közelekedésbiztonság

Érted vagyunk – Átkelés az úttesten

2021.12.21.

Egy egyszerűnek tűnő manőver is lehet nagyon veszélyes.

Átkelés az úton. Nap mint nap akár többször is megtesszük, sok esetben a rutin része és teljesen veszélytelen, de csak akkor, ha jól csináljuk. Felnőttként egyszerűnek tűnik, hiszen nagyjából tisztában vagyunk a veszélyeivel, de gyermekként ezt is tanulni kell, és érdemes a jó gyakorlatot példaként mutatni nekik.

Gyalogosan az utcán, ha van zebra

Sorozatunk első részében részletesen foglalkoztunk a kijelölt gyalogos-átkelőhelyek, köznapi megfogalmazásban a zebrák fogalmával, helyes használatával. Az úton való átkelés kétségkívül akkor a legbiztonságosabb, ha a lámpával is védett kereszteződést használunk, ilyenkor a zöld jelzésnél joggal bízhatunk abban, hogy autó nem keresztezi majd utunkat. Persze ilyenkor is körül kell nézni, mielőtt az úttestre lépünk…

Ahol nincs jelzőlámpa, csak felfestett zebra, ott már sokkal óvatosabbnak kell lennünk. Bár a kijelölt gyalogos-átkelőhelyeken a gyalogosoknak mindig elsőbbségük van, ezt sajnos nem mindig kapjuk meg. 2020-ban 1.773 gyalogosgázolás történt Magyarországon, és sajnos a védtelen járókelők az esetek többségében súlyosan megsérültek.

A zebrához érve ezért mindig álljunk meg, nézzünk körül (balra-jobbra-balra), és alaposan győződjünk meg róla, hogy észlelnek-e minket a közeledő járművek vezetői, no meg persze arról is, hogy megadják-e a minket megillető elsőbbséget. Ugyanezt folyamatosan ellenőrizni kell átkelés közben, különösen a párhuzamos közlekedésre alkalmas, többsávos utakon és az osztottpályás kialakítású utcában.

A Generali Okoszebra Programjának 2018-as indulása óta összesen 45 helyen létesítettek olyan kijelölt gyalogosátkelőhelyet, amely gyalogos érkezése esetén, mindenféle beavatkozás nélkül kapcsol figyelmeztető fényjelzéseket az autósok számára. A megfigyelések szerint ezeken a helyeken 55%-ról 76%-ra növekedett a járművezetők megállási hajlandósága.

Gyalogosan, ha nincs zebra

Ha nincs kijelölt gyalogos átkelőhely, a KRESZ ajánlása szerint az útkereszteződésben a járda meghosszabbított vonalában kell átkelni, ha pedig ez nem lehetséges, akkor bárhol, de figyelni kell, hogy az átkelés a lehető legrövidebb úton történjen meg. A járművezetőknek ezzel tisztában kell lennie, de ha úgy alakul, hogy nem kijelölt helyen kell átmennünk, akkor járunk el tudatosan, ha fokozott figyelemmel és késlekedés nélkül megyünk a megfelelő pillanatban, amikor messze nem jön semmi.

Gyalogosként, főként a téli időszakban a gyalogosok még közvilágítás mellett is sokkal nehezebben észlelhetők az autósok számára, ezen a kabátujjra tett fényvisszaverő pánt, vagy feltűnő színű dzseki viselete sokat javít.

Kerékpár

Sajnos mindennapos jelenség, hogy a KRESZ néhány kivételtől való tiltása ellenére a járdán is látunk kerékpározókat, akik a zebrához érve sem szállnak le a bicikliről. A restség azonban nagyon veszélyes, mert a gyalogosátkelőhelyhez közeledő autós a sétáló emberek sebességéhez képest igyekszik felmérni, hogy meg kell-e állnia.

A gyalogos legfeljebb 3-4 km/h-ás sebességénél egy kerékpáron akár 6-szor gyorsabban is érkezhet és ilyen sebesség mellett autóvezető nem fog tudni időben reagálni.

Ezért a zebrákon minden esetben csak a kerékpárt tolva szabad átkelni, nagyon fontos szabály és ismét egy gyermekkorban elmélyítendő manőver!

Városon belül

Összefoglalva, gyalogosként törekedjünk a lámpás, vagy kijelölt átkelőhelyeken való átkelésre! Ha nincs zebra, akkor válasszunk jól belátható útszakaszt és törekedjünk a minél gyorsabb átkelésre.

Bárhol is keljünk át, soha nem felejthetjük el a megfelelő körültekintést. Nézzünk előbb balra, majd jobbra, és ha úgy ítéljük meg, hogy indulhatunk, akkor a baloldal újbóli ellenőrzésével kezdjük meg az átkelést!

Városon kívül

A lakott területen kívüli átkelés a megengedett legnagyobb sebesség miatt különösen veszélyes. Ezeken a helyeken nem is annyira az út keresztezése, mint inkább az úton való gyaloglás a jellemző. Tegyük ez az úttest jobboldalán, a forgalommal szemben, hiszen így nem csak a járművezető észlelhet bennünket, hanem mi is az autóst.

Átkelésnél szintén a lehető legrövidebb úton és késlekedés nélkül kell menni, de természetesen a kétszeres meggyőződés itt sem maradhat el. Lakott területen kívül különösen érdemes odafigyelni a megfelelő láthatóságra.

Cikkünk megjelenését a Generali Biztosító támogatta.

 

Az oldal fő támogatója

 

2023.02.02
A HangZóna mai vendége Meggyesfalvi Tamás r. alezredes, a Heves Vármegyei Rendőr-főkapitányság....
2023.02.02
A mai napon megtartották a bértárgyalások első fordulóját az Audi Hungariánál, melynek keretében az....
2023.02.02
Az amerikai Rivian céget a Tesla lehetséges kihívójának tartották. De a fiatal gyártó már régóta....
2023.02.02
Baleset történt az M1-esen, Hegyeshalomnál - írja a Katasztrófavédelem. Egy sávon halad a forgalom....
2023.02.02
Interjú Bartal Tamással, az Építési és Közlekedési Minisztérium helyettes államtitkárával. ..
2023.02.02
A Honda a mai sajtótájékoztató keretein belül ismertette hidrogénüzletágával kapcsolatos....
2023.02.02
A brit Shell olaj- és gázipari cég rekordnyereséggel zárta a 2022-es évet - derült ki a társaság....
2023.02.02
A győri központú, de képzéseivel, kutatásaival Mosonmagyaróváron, Zalaegerszegen és Budapesten is....
2023.02.02
Ausztriát beborítja a hó. Az Osztrák Autóklub – ÖAMTC – felszólította az autósokat, hogy csak....
2023.02.02
Európa legnagyobb autókereskedői több autót adnak el évente, mint egész Magyarország teljes éves új....