Allison
Craig M. Koven
A világban több helyen van gyáruk. Ebben a sorban a magyar hogyan teljesít? Elégedett magyar munkatársai teljesítményével?
Az Allisonnál azonos elvárások vannak minden gyárral szemben. A szentgotthárdi üzemünk volt az első, amely Amerikán kívül termelt. Sokáig az Opel gyárterületén belül termeltünk, az Opelnak azonban kellett a hely. Úgy döntöttünk, hogy mindenképpen maradunk Szentgotthárdon és Magyarországon, ezért felépítettünk egy teljesen új telephelyet, amelynek 2011-ben volt az avatása. Döntésünket megkönnyítette, hogy magyar munkatársainkkal teljes mértékben elégedettek voltunk, mert kiváló munkát végeznek.
Mi magyarok büszke tagjai vagyunk az Európai Uniónak, a munkabéreink azonban a harmadát sem érik el a nyugat-európai átlagnak. Ez az Allison számára bizonyára jó és versenyelőnyt jelent, hogy az úgynevezett élőmunkát olcsón megkapja, nekünk nem annyira, mert bármit vennie akarunk, legyen az autó, nyugat-európai árért kapjuk. Lát esélyt arra, hogy a külföldi tulajdonban levő cégek magyar gyáraiban emelkednek a bérek?
A cég központja Indianapolisban található, ahol több mint száz éve, 1915 szeptember 14.-én alapították meg, amelyet 1929-ben fel is vásárolt a General Motors.
A bérekkel kapcsolatban nem szeretnék nyilatkozni. Azt azonban elmondhatom, azért vagyunk itt Szentgotthárdon, mert olyan előnyöket nyújt ez a hely, hogy hatékonyan tudunk termelni.
Ha ennyire elégedettek, elképzelhető, hogy tovább növekszik az Allison Szentgotthárdon, ahol száz embert foglalkoztatnak?
A gyár területe lényegesen nagyobb, mint amit kihasználunk. Nagyjából az egyharmada üresen áll,így a lehetőség megvan a további fejlesztésre. Amennyiben a globális igények úgy alakulnak, a szentgotthárdi gyárunk nyitott lesz a bővítésre.
A szentgotthárdi gyár próbapályája.
Akik ismerik az Allisont, tudják, hogy a közúti járművek teljes palettájához, így a pickuphoz, különböző tehergépjárművekhez és buszokhoz, köztisztasági járművekhez is gyártanak sebességváltót. Felmerül a kérdés, hogy személygépkocsikba miért nem? Elképzelhető, hogy a profil egyszer erre is elmozdul?
A lehetőségek tárháza végtelen, nem akarjuk ezt leszűkíteni. Jelenleg a közepes és nehéz teherbírású járművekhez gyártunk sebességváltókat. Itt Szentgotthárdon is több mint 15 éve gyártjuk a 3000-es és a 4000-es - közepes és nagy terhelhetőségű -közúti típuscsaládú automata sebességváltóit. A jövő bármit hozhat.
Milyen gyakran jár Magyarországon?
Először, életemben most vagyok először az önök hazájában.
És mik az első benyomások az Amerikához képest iciri-piciri nemzetről?
A nehézgépjárművek sebességváltója nagyobb mint egy szeméylautóba kerülő motor.
Pár napja érkeztem, körbe vittek a gyárban, nagyon élveztem mindent, az emberekkel a beszélgetéseket éppúgy, mint a látottakat.
Az élményeken kívül mit visz haza magával Amerikába? Magyar paprikát?
Elsősorban élményeket, amelyeket megosztok majd a családommal. De szeretnék körülnézni Szentgotthárdon, s biztos találok majd valamilyen szuvenírt, ami emlékeztet a magyarországi látogatásra.
Az Allison szakmai napjáról korábban közölt riportunkat ITT olvashatja el.