közlkedésbiztonság

Érted vagyunk - Vigyázat, holttér!

2021.12.11.

Miért veszélyes a bólogató kutya, az illatosító és a fólia? Mert...

A Generali Biztosító és az Autószektor közös közlekedésbiztonsági sorozata.

Csodálatos panorámaszélvédők, korlátlan kilátás előre és hátra. És akkor jön az úrvezető, vagy a vezető úr, aki a legkevésbé sem úri gesztussal elcsúfítja a látványt. A belső tükörre illatosítót lógat, a kalaptartóra bólogató kutyát ültet, amivel tönkreteszi a mérnökök munkáját és persze csökkenti a kilátást. Ráadásul a látómezőben lifegő fenyő, CD és egyéb relikvia nem csak zavaró, de balesetveszélyes is.

Pláne ütközéskor, boruláskor. Ahogy az egykor divatos bólogató kutya, ami nem csak csökkenti a hátralátást, de erős fékezésnél előre is repülhet.

Akármit teszünk egy autóba, mindenből lehet veszélyforrás, pláne ütközéskor.

A külső kamera és a vastag oszlopra szerelt monitor csökkenti a holtteret               Forrás:Nissan

Csökkent az átláthatóság

A múlt századi divat alaposan megváltozott, napjainkban már élő kutyát is utaztatnak a kalaptartón, miközben az ütközési biztonság jegyében vastagabbak lettek a szerkezeti elemek, többek között az A- és C-oszlopok, ennek következménye, hogy eltűntek a panoráma szélvédők, csökkent az átlátható üvegfelület.

Mert nem elég, hogy egyre figyelmetlenebbek vagyunk, mert a hírekre, vagy telefonáló partnerünkre figyelünk, az autók sem igazán kilátás barátok. Ahányszor csak szóba kerül a panoráma szélvédő és a keskenyebb oszlop, pontosabban azok hiánya, a formatervezők felteszik a kezüket, és mindig azzal védekeznek, hogy fő a biztonság, vagyis búcsúzzunk el a csodás körkörös kilátástól, mert fontosabb az ütközéskor, boruláskor védelmet jelentő megerősített utaskabin. Jogos, de elgondolkodtató, hogy a biztonságot befolyásoló kilátást fel kellett áldozni a szekunder biztonság érdekében.

Egyre több a vakfoltos zóna Forrás: GM

Fityegő gagyik

A műszaki megoldások mindig kompromisszumokat követelnek, a végeredmény adott, ezért nem szabad feláldozni a megmaradt átlátszó felület egyetlen szabad négyzetcentiméterét sem.

Vagyis ne lógassunk semmit a belső visszapillantó tükörre, ne ragasszunk matricákat, gagyi/tiltott sötétítő fóliákat az üvegekre, és ne a szélvédőre pattintsuk a mobiltartót.

A csökkentett látófelület különösen veszélyes esős, párás időben, mert az ablaktörlők egyébként sem a teljes felületen dolgoznak, ezért is fontos, hogy gumiélük hibátlan legyen, vagyis a csíkosan takarító már veszélyes.

Ja, és a jég eltávolítására a hibátlan törlők sem alkalmasak, sőt, az ilyen próbálkozásokkal lehet pillanatok alatt tönkre tenni az újakat is. Szóval legyen mindig jégoldó, jégkaparó az autóban, meg zárspray a zsebünkben. És ne járó motornál tiisztísuk az üvegeket, mert terheletlenül soha nem melegszik üzemi hőmésrékletre a motor, ami így jobban kopik, többet fogyaszt és feleslegesen szennyezi a környzetet. 

Fóliázni csak szabályosan

A gazdasági és közlekedési miniszter 84/2005. (X.11) GKM rendeletének 3. §-a szerint személygépkocsik esetén nem csak a hátsó oldalablakok, de a hátsó szélvédő is bármely sötétségű fóliával jogszerűen ellátható, amennyiben a fólia magyarországi minősítéssel (H/EU engedély) rendelkezik.

Autózni és autóüvegeket fóliázni is csak az előírásoknak megfelelő műbizonylatú anyaggal szabad, a termékigazolást a műszaki vizsgán kérhetik.

Alapszabály, hogy az első szélvédőre minimum 75 százalékos fényáteresztő fólia rakható fel, a szélvédő felső részére, csak a lehajtott gyári napellenző sávjában ragasztható ennél sötétebb fényvédő csík.

Az első oldalablakok esetében az előírás a minimum 70 százalékos fényáteresztő képességű fólia, a az újabb autók többsége már gyárilag rendelkezik ilyennel, vagyis felesleges tuningolni.

A B oszloptól hátrafelé, tehát a hátsó oldalüvegekre és a hátsó szélvédőre tetszőleges sötétségű fólia ragasztható, de nem sötétíthető el a középső féklámpa előtti rész.

Aranyos, de zavarja a kilátást és ha repül, akkor veszélyes   Fotó: Boros Jenő

Betörés ellen is véd a fólia

A normál üveg 8 százalékban, a speciális 80 százalékban tartja vissza a hőt, miközben az ultraibolya sugarak elleni védelem 32-ről 95 százalékra nő. A hagyományos szélvédők csak a fény 5 százalékát, a különleges bevonatúak ennek hatszorosát verik vissza, ezzel is csökkentve az utastér hőmérsékletét.

Az ötvenmikronnyi vastagságú ezüst- és titánrétegből álló filmfólia erős, nem szakad, így betörés ellen is hasznos, ráadásul ütközésénél sem repülnek szét az üvegdarabok. Sok autóban már széria-felszerelés, a többség felületére utólag is felragasztható. Több luxusmodellt kettős üvegezéssel is szállít a gyártó: ez nemcsak a hősugárzástól, hanem a zajtól, a golyóálló változat a merényletektől is jobban véd.

 

Cikkünk megjelenését a Generali Biztosító támogatta

 

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2023.02.01
A kisvárdai nyomozók gyors felderítés után kilenc gépjármű megrongálásával gyanúsították meg a....
2023.02.01
Vevőt, kereskedőt, importőrt is sújt az autóhiány, és ki tudja, még meddig.   ..
2023.02.01
Tavaly több mint duplájára nőtt a polgári repülőterek utasforgalma Németországban a szövetségi....
2023.02.01
A Rheinmetall prémium gyártókat lát el kontaktorokkal – írja az automobilwoche.de   ..
2023.02.01
Január utolsó előtti napján 90 helyett 176 km/h-val előzött egy sofőr, a rendőrök kiszűrték a....
2023.02.01
Gyári adatok alapján nem jobb semmiben az új full hibrid Suzuki S-Cross, mint az eddigi lágy hibrid....
2023.02.01
A brit autóértékesítők meghatározó szakmai kiadványa, a Car Dealer magazin 2022-ben a Peugeot 208....
2023.02.01
Őrizetbe vettek nyolc kormánytisztviselőt, akik a gyanú szerint vesztegetési pénzt fogadtak el egy....
2023.02.01
Március 10-én kiderül, mely autók győznek az Év Magyar Autója 2023 verseny különböző kategóriáiban....
2023.02.01
Egyre több szó esik autók vezetőtámogató és önvezető funkcióiról, ezt szerettem volna jobban....