Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Ezekben az országokban a legbiztonságosabb autózni

2022.04.24.

Szomorú uniós statisztika jelent meg a halálos közúti balesetekről, amely megmutatja, melyik országban a legbiztonságosabb közlekedni. 

Közzétette az Európai Bizottság a 2021-es évre vonatkozó előzetes baleseti statisztikákat, amelyek megmutatják, hogy az egyes európai országok hogyan állnak a közlekedésbiztonság terén. Tavaly 19 800 ember veszítette életét az Európai Unióban. Ez ezerrel (5 százalékkal) több 2020-hoz képest, de csaknem 3 ezerrel (13 százalékkal) kevesebb a 2019-es, a koronavírus-világjárvány előtti adatokhoz viszonyítva. 

Azt figyelembe kell venni a 2020-hoz történő hasonlítás során, hogy a járvány miatt országonként eltérően változott a forgalom nagysága. 2020-ban egyébként 17 százalékkal kevesebben haltak meg az utakon, mint 2019-ben, amiben nagy szerepe volt a forgalom csökkenésének is. 

Ha a közúti balesetben elhunytak számát egymillió lakosra vetítjük, akkor össze lehet hasonlítani az egyes országok adatait. Így leegyszerűsítve az is kiderül, hol a legbiztonságosabb közlekedni. A rangsor nem változott jelentősen, a legbiztonságosabb utakat továbbra is Svédországban találjuk, ott 18 halálos közlekedési baleset jut egymillió lakosra. Romániában a legrosszabb az arány, 2021-ben átlagosan 93-an haltak meg az utakon egymillió lakosra vetítve. Az uniós átlag 44 közúti haláleset/egymillió fő. 

Az előzetes adatok alapján kilenc tagállam (Dánia, Németország, Írország, Ciprus, Litvánia, Málta, Lengyelország, Portugália, Svédország és Németország) regisztrálta a valaha volt legalacsonyabb számot a közúti haláleseteket nézve 2021-ben. 

A pandémia előtti, 2019-es évhez képest 2021-ben 13 százalékkal csökkent a közúti halálesetek száma, a legnagyobb, több mint 20 százalékos visszaesést Dániában, Belgiumban, Portugáliában, Lengyelországban és Litvániában tapasztalták. Ezzel szemben az elmúlt két évben legjobban Lettországban, Szlovéniában és Finnországban emelkedett a közúti balesetek halálos áldozatainak száma. 

A közúti balesetben elhunytak számának változása (2019 és 2021, valamint 2020 és 2021 között, százalék)

Az Európai Unió azt a célt tűzte ki, hogy 2030-ra 50 százalékkal csökkenjen a közúti balesetben elhunytak, illetve a súlyos sérültek száma. Uniós szinten az elmúlt évtizedben 36 százalékos csökkenést sikerült elérni, vagyis nem lehetetlen az 50 százalékos javulás. A távlati terv az, hogy 2050-re nullára csökkenjen a közúti balesetben elhunytak száma, azaz senki se haljon meg az utakon. Ez az úgynevezett Vision Zero terv.

A magyarországi helyzet

Ahogy a fenti grafikonokon is látszik, Magyarországon 56 halálos közúti baleset történt egymillió lakosra vetítve 2021-ben. Ez 18 százalékos emelkedés 2020-hoz képest, de a járvány miatt az nem egy megszokott év volt. Ezt jól mutatja az is, hogy a 2020-as adatok 25 százalékos csökkenést mutattak az előző évhez képest. Bár még 2021 is a járvány éve volt, reálisabb, ha a járvány előtti időszakhoz, 2019-hez hasonlítjuk a tavalyi számokat: így nézve 10 százalékkal kevesebb halálos baleset történt a hazai utakon. 

A tavaly okozott 14 194 közúti baleset okai közül a leggyakoribb az abszolút és relatív gyorshajtás volt, ezt követi az elsőbbség meg nem adása, harmadikként pedig a kanyarodás szabályainak meg nem tartása.

A személysérüléses közúti balesetek okai 2021-ben:

  • gyorshajtás: 4339 baleset (31 százalék);
  • elsőbbség meg nem adása: 3600 baleset, (25 százalék);
  • kanyarodás szabályainak meg nem tartása: 2 370 baleset (17 százalék);
  • követési távolság meg nem tartása: 1174 baleset (8 százalék); 
  • gyalogos hiba: 555 baleset (4 százalék);
  • előzésre vonatkozó szabályok megszegése: 504 baleset (4 százalék); 
  • figyelmetlenség: 649 baleset (5 százalék);
  • egyéb ok: 947 baleset (7 százalék).

Érdemes megjegyezni, hogy a több mint 14 ezer balesetből csupán 56 történt műszaki hiba miatt, az összes többinél az emberi tényező okozta a balesetet. 

A 2021-ben történt személysérüléses közúti balesetek több mint kétharmadát (68 százalékát) a személyautók vezetői okozták, őket második helyen a kerékpárosok követik 9 százalékos aránnyal. A teherautók sofőrjei a balesetek 8 százalékát, a gyalogosok a 4 százalékát, az autóbusz vezetők pedig az 1 százalékát okozták. A motorkerékpárosok részaránya 4 százalék, a segédmotoros kerékpárosoké pedig 3 százalékos a balesetek okozóin belül.

A járvány miatt bevezetett korlátozások és az otthoni munkavégzés miatt 2020-ban nagyon visszaesett a közúti forgalom, így jóval kevesebb baleset is történt az utakon. Mostanra nagyjából visszaállt az életünk a megszokott kerékvágásba, az utakon is nagyjából ugyanannyian közlekednek, mint korábban. Arra viszont oda kell figyelni, hogy a baleseti adatok ne térjenek vissza a járvány előtti szintre. Mindenki közlekedjen óvatosan, körültekintően, és tartsa be a szabályokat. 

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A Blaha Lujza téri állomáson végeznek műszaki mentést a tűzoltók - írta a Katasztrófavédelem....
2024.04.25
Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-....
2024.04.25
Július 1-jétől Achim Grewe Dr. Patrick Heineckétől veszi át az igazgatóság Pénzügy, IT, Beszerzés....
2024.04.25
Súlyos közlekedési baleset történt az A4-es autópályán Bruck közelében a magyar határ felé vezető....
2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.24
Egy külföldi turistabuszba hajtott hátulról egy energiaitalt szállító kamion az M1-es autópályán, a....
2024.04.24
- A kormány felszólítja az üzemanyag-forgalmazókat, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a régiós....
2024.04.24
A Ford 1965 példányt fog gyártani a Mustangból a debütálás évének emlékére ..
2024.04.24
A bajor prémiumgyártó a tisztán elektromos meghajtású BMW i4 és a BMW 4-es Gran Coupé....
2024.04.24
A második napon, péntek délután már csúcsra járt a HUMDA Zöld Életre Valók komplex e-mobilitási....