Teszt

Egy éjszakás kalandok titoktartási szerződéssel

2016.07.13.

A legújabb autókat vezetni mindig élmény, álcázott prototípusokkal megismerkedni izgalmas és titokzatos kaland.

Tízéves kölyökként a Royal szálló előtt parkoló autócsodákat fényképezve álmodni sem mertem arról, hogy egyszer majd ezeknél csodásabbakat is kipróbálhatok, ráadásul egyre gyakrabban itthon. Negyedszázad alatt ezernél többféle autót vezettem, és mindig a legújabbakat, leggyorsabbakat, vagy éppen a leglassúbb veteránokat. Gyakran csodás helyeken, mert az autógyártók aztán értik a módját annak, hogy adják el a kritikus szakírónak új terméküket.

Szakmai program

A járműipari premierek és tesztvezetések helyszínét meghatározza a járműflotta összetétele és mérete, mert minimum húsz-harminc autót kell egy helyen tárolni, mosni, szervizelni.

A recept egyszerű: olyan helyet kel választani, ami, szép, de holtszezonban olcsón lehet szállást és garázst foglalni. Modellje és piaca válogatja a létszámot: tömegautó esetében két-három héten keresztül 200-300 kereskedőt és újságírót hívnak meg, hogy kipróbálják az újdonságokat: délután érkezés, este vacsora és prezentáció, másnap tesztvezetés. Ennek hossza függ a helyszíntől és légi menetrendtől. Mert hogy ezeket a programokat általában olyan helyen rendezik, ahol a télen sincs hó, és ami a legfontosabb, hogy kitűnő az úthálózat. Ebből már adódik a helyszín, ami általában mediterrán országot jelent. Kátyús vidékek ritkán jöhetnek szóba, hiszen milyen benyomást tenne az új autó a tesztelőkre, ha nem a hifi, hanem a futómű zaja terítené be a rázkódó utasteret. Márpedig a legnagyobb piac miatt a legnagyobb létszámmal megjelenő német újságírók a legnagyobb kritikusok, pláne ha nem német márkáról van szó. Megtehetik, hiszen két kiadójuk és vagy félszáz magazinjuk uralja az európai szaksajtót, vagyis komoly véleményformálók, melyek új modellek, márkák sorsát határozhatják meg.

Egy útlevéllel, telepített határon át

Magyar újságírók is rendszeresen részt vesznek a túrákon, de szerencsére nem piac, hanem a járműipar méretének megfelelően, mert az évi hetvenezer itthon eladott új autó egy heti forgalom a németeknél…

A nagyobb és tehetősebb gyártók olykor extrém helyszíneket választanak. Izgalmasak az észak-sark közeli tesztvezetések, melyeken befagyott tavak jegén lehet száguldani, de legalább annyira érdekesek a sivatagi tesztek. Sokszor szerveznek kockázatos programokat a gyártók. A Peugeot sikerrel próbálta meg a lehetetlent, amikor meghívta a világ szakíróit egy olyan tesztútra, mely Egyiptomon, Jordánián és Izraelen keresztül vezetett, mindezt ugyanazzal az útlevéllel, ami egyébként nem a szokásos megoldás, ahogy a túra sem. Mert hogy külön határt nyitottak az autóknak, melyeket mobil állomáson vizsgáltak át a tűzszerészek.

Kiváltságos tag, extra lehetőség

A Land Rover sem ijedt meg attól, hogy igazi terepfeladatokat adjon autójának és egyetlen magyar meghívottjának. Mert hogy voltak olyan túrák melyeken a magyar színeket egyetlen újságíró, éppen e sorok írója képviselte a sivatagi túrán Marokkóban, vagy a hóviharos Izlandon, ahol többször is jeges folyón kellett átkelni, de az is előfordult, hogy egy Boeing szállítógép rakterében kellett terepjárókkal manőverezni

A kivételes megtiszteltetés azért is jutott az Autószektor szakírójának, mert nyolc éven egyetlen magyar tagja volt a 25 európai országot képviselő AutoBest zsűrinek. Ezzel a csapattal sikerült ellátogatni a világ legtöbb autógyártójának törésteszt laborjába, designközpontjába és ami legalább annyira érdekes, hogy nem csak a legújabb modelleket, hanem prototípusokat is vezethetett.

Titkos küldetések

Sorozatgyártás előtti modelleket tesztelni igazi kiváltság, és azzal együtt komoly bizalmat és megtiszteltetést jelent, ha a program előtt titoktartási megállapodást kell aláírni. Ez persze nem örökre szól, mert szerepel benne az embargó feloldási dátuma, vagyis csak a jelzett idő előtt nem volt szabad fotókat és műszaki adatokat közölni a sorozatgyártás előtt álló tesztmodellről, melynek külsejét matricákkal álcázták és műszerfalát is letakarták. Több titkos modell vezetését azért éjszakára tették, bár ez az a hideg és hónapokon át sötét finn és norvég teszteken természetes volt. Fizikailag persze a gyártók nem tudják megakadályozni a képek korai megjelenését, ám a nagyobb példányszám reményében publikált embargó anyaggal nemcsak sajtópert kockáztatna a lap, de az újságíró is örökre elveszítette volna a bizalmat és megbecsülést, meg persze a lehetőséget a következő programokon való részvételre.

Nagyoktól tanulni egy kicsit

A legnagyobb élmény mindig a leggyorsabb autók kipróbálása biztonságos körülmények között, vagyis zárt versenypályán, ebben olykor nem akármilyen instruktorok segítettek: Niki Lauda, Rubens Barichello és a rali legenda Walter Röhrl is megpróbált némi tudást átadni a szakírónak, aki csak ámult, hogy ugyanabban az autóban mennyivel nagyobb a tempó és rövidebb a féktáv a kanyar előtt...

Hazai próbatételek

Külföldi versenypályáknál nem kevésbé izgalmas a Hungaroring, mely több nemzetközi bemutató helyszíne volt. Magyarországon 1989-ben rendeztek először nemzetközi autó-bemutatót, a Renault húsznál több 19-est és 21-es Chamade-ot hozott el, néhányat a budai Vár teraszára, és valamennyit a Hungaroringre, ahol Trabantokat is kipróbálhattak a külföldiek.

2000-ben az Audi Hungária meghívására nyugat-európai importőr és alkatrészgyártó cég százötven illusztris vendége érkezett repülővel Budapestre, majd TT sportkocsikkal a győri gyárba. Az ugyancsak Volkswagen csoporthoz tartozó Skoda márka a Hungaroringen mutatta be a 230 km/órás sebességre képes RS Octaviát. A tíznapos bemutatón huszonnyolc ország ezer újságírója próbálhatta ki a győri motorokkal szerelt újdonságokat.

Thaliának Göd, BMW-nek Hungaroring

A Renault a Thalia apropóján hívta magyarországi tesztvezetésre a szakújságírókat, akik huszonhat Thaliát nyúztak tíz napon keresztül Budapesten és Göd környékén, olykor nem éppen a legjobb utakon, de hát az is volt cél, hogy valós körülmények között mutassák be a modell képességeit.

A General Motors hét országból hívott hatvan újságírót az OPC Corsa és az Antara szakmai bemutatójára: a sportos minit az Örkény melletti Euro-Ringen, a terepjárót földutakon lehetett vezetni.

2007-ben a Volkswagen ötven országból meghívott szakírója a Ferihegyi repülőtérről autózott Tiguan sportos terepjárókkal a Dunakanyarba, a nemzetközi sajtóanyag fotóit is Budapesten és környékén készítették. A hibrid Lexus 450-es nemzetközi tesztvezetői Hollókő és Esztergom környékét járták be, ebben a programban már nemcsak a táj és néhány meghívott volt magyar, hanem a fotós is, akinek képei tényleg bejárták a világsajtót.

Ez történt az idei év első nyári hónapjában is, amikor a BMW harminc országból közel háromszáz újságírót hívott a Hungaroringre, ahol a legújabb M2-es modell tesztvezetésére.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....
2024.04.25
A Blaha Lujza téri állomáson végeznek műszaki mentést a tűzoltók - írta a Katasztrófavédelem....
2024.04.25
Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-....
2024.04.25
Július 1-jétől Achim Grewe Dr. Patrick Heineckétől veszi át az igazgatóság Pénzügy, IT, Beszerzés....