duplakuplungos automata váltó

Duplakuplungos váltók hibridizációja II.

2022.08.04.

III. A sebességváltón belüli beépítési hely optimalizálása

Minimális teljes tengelyhosszúságú szinkronizáló eszközök

Ha a villamosított duplakuplungos sebességváltó erőátviteli szerkezete és fogaskerekeinek száma változatlan marad, akkor magának az erőátviteli hossznak a csökkentési lehetőségei korlátozottak lesznek. Erre kínálnak megoldást a Schaeffler által már 2014-ben bemutatott rövid szinkronizáló eszközök.

Az azóta sokat továbbfejlesztett koncepció lehetővé teszi, hogy a tengelyirányú beépítési helyigényt szinkronizálási irányonként akár 10 mm-el csökkentsék - 16. ábra. Ezáltal a teljes hossz kb. 20 mm-el csökken egy tipikus háromtengelyes, két, tengelyirányban egymás mellett elhelyezett szinkronizáló egységgel rendelkező sebességváltó-berendezésben. A teljes hossz csökkentésének egyik legfontosabb előfeltétele a kisméretű modullal rendelkező hajtóművek gyártástechnológiája. A szinkronizáló eszközök fogaskerekei - a sebességváltók nagyobb fogaskerekeihez hasonlóan - megmunkálással készülnek. Ezzel szemben a Schaeffler a fémlemezből formázott fogaskerekekre támaszkodik, amelyek lehetővé teszik a fogak számának növelését a modul 2 mm-ről 1 mm-re történő csökkentésével. A nagyobb fogszám alkalmazása lehetővé teszi, hogy a kisebb fogazat ellenére azonos nyomatékkapacitást érjünk el. Ez az intézkedés önmagában lehetővé teszi, hogy a teljes tengelyhossz szinkronizáló eszközönként kb. 6 mm-el rövidüljön, mivel a kisebb fogak rövidebb tengelypont-hosszúságot eredményeznek az adott pontszögek mellett.

16. ábra - A  beépítési hely optimalizálása rövidebb szinkronizálóegységek használatával, a Schaeffler Short Synchro példáján keresztül

 

Annak ellenére, hogy kisebb fogaskerékmodulokat használnak, a releváns paraméterek ugyanazok maradnak: a súrlódási kúpok szélessége, a fogaskerekek terhelése, a húzónyomatékhoz szükséges hézag és a kopási tartalék. Az alkalmazástól függően a nyert beépítési hely nagyobb nyomatékú fogaskerekek kialakítására is felhasználható.

A csúszóhüvely új nyomórész-kialakításával további mintegy 3 mm-es csökkentés érhető el. A radiálisan lapos nyomóelem lehetővé teszi a hüvelytartó falvastagságának megfelelő csökkentését a rúdnál. Ez lehetővé teszi, hogy a súrlódási teljesítmény szempontjából meghatározó szinkrongyűrűk kúpos felületei változatlanok maradjanak. A súrlódás miatti teljesítményveszteség nem nagyobb a mai szinkronizáló eszközökhöz képest.

A rövidebb tengelyhossz ráadásul kb. 2 mm-el csökkenti a váltóutat. Ez akár 25%-os váltóút-csökkenésnek felel meg, ami megfelelő dinamikus kialakítást tesz lehetővé. A járműtesztek során a váltás minőségét még kézi váltás esetén is pozitívan értékelték. Egy másik másodlagos hatás az elért súlymegtakarítás. Ha a nyert axiális beépítési helyet rövidebb tengelyekre és ennek megfelelően kisebb házra használják fel, a súlymegtakarítás 3.5 kg-ot tesz ki.

Rotációs működtetésű sebességváltók

Egy másik lehetőség a beépítési hely jelentős csökkentésére az innovatív forgó működtetésű sebességváltók, amelyeknél a csúszóhüvely teljes axiális mozgása a fogaskerék kontúrján belül történik, ami azt jelenti, hogy nincs szükség külső beépítési helyre. A nagy fogaskerekű sebességváltókban, például amikor az első fokozat fogaskereke közvetlenül a harmadik fokozat fogaskereke mellett helyezkedik el, egy ilyen rendszer teljesen a fogaskerék alatt is elhelyezhető. Ez jelentősen lecsökkenti az üresjárati fogaskerék távolságát, így minden egyes szinkronizáló egységnél további 5-10 mm axiális beépítési hely takarítható meg.

A 17. ábrán látható modul egy ilyen váltórendszert mutat be. A működtetés csupán egy működtető kerék általi elforgatással történik. A belső oldalon lévő csúszóhüvelyt egy gyűrűs anya mozgatja axiálisan egy csúszófelületen. A gyűrűsanya három csúszó bütyökkel rendelkezik, és kívülről a működtető keréken keresztül forgatható. A házhoz rögzített menetes hüvely veszi fel a tengelyirányú erőket.

17. ábra - Szinkronizáló egység a fogaskerekek alatti forgó működtetővel (Schaeffler Ultra Short Synchro)

További előnye, hogy a váltáshoz használt működtetőszerkezet - a P2 duplakuplungos sebességváltókban előnyösen - egy közvetlen működésű működtetőmotorban is használható. Így a váltórudak és egyéb működtető elemek kiküszöbölhetők, ami még tovább csökkenti a súlyt.

 Jelenleg ezek az ultrakompakt szinkronizáló egységek a fejlesztés előrehaladott stádiumában vannak. A prototípusokkal végzett első tesztek azonban jelentős potenciált mutatnak ebben a technológiában, amelyet teljesen újonnan kifejlesztett sebességváltókban lehet alkalmazni.

IV. Kompakt duplakuplungos sebességváltók P2 hibridizációval

Annak érdekében, hogy a duplakuplungos sebességváltók P2 hibridizációjával az adott beépítési hely megtartható legyen, a Schaeffler - ahogy a fenti megállapításokból is kiderül - számos termékújítást és továbbfejlesztési megoldást tesz elérhetővé. A P2 hibrid modul és a sebességváltó rész számos termékötlete úgy kombinálható, hogy a teljes sebességváltó hossza a meglévő duplakuplungos sebességváltókhoz képest a nagy teljesítményű P2 hibridizáció ellenére is közel azonos maradhat - 18. ábra.

18. ábra - A P2 hibrid duplakuplungos sebességváltók teljes átviteli hosszának csökkentésére irányuló intézkezkedések

V. Összegzés és kilátások

A dinamika, a hatékonyság és a kényelem kombinációjának köszönhetően a duplakuplungos sebességváltók továbbra is teret hódítanak a globális sebességváltó-piacon. Az eddig tervezett rendszerek a P2 hibrid modulok integrálásával nagyon alkalmasnak bizonyulnak a villamosításra. Az a tény azonban, hogy a hibrid modul a belsőégésű motor és a sebességváltó között helyezkedik el, azt jelenti, hogy a hajtáslánc jelentősen hosszabb. A Schaeffler számos termékinnovációt fejlesztett ki a tengelyirányú beépítési hely csökkentésére, amelyek a jövőbeni szériaalkalmazásokban is megvalósíthatók lesznek. A beépítési tér csökkentésének fontos alapja az a tény, hogy a P2 hibridizáció és a nagy teljesítményű akkumulátor a hagyományos duplakuplungos sebességváltókhoz képest a kuplungrendszer maximális és átlagos terhelését kevesebb mint 50 %-ra csökkenti, mivel a jármű indítása nagyrészt elektromos hajtással történik.

 E peremfeltételek figyelembevételével sikerült olyan magasan integrált nedves és száraz három tengelykapcsolós rendszereket kifejleszteni és tesztelni, amelyekben a tengelykapcsolók szinte teljesen a villanymotor forgórészének beépítési terében helyezkednek el. A három tengelykapcsoló működtetéséhez kompakt, nagymértékben integrált működtető dugattyúkat kellett kifejleszteni, és első ízben alkalmaztak három dugattyús kapcsolószerkezetet is.

 A beépítési hely csökkentésére irányuló egyéb intézkedések magán a sebességváltón belül is megvalósíthatók. Ehhez a Schaeffler olyan, technológiailag új szinkronizáló egységeket fejlesztett ki, amelyek lehetővé teszik a 15-20 mm-el rövidebb dupla kuplungos sebességváltók építését. Mivel a tengelykapcsoló, az érintkezők és a sebességváltó különböző megoldásai szinte tetszőlegesen kombinálhatók, a teljes beépítési hely akár 100 mm-el is csökkenthető. Így a P2-hibridizált duplakuplungos sebességváltók képesek megőrizni a jármű beépítési helyének általános méreteit.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....
2024.04.25
A Blaha Lujza téri állomáson végeznek műszaki mentést a tűzoltók - írta a Katasztrófavédelem....
2024.04.25
Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-....
2024.04.25
Július 1-jétől Achim Grewe Dr. Patrick Heineckétől veszi át az igazgatóság Pénzügy, IT, Beszerzés....