a Symondsék által tervezett új autók és az új F1 is.
 
 
2017 emellett a remény éve is volt. A megelőző három szezonban az F1 a Mercedes házi bajnokságává alakult, az új motorok fejlesztésével a riválisokat évekkel és mérföldekkel megelőző csillagosok nyomasztóan domináltak. Az új szabályok viszont kicsit megkeverték a kártyákat, és a Ferrari úgy tűnt, remekül zsugázott a lapjaival. Az előző szezont nyeretlenül záró, de korán fel is adó vörösök az új idényre a mezőny leginnovatívabb, számos egyedi megoldást felvonultató autójával álltak ki, amely aztán irányt szabott a többi csapatnak is a következő évek fejlesztésében.



A motorjukkal még némi hátrányban voltak, és a leszorítóerő már akkor sem volt az erősségük, ám ezt képesek voltak ellensúlyozni – az év végére aztán eltűnő – gumielőnyükkel, amit annak köszönhettek, hogy a szélesebb papucsok tesztelését 2016-ban minden riválisuknál komolyabban vették.
 
A Mercedes ezzel szemben beragadt a rajtnál, a gumikat csak később sikerült kiismernie, és 2014 óta először szembesültek komolyabb ellenállással, ami kicsit ki is billentette őket az egyensúlyukból. Ráadásul év elején távozott addigi technikai vezetőjük, Paddy Lowe is.


Azóta már tudjuk, az év eleje által kirajzolt folyamatok végül más irányt vettek: a Mercedes nem esett szét, inkább csak erősödött, helyette a Ferrarinál roppant meg a csapategység azzal, hogy James Allison búcsút intett Maranellónak a Sergio Marchionne elnökkel támadt nézeteltérése után, az istálló pedig nem szabadult korábbi démonjaitól.
 
 
De a 2017-es idény több versenyző szempontjából is fordulópontnak tekinthető. Amikor Azerbajdzsánba érkezett a mezőny, Sebastian Vettel még bajnoki éllovas volt, Lewis Hamiltonnal szemben 12 pontos előnnyel vezetett, és csúcsformában versenyzett, bátor, magabiztos, határozott manővereket bemutatva, a vállán cipelve csapatát. Az első megingását aztán éppen Baku hozta el, ám az év végi bukásukban végül nem az ottani botrányos eseményeknek lett kulcsszerepe, hanem annak, hogy a szezonhajrában kiderült, sem a Ferrari struktúrája és a csomagja sem áll még olyan szinten, mint szeretnék.



A Mercedesnél ezzel szemben éppen ekkor indult be egy azóta is lendületben lévő folyamat. A csapatot sokként érte, Nico Rosberg előző évi váratlan visszavonulása, Valtteri Bottast kapkodva választották helyettesnek, Lewis Hamiltont viszont ezek az események emelték egy új szintre. A csapatból távozott az ellenségeskedés és a megosztottság, a Toto Wolff-fal megejtett híres konyhai beszélgetés után pedig a Mercedes hirtelen elkezdett átalakulni a brit valódi otthonává, kialakítva egy olyan komfortzónát számára, amelyből azóta sem zökkentette ki őt senki.



Talán sosem vallaná be, de Rosberg búcsúzása egyben fel is nyitotta a szemét. Hamilton 2017-ben kezdett el igazán tudatos, okos és érett versenyzővé válni, aki nem ellógni próbálja már a teszteket, és nem nyers ösztönből akar megoldást találni mindenre, hanem rosbergi alapossággal, elemzések útján, precizitással, minden tökéletesítésével. Mégpedig kizökkenthetetlen higgadtsággal, ami a Ferrarinál komfortzónába sosem kerülő Vettelnél nem egyszer hiányzott.
 
 
2017 e két többszörös világbajnok első igazi szezonon át tartó párharcát hozta a Forma–1-ben, és egyben a fordulatot is: Hamilton ekkor érte utol és kezdte megelőzni Vettelt minden fontos statisztikában, s vált a mezőny legsikeresebbjévé, ellenfele fölé emelkedve.


De a mérleg átbillenésének pillanata nem csak náluk volt tetten érhető. A Red Bullnál ez volt az utolsó olyan év, amelyben Daniel Ricciardo még végig tudta tartani a lépést a rutintalan és talán túlságosan forrófejű Max Verstappennel. Ez volt az az időszak, amikor a Williams még reménykedhetett abban, hogy meg tudja állítani a visszaesés folyamatát. És ebben az időszakban volt képes még a középmezőny élén tartani magát a Racing Point az épülőfélben lévő Renault-val, vagy éppen a múlt és Fernando Alonso nyomása alatt omladozó McLarennel.



A vasárnap képernyőre kerülő 2017-es Azeri Nagydíj a második volt a bakui utcai pályán, de az első ezen a néven. Hozott egy nagy visszhangot kapó botrányt két csillag között, házon belüli veszekedést a Force Indiánál, sok drámai fordulatot, biztonsági autót, piros zászlót, egy kormányáért ordító Kimi Räikkönent, az év legjobbjának választott hármas előzést, meglepő eredményt és egy nagyon szoros befutót. Nem ok nélkül tartják sokan az akkori szezon legjobb futamának!



Már csak ezért is érdemes lesz újranézni 13:55-től – közben arra is gondolva, ki meddig jutott azóta.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....
2024.03.27
Új módszerrel küzdenek a gyorshajtók ellen Ausztriában: elkobozzák autójukat. Gondoljunk bele, hogy....
2024.03.27
- A Volkswagen-csoporthoz tartozó tömegmárkák (Core csoport) összesített árbevétele tavaly 21....