Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Érdemes-e négyévszakos gumira váltani?

2022.11.20.

Egyre népszerűbbek a négyévszakos abroncsok Magyarországon is, Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjában bemutatjuk az előnyöket és a hátrányokat. 

Bár Magyarországon nem kötelező a téli gumi használata, az autósok nagy része évente kétszer mégis lecseréli járművén az abroncsokat, és az évszaknak megfelelően nyári, illetve téli gumikkal közlekedik. Megszokott, hogy amikor beköszöntenek a hűvösebb napok, október-november táján alig lehet időpontot kapni a gumiszervizekben, mert mindenki szeretné felrakatni a téli gumikat. Helyesen teszik, hiszen Tóbiás és Balambér is jól tudja, hogy a biztonságos autózáshoz elengedhetetlen a megfelelő gumi. A téli abroncsok lágyabb gumikeverékből készülnek, és a hidegben is megfelelő tapadást, jobb úttartást és kormányozhatóságot biztosítanak, mint a nyárra kifejlesztett társaik. Ám egyre többen úgy gondolják, hogy nem szeretnének vesződni évente kétszer a gumicserével, és inkább négyévszakos abroncsot használnak. 

Kevesebb nyűg, kevesebb kiadás

A négyévszakos gumik már régóta léteznek, ám csak az utóbbi években jutott arra a szintre a technológia, hogy bizonyos feltételek mellett valódi alternatívát jelentsenek. Persze a minőség nagyban függ attól is, melyik gyártó melyik termékét választjuk, de a teszteken legjobban szereplő modellekkel nem lőhetünk mellé. Azt azonban ne feledjük, hogy bár a négyévszakos gumik télen és nyáron is megállják a helyüket, a szezonnak megfelelő abroncsoknál rosszabbul teljesítnek. 

 

Aki nem autózik sokat, annak jó megoldás lehet a négyévszakos gumiabroncs (Fotó: Goodyear)

A négyévszakos gumik átmenetet jelentenek a téli és a nyári abroncsok között, mintázatuk is a két szezon keverékéből áll össze. A jobb tapadást nyáron segítő mintablokkok ugyanúgy megtalálhatók rajtuk, mint a télen a vízelvezetést segítő lamellák. Általában lágyabb gumikeverékéből készülnek, mint a nyáriak, hogy alacsony hőmérsékleten se váljon merevvé, rideggé az abroncs. Enyhe téli időjárás esetén alapvetően ez elég is, de azért keményebb, havas-jeges téli útviszonyok között már nem biztos, hogy megfelelő a teljesítményük. 

A négyévszakos gumi előnyei

  • Nem kell évente kétszer a gumicserével vesződni: aki magának végzi, időt és energiát takaríthat meg, aki gumis szakemberre bízná a feladatot, pénzt és időt spórolhat. 
  • Aki eddig felnin tartotta a másik gumiszettet, az a további négy felni költségét is megspórolhatja. 
  • Nem kell tárolni a gumikat. Aki helyszűkében van a garázsban, alagsori tárolóban, az biztosan nagyra értékeli, hogy nem kell helyet szorítani a négy guminak. Aki pedig fizet a gumihotel-szolgáltatásért, az a pénztárcáján fogja érezni a változást. 
  • Nem kell az elöregedés miatt kidobni az amúgy nem kopott gumikat. Aki keveset autózik, annál könnyen előfordulhat, hogy azért kell lecserélnie a még megfelelő profilmélységű téli vagy nyári abroncsokat, mert a gumik 6-7 év után elöregedtek, elvesztették rugalmasságukat. Négyévszakosnál ennek jelentősen csökken az esélye, hiszen az egy gumiszett jobban ki van használva. 

Az átszerelések költségét és nyűgjét meg lehet spórolni a négyévszakos gumival

Bár az évenkénti két csere költségét megúszhatjuk, számolni kell azzal, hogy a négyévszakos gumik drágábbak, és gyorsabban kopnak, így hamarabb kell majd lecserélni őket. Így lehet, hogy csak a tárolás és az átszerelés díját lehet megspórolni, de a legjobb, ha mindenki kiszámolja, hogy a saját autóhasználati szokásai alapján hogyan alakulnak a költségek téli és nyári, valamint négyévszakos gumi esetén. 

Elfogadható kompromisszum

Mivel a négyévszakos abroncsnak minden körülményhez alkalmazkodnia kell, kompromisszumos, de elfogadható megoldás. Elsősorban azoknak lehet jó választás, akik rövidebb utazásokra, főleg városban használják az autójukat, általában hótól megtisztított utakon közlekednek, és nem mennek évi 10-12 ezer kilométernél többet. Aki hegyvidéken lakik vagy gyakran jár hegyi utakon, Ausztria síterepein, az inkább maradjon a szezonnak megfelelő gumiknál. 

Azt sem szabad elfelejteni, hogy a négyévszakos gumi nem azt jelenti, hogy nem kell foglalkozni vele. Rendszeresen ellenőrizni kell a guminyomást, időként pedig érdemes meglátogatni a gumist, centríroztatni, ellenőriztetni az abroncsok állapotát.

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.12.01
A HangZóna mai vendége: Pataki Ádám, a Real Garant értékesítési vezetője. Miben segít a....
2022.12.01
A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren az idén októberben 1 169 679 érkező és induló utas fordult....
2022.12.01
Zseniális gaggel válaszolt azoknak a Mini, akik szeretik távirányítós autóknak nevezni a....
2022.12.01
Az M1-es Tatabánya-Óvárosi lehajtójánál 3 milliárd forintos beruházással 150 férőhelyes, őrzött....
2022.12.01
Legtöbb esetben autóink nagy része már 4-500 ezer kilométer után a bontóban köt ki. Alighanem az....
2022.12.01
Szujó Zoltánt választották meg csütörtökön a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség (MNASZ) új....
2022.12.01
Legalább ketten meghaltak és sokan eltűntek egy autópályát elárasztó földcsuszamlásban Brazília....
2022.12.01
Nevet adunk neki, személyes tárgyakat helyezünk el benne, a vásárlásáról nem egyedül döntünk. ..
2022.12.01
Csütörtöktől kaphatók a 2023-ra érvényes éves országos és megyei autópálya-matricák a Nemzeti....
2022.12.01
Az egész frankofón világ ujjongott és éljenzett, amikor a Citroën bemutatta új zászlóshajóját, a....